نسخه Pdf

گفت‌وگو با رحمان عموزاد

گفت‌وگو با رحمان عموزاد

اگر طرفدار ورزش کشتی باشید، قطعا نام او‌ بیشتر از چند بار به گوش‌تان خورده است‌. در کشتی‌هایی که می‌گیرد صاحب‌سبک است.مانند یک گلادیاتور بی‌رحم وارد تشک کشتی می‌شود و حریف را مهار می‌کند. از کشتی‌خیزترین استان ایران یعنی مازندران متولد شده تا قدرت خودش را به نمایش جهان بگذارد که تا حدود زیادی هم توانسته است. به بهانه کسب مقام جوان‌ترین و برترین کشتی‌گیر آزادکار جهان پای گفت‌وگو با قهرمان کشتی کشور، رحمان عموزاد نشسته‌ایم تا از زندگی تا هدفش بگوید.

اگر بخواهی برای ۲۰سالی که سپری کرده‌ای یک جمله بگویی آن چیست؟
به نظر من همه چیز تحت کنترل و دست خدا و طبیعت نیز در این امر تاثیرگذار است. به‌علاوه به عقیده من همه چیز در این زندگی مربوط به شخص خودمان می‌شود.

 از کجا و چگونه علاقه به ورزش کشتی در تو شکل گرفت؟ آیا فقط به‌دلیل حضور و علاقه خانوادگی بود؟
شرایط زندگی به گونه‌ای پیش‌رفت تا به این نقطه برسم. برادرانم اهل کشتی بودند و به‌علاوه دایی‌هایم نیز در راس کار هیات کشتی قرار داشتند و به همین وسیله می‌توانم بگویم ‌که ناخواسته وارد ورزش کشتی شدم و این راهی که تا به اکنون دیگر هیچ راه برگشتی ندارم. به‌هرحال تمام تلاش خود را می‌کنم و این مسیر را ادامه می‌دهم تا به بهترین خود تبدیل شوم و به موفقیت‌های بیشتری برسم. ما در خانواده چهار برادر هستیم. برادر بزرگ‌تر من فرشاد است که به دلیل مشغله‌های زندگی فعالیت زیادی در کشتی نداشت و در حد اولی مازندران و پنجمی ایران را توانست در کارنامه خود به ثبت برساند. فرزاد، دیگر برادر من است که سه بار موفق شده قهرمانی آسیا را در رده نوجوانان به دست بیاورد و در سطح بزرگسالان هم مسابقه داده اما او هم مانند فرشاد درگیر زندگی است و در سطح لیگ مازندران کشتی می‌گیرد. اما در نهایت من و محمدعلی دوقلو هستیم که او هم رده اول جوانان ایران را کسب کرده و همچنین اکنون در حال کشتی بزرگسالان است.
 
کشتی‌دوستی در خانواده شما از کجا آغاز شده و چه تاریخچه‌ای دارد؟
به نظرم این برمی‌گردد به محل زندگی من. ما در خلیل‌شهر مازندران هستیم و از زمانی که باشگاه کشتی افتتاح شده، بیشتر بچه‌های این محله و برادرانم در آنجا فعالیت کردند و به رقابت و یادگیری کشتی پرداختند و از بین این بچه‌ها چند نفری به‌علاوه برادرانم توانسته‌اند برای کشور و مردم ایران افتخارآفرینی کنند. قبل از افتتاح باشگاه در محله ما کشتی پهلوانی بسیار بین مردمان این شهر مرسوم و رایج بود. درست زمانی که باشگاه کشتی افتتاح شد، دیگر همه چیز حالت قانونی به خود گرفت و علاقه‌مندان به این ورزش نیز به باشگاه مراجعه کردند.

 تو سنین پایین‌تر اهل آتیش سوزوندن بودی؟ بزرگ‌ترین شیطنتی که از خود در نوجوانی بروز داده‌ای چه بوده؟
به این می‌توانم اشاره کنم که من همراه برادر دوقلوی خود محمدعلی بسیار با یکدیگر به شیطنت و بازی می‌پرداختیم. از طرف دیگر برادرانم همه اهل کشتی بودند و من و برادرم محمدعلی بیشتر روز را در خانه به کشتی‌گرفتن مشغول بودیم به حدی که بعضی از وسایل خانه شکسته و مادرم اذیت می‌شد و دائم در حال حرص‌خوردن بود.

 یک نوجوان علاقه‌مند به ورزش کشتی باید از کجا شروع و چه چیزهایی را رعایت کند؟
کسی که می‌خواهد به قهرمانی برسد باید از خیلی موارد گذر کند، به این دلیل که موفقیت را پیش رو دارد و نکته مهم این است که یک ورزشکار، تمام تمرکز خود را روی ورزش بگذارد تا بتواند به بهترین شکل ممکن نتیجه بگیرد. یک‌ کشتی‌گیر به آرامش و یک‌ راهنما نیاز دارد اما در نهایت همه چیز مربوط به خودمان است. کشتی یک ورزش بسیار سختی است و این را همه می‌دانند. 
 
آیا حتما برای قهرمانی در یک ورزش باید از کودکی تلاش کرد؟ اگر کسی بخواهد از نوجوانی شروع به ورزش قهرمانی کند شانس‌اش کمتر است؟
کشتی از ۱۴ سالگی به حالت حرفه‌ای تبدیل می‌شود اما اگر از نونهالی یا خردسالی شروع شود خیلی بهتر است چراکه آن شخص می‌تواند تمام فن‌های ممکن را آموزش ببیند و با تجربه و دانایی زیاد از این ورزش راهی مراتب بالاتر شود.
اگر بخواهم از خودم بگویم من از شش‌سالگی این ورزش را آغاز کردم و امیدوارم بتوانم بیشتر از این مدال جهانی دریافت کنم تا افتخار بزرگی برای کشورم باشم و دل همه مردم را بیشتر شاد کنم.
 
طی این موفقیت در این ورزش چه محدودیت‌هایی را پشت سر گذاشته‌ای که کمتر کسی از آن باخبر است؟
نمی‌دانم از کدام‌شان بگویم. هر ورزشکاری برای موفقیت ریاضت می‌کشد و موفقیت به همین سادگی نیست.از زمانی که کشتی حرفه‌ای را آغاز کردم، از خیلی موارد گذشتم تا ورزش قهرمانی را دنبال کنم. زمانی که اعضای خانواده‌ام در تفریح بودند، من در کنار آنها حضور نداشتم، وقتی همه با شکم‌ سیر می‌خوابیدند نیز من با درد و گرسنگی استراحت می‌کردم و آسیب‌خوردگی‌ها و موارد زیادی را تحمل کرده‌ام اما به نظرم همه این سختی‌ها ارزشش را دارد و شما بیشترین لذت را از آنها می‌بری.

 چقدر در استان کشتی‌خیز مازندران و محله شما امکانات ورزشی وجود دارد؟ چه ضعفی وجود دارد که اگر رفع شود ورزش استان پیشرفت بزرگی خواهد داشت؟
متاسفانه به آن حالتی که مورد توجه مسئولان باشد نیست و این چیزهایی که در اختیار داریم، بیشتر به کمک مردم به وجود آمده است. خلیل‌شهر یک جمعیت حدودا ۲۰هزار نفری دارد و در تمام این محله پرجمعیت یک باشگاه کشتی وجود دارد که آن‌هم از امکانات خوبی برخوردار نیست. سالن بدنسازی و خیلی چیزها ندارد و جاده‌اش آسفالت نیست اما در کل نمی‌دانم از کجا بگویم. فقط یک تشک و چند جای تماشاگر در این باشگاه وجود دارد‌.
 
این روحیه مبارزه‌طلبی در تشک کشتی از چه زمانی برای تو شکل گرفته و از کجا می‌آید؟ آیا برای شما یک سبک مخصوص رقابت است؟
هر کشتی‌گیری به نظرم سبک‌های خود را دارد و من نیز این حالت را برای خود انتخاب کرده‌ام و آن را ادامه می‌دهم. همه‌ چیز به ذهن کشتی‌گیر و راهنمای او بستگی دارد. در کل من خیلی به رقابت و جنگنده‌بودن علاقه دارم.

 کدام مسابقه و کدام رقابت تا به اکنون برای تو دلچسب و شیرین‌تر بوده؟
تا به الان در مسابقات زیادی شرکت کرده‌ام. یک‌بار در مسابقات نروژ شرکت کردم اما متاسفانه نتوانستم مدالی کسب کنم ولی خوشبختانه در همین سال در مسابقات بلگراد صربستان توانستم مدال طلا و شادی و افتخار را برای کشور و مردم شهر و خانواده‌ام کسب کنم که به نظرم بین تمامی مسابقاتم، این اتفاق شیرین‌تری بوده است. من از چهار سال گذشته گفته‌ام که ۱۰ مدال طلای جهان و چهار مدال المپیک می‌خواهم که سخت است اما تمام تلاش خود را می‌کنم تا آن را به دست بیاورم.

 چه چیزی در کشتی کشور ما وجود دارد که اگر رفع شود این رشته پیشرفت بیشتری می‌کند؟
به نظرم در کشتی ما اگر به پایه مخصوصا نوجوانان، نونهالان و خردسالان توجه بیشتری شود، همه چیز خیلی بهتر می‌شود. به نظرم باید بزرگان کشتی و تمام مربیان خوب ‌کشتی همگی جمع شوند و کمک‌کننده تمام ورزشکاران کشور شوند.

 لقب شما در کشتی از کجا منشأ می‌گیرد؟ آیا خود لقب بی‌رحم را انتخاب کرده‌ای؟
نمی‌دانم کدام رسانه یا کارشناس کشتی این را بیان کرده اما خودم هیچ لقبی انتخاب نکردم و این لقب بی‌رحم در کشتی من از جایی می‌آید که کشتی‌گیر آمریکایی احترام نگذاشت و من بلافاصله با چند فن او را شکست دادم و بعد از آن در کشتی این لقب به من داده شد که به نظرم عوامل بیرونی کشتی است و در کل خود ورزش کشتی یک ورزش پهلوانی است و من می‌خواهم به‌عنوان یک پهلوان کشورم، همیشه شادی‌آور باشم و قهرمان زندگی خود و افتخارآفرین کشور، وطن، خاک و میهنم باشم.

 جدا از کشتی چقدر اهل تحصیل هستی؟ مدرسه چقدر در پیشرفت شما تأثیرگذار بوده؟ آیا حمایتی داشته‌اند؟
درحال‌حاضر در دانشگاه ثبت‌نام کرده‌ام و تا جایی که بتوانم تحصیل را ادامه می‌دهم. امیدوارم علاوه بر ورزش کشتی، در تحصیل هم بتوانم تاثیرگذار و از دانایی و علم بالایی برخوردار باشم. در دوران مدرسه، شکر خدا تا جایی که ممکن بود با من همکاری لازم را داشته‌اند و در کل با هر کسی که می‌خواهد ورزش قهرمانی را دنبال کند، مدرسه‌های‌مان حامی هستند.

امیرحسین علی‌نیافرد و با تشکر از هیات استان کشتی مازندران