روابط مصر و رژیم صهیونیستی روی لبه تیغ

روابط مصر و رژیم صهیونیستی روی لبه تیغ

 همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد روی کار آمدن کابینه راستگرای افراطی در رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو، روابط قاهره و تل‌آویو را متشنج کرده و آرامش شکننده امنیتی که برای مدتی در روابط دو طرف حاکم بود در حال رنگ باختن است.

براساس گزارش‌ها، قاهره از این‌که بنیامین نتانیاهو وعده‌های خود را به رئیس جمهور مصر زیر پاگذاشته، به‌شدت عصبانی است و به گفته منابع دیپلماتیک عربی، مصری‌ها مراتب اعتراض خود را در این خصوص به صهیونیست‌ها ابلاغ کرده‌‌اند.  بنابراین به نظر می‌رسد پرونده تفاهمات مصر و اسرائیل در خصوص فلسطین اشغالی و نوار غزه از یک سو و تفاهمات قاهره با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و غزه در سایه تشکیل کابینه جدید رژیم غاصب صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو در معرض خطر قرار گرفته و همین امر سبب نگرانی فزاینده امنیتی در میان مسئولان مصری شده است.  روزنامه العربی الجدید، چاپ لندن در این زمینه نوشته، قاهره نگران است تصمیم‌های غیرمترقبه دولت جدید اسرائیل همه تفاهمات قبلی را که مصر به دست آورده ــ چه با مقامات [رژیم] اشغالگر اسرائیل چه با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری ــ از بین ببرد؛ تصمیم‌هایی مثل توسعه شهرک‌سازی به‌خصوص در قدس شرقی، تقویت سیستم نژادپرسی و سختگیری در پرونده اسرا. این همان چیزی است که وضعیت امنیتی در کرانه باختری و نوار غزه را در معرض انفجار جدید قرار می‌دهد و بر وضعیت امنیتی داخل مصر نیز اثر خواهد گذاشت».

تحریم‌های حاشیه‌سازی صهیونیست‌ها
تصمیمات اخیر کابینه این رژیم برای اعمال تحریم‌ها علیه تشکیلات خودگردان فلسطین که پنجشنبه صادر شد بخشی از مشکلات فعلی است، چراکه میانجیگری مصر را با مشکل مواجه کرده است.تحریم‌های تل‌آویو پس از آن صورت گرفت که مجمع عمومی سازمان ملل طرحی را تصویب کرد که از دادگاه کیفری بین‌المللی(دیوان لاهه)می‌خواهد درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین‌ سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی‌مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمعیتی در قدس اشغالی، رأی صادر کند. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به مراجعه تشکیلات خودگردان فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی برای پایان دادن به [استمرار] اشغالگری این رژیم، از اتخاذ پنج تصمیم علیه این تشکیلات خبر داد. از جمله این تصمیمات، بلوکه کردن دارایی‌های تشکیلات خودگردان و اعطای بخشی از آن به صهیونیست‌ها برای جبران خسارت‌هایی است که تل‌آویو مدعی است، فلسطینیان با اجرای عملیات‌هایی به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند. تعلیق طرح‌های ساخت‌وساز فلسطینیان در مناطقی که ۶۰درصد اراضی کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، محرومیت شخصیت‌های مهم فلسطینی از امتیازات که عمدتا شامل مجوزهای تردد است و نیز اتخاذ تصمیماتی علیه سازمان‌هایی در کرانه باختری به ادعای تل‌آویو برای فعالیت‌های خصمانه تبلیغ می‌کنند، از جمله این تصمیمات است.

سعید سبحانی - گروه  بین‌الملل