21هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان باختند 

21هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان باختند 

برف و باران این روزها به کمک مردم در شهرهای بزرگ آمد و هوا را تا حدودی از آلاینده‌ها پاک کرد، اما به این معنی نیست که هوا برای همه خوب است و شاخص آلودگی 148 حکایت از این دارد که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است.

بسیاری بر این باورند زیاده‌خواهی و استفاده بیش از حد توان از طبیعت سبب به وجود آمدن تغییر اقلیم شده است. این زیاده‌خواهی‌ها تبعات دیگری نیز برای ما به بار می‌آورد و زندگی عادی ما را دچار اختلال می‌کند. آلودگی مداوم هوا، تعطیلی مدارس و گاهی ادارات، سرفه‌های پشت سر هم و پر شدن اورژانس بیمارستان‌ها در روزهایی که هوای آلوده همچون پتویی سطح شهری مانند تهران را فرا می‌گیرد را همه تجربه کرده‌ایم. البته این بخش ظاهر ماجراست، چون تاثیر آلودگی هوا به مرور خود را بر سلامت انسان‌ها نشان می‌دهد. افزایش انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و نارسایی‌های قلبی و ریوی برخی عوارض بلندمدت تنفس هوای آلوده است. این موضوعی است که سبب می‌شود سازمان‌های متولی در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند. سازمان جهانی بهداشت نیز آلودگی هوا را بزرگ‌ترین خطر بهداشت محیطی نامیده است و اعلام کرده سالانه میلیون‌ها نفر در دنیا به‌علت آلودگی هوا و ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و تنفسی جان خود را از دست می‌دهند. بانک جهانی نیز اعلام کرده از هر ۱۰مرگ، یک مرگ منتسب به ذرات معلق و آلودگی هواست. آمارها نشان می‌دهد در ایران نیز به علت آلودگی هوا ۲۱ هزار نفر در ۲۷ شهر کشور جان خود را از دست دادند. این آمار می‌تواند تلنگری برای ما باشد که چرا جان خود را کف دست گرفته‌ایم و بی‌توجه به انتشار آلایندگی در هوا، سوار بر خودروی خود آن هم تک سرنشین در معابر شهرها ویراژ می‌دهیم. این در حالی است که به گواه اورژانس کشور آمار بیماری‌های تنفسی و قلبی حدود ۲۰درصد افزایش یافته است که این خود می‌تواند عوارض بلندمدتی را برای سلامت جامعه رقم بزند.
در هفته هوای پاک هستیم و امید می‌رود شاید این هفته بتواند موتور خاموش سازمان‌های متولی را برای کاهش آلودگی هوا به حرکت در بیاورد. این در حالی است که تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد غلبه بر آلودگی هوا کار غیرممکنی نیست و می‌توان با اجرای قانون هوای پاک البته با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط شاخ غول آلودگی هوا را شکست تا مانع مرگ و میر همچنین خسارت هفت میلیارد دلاری هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا شد.