سلاح تغییر جهان

سلاح تغییر جهان

کیفیت آموزش برای کودکان در سراسر جهان متفاوت است و میلیون‌ها نفر هنوز از این حق اولیه انسانی محروم هستند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال2018، 24 ژانویه (4 بهمن) را به عنوان «روز جهانی آموزش» اعلام کرد. این روز برای مبارزه برای اصلاحات آموزشی بهتر و بهبود دسترسی به آموزش برای همه ایجاد شده است.

اجازه دسترسی به آموزش می‌تواند بسیاری را از فقر نجات دهد و مسیر را برای آینده‌ای امیدوارکننده هموار کند. «روز جهانی آموزش» فراخوانی برای اقدام است تا افراد، جامعه مدنی و سیاست‌گذاران را وادار کند گام‌های محکمی در جهت اطمینان از ارائه آموزش ابتدایی و متوسطه به کودکان و همچنین بهبود مشارکت جوانان در آموزش بردارند. این روز هر سال با موضوعی خاص برگزار می‌شود؛ موضوع سال 2023 «برای سرمایه‌گذاری روی افراد، آموزش را در اولویت قرار دهید» انتخاب شده است. حقایق بسیار جالب و عجیبی در مورد آموزش در سراسر جهان وجود دارد که شما را غافلگیر می‌کند که در اینجا به برخی از آنها می‌پردازیم.

براساس داده‌های آماری یونسکو، حدود 258 میلیون کودک به مدرسه نمی‌روند. وضعیت برای جوامع حاشیه‌نشین، آنهایی که در مناطقی با نابرابری بالاتر زندگی می‌کنند و کشورهای توسعه نیافته بدتر است.

ترین‌ها همیشه جزو  رکوردهای جذاب محسوب می‌شده است،‌در رابطه با آموزش هم همین نکته مصداق دارد. کوچک‌ترین مدرسه جهان در تورین ایتالیا است و فقط یک دانش‌آموز دارد.

اگرچه تجربه کرونا در تمام جهان بسیاری از دانش‌آموزان را عادت به آموزش مجازی داده اما در استرالیا برای دانش‌آموزانی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند، از دیرباز دروس از طریق امواج رادیویی ارسال می‌شود.

تنوع بالای قومیتی در کشورهای مختلف موضوع آموزش را با چالش همراه کرده است اما به کودکان کانادایی بسیاری از درس‌ها را همزمان به دو زبان فرانسوی و انگلیسی آموزش می‌دهند.

اگرچه آموزش جزو حق اساسی و رایگان برای دانش‌آموزان در اغلب کشورها محسوب می‌شود اما کودکان پاکستانی هیچ حق قانونی برای تحصیل رایگان ندارند و آموزش اجباری فقط بین سنین پنج تا 9 سال اجرا می‌شود.

مدرسه‌هایی هم وجود دارد که تعداد دانش‌آموزانش از جمعیت شهرها بیشتر است! از بین تمام مدارس جهان، بزرگ‌ترین آنها در هند است. این مدرسه «شهر مونته‌سوری» نام دارد و بیش از 32 هزار دانش‌آموز دارد!

معلمی از آن دسته مشاغلی است که بازنشستگی نمی‌شناسد، معلم تا پایان زندگی‌اش به نوعی یک معلم است. پیرترین معلم جهان، اگنس ژلسنیک 101 ساله در آمریکا مشغول تدریس است.

هر چه درباره مصائب مشق شب شنیده‌اید کنار بگذارید چرا که چین کشوری است که کودکان در آن بیشترین تکالیف را دریافت می‌کنند و بیش از 14 ساعت در هفته را در خانه مشغول انجام‌شان هستند.

در همه کشورها درس‌های ثابتی تدریس نمی‌شود و برخی از درس‌ها با توجه به فضای جغرافیایی آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال یکی از دروسی که در مدارس ایسلند تدریس می‌شود، بافتنی است.

در هلند سال اولی‌ها با شروع سال تحصیلی به مدرسه نمی‌روند، بلکه در چهارمین سالگرد تولدشان مدرسه را آغاز می‌کنند، بنابراین همیشه یک شاگرد جدید در کلاس  وجود دارد.

تقریبا در همه جای جهان آموزش به نوعی اجباری است البته که استثناهایی هم در این میان وجود دارد. در کنیا آموزش اجباری نیست اما بیشتر کودکان به خواست خود به مدرسه می‌روند. 

قدیمی‌ترین مدرسه شبانه‌روزی جهان در انگلستان است؛ مدرسه«کینگ» در کانتربری، که علی‌رغم تاسیس در سال1567میلادی، آموزش کاملا مدرن را با تجهیزات و لوازم به روز و با کیفیت ارائه می‌دهد.