جرم برگزارکنندگان کنسرت چیست؟

جرم برگزارکنندگان کنسرت چیست؟

طی پنچ ماه گذشته با وجود اتفاقاتی که در کشورمان افتاده است، تقریبا هیچ‌یک از اصناف جامعه دست از کار نکشیدند و حتی یک روز هم کار روزمره خود را تعطیل نکردند. فرآیند اجتناب‌ناپذیری که بنده به‌عنوان یک تهیه‌کننده موسیقی هیچ مشکلی با آن ندارم و می‌دانم شرایط اقتصادی در وضعیتی است که باید کسب و کارها در پرتلاش‌ترین شکل ممکن ادامه داشته باشد اما سؤال من اینجاست چه کسی تعیین کرد که تنها عامل عادی‌سازی این شرایط، تولید موسیقی و برگزاری کنسرت‌است؟

شرایط این روزهای چرخه تولید و عرضه آثار موسیقایی در کشورمان مناسب نیست. این چه اتهام و تهمت تندی به اهالی شریف موسیقی در هر گونه موسیقایی است که آنها اگر مشغول به کار شوند عامل بی‌توجهی به شرایط می‌شوند ولی تمامی مشاغل دیگر حتی در حوزه‌های فرهنگی و هنری از‌جمله سینما و تئاتر نیز از این قاعده مستثنی شده‌اند و می‌توانند با وجود تمام مشکلات و مصائبی که در هر شغل و صنفی وجود دارد، به کار خود ادامه دهند؟!
متأسفانه به اعتقاد من آن دسته از منتقدانی که تمامی حرفه‌ها حتی سینما و فوتبال را هم شغل می‌پندارند ولی موسیقی را صرفا وسیله‌ای برای تفریح و سرگرمی می‌دانند، هیچ تفاوتی با آن دسته از افرادی که موسیقی را فقط خلاصه در واژه‌های سبک و دور از شأن این هنر گرامی کرده‌اند، ندارند. من بسیار متأسفم که امروز افرادی که حتی یک روز مرخصی بدون حقوق هم نگرفته‌اند، به جامعه موسیقی که پنج ماه تمام دست از کار کشیده‌اند و اکنون تصمیم به شروع فعالیت گرفته‌اند، انگ بی‌شرفی می‌زنند. فرآیندی که واقعا همه اهالی موسیقی را دل‌آزرده می‌کند.
جامعه موسیقی ایران از شریف‌ترین هنرمندان این سرزمین تشکیل شده است که همواره نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا به‌واسطه نام ارزشمندی چون «موسیقی» در گونه‌های مختلف، با تمام مشکلات و مصائبی که دارند، آثاری را تولید کنند که بتواند رضایت مخاطبان و طرفداران را به همراه داشته باشد. بنابراین به دور از انصاف است که آنها را با واژه‌های سخیف و بسیار توهین‌آمیز به‌گونه‌ای ارزیابی کنیم که اصلا زیبنده نیست.
از سوی دیگر طی ماه‌های اخیر اخبار و شایعات زیادی در صفحات مجازی پیرامون برخی از هنرمندان شناخته شده موسیقی منتشر می‌شود که متأسفانه بسیاری از این مطالب یا از روی تحریف یا از روی سوءبرداشت‌های دیگر، موجب بروز مشکلاتی برای این هنرمندان شده است. بنابراین از همه طرفداران و علاقه‌مندان خواهش می‌کنم نسبت به این نکته توجه بیشتری داشته باشند.
باید در‌نظر گرفت اگر بخواهیم اجرای یک کنسرت را در طول سال محاسبه کنیم شاید به 10عدد هم نرسد، در نتیجه نوازنده‌هایی که در تمام طول سال و ماه تلاش می‌کنند تا اجرای خوبی داشته باشند هم اگر کنسرت‌ها تعطیل شود آیا درآمدی برای زندگی این بنده‌خدا‌ها وجود دارد؟

محمد حاتم‌پور - تهیه‌کننده حوزه موسیقی