یک زیبای خطرناک

یک زیبای خطرناک

گل‌ها همیشه و در طول تاریخ یکی از هدایای محبوب بوده‌اند که با زیبایی ظاهری و عطر دل‌انگیزشان شادی می‌آفریند! اما این هدیه دوست‌داشتنی آنقدرها هم که فکر می‌کنید معصوم نیست و صنعت گل‌های شاخه‌بریده ضررهای جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست وارد می‌کند. هفته گذشته ولنتاین در سراسر جهان جشن گرفته شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، روز ولنتاین حدود 30 درصد از فروش سالانه گل شاخه‌بریده را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم فروش از آمار هر جشنی در جهان، حتی روز مادر هم بیشتر است اما با خواندن این مطلب شاید نظرتان تغییر کند و راه‌های دیگری برای ابراز علاقه و هدیه‌دادن پیدا کنید.

آسیب‌های زیست‌محیطی صنعت گل و گیاه:
صنعت گل‌های شاخه‌بریده در سال 2019 به ارزش 34 میلیارد دلار رسیده است که نشان از گستردگی و عظمت آن دارد. شاید این صنعت در بین سایر صنایع از نظر زیست‌محیطی جنایتکارترین نباشد اما از پایداری و حفظ کره زمین فاصله بسیار دارد. بدون در نظرگرفتن آسیب‌های پوستی و ریوی مزمن وارده به کشاورزان، کشت گل‌های بدون لک مستلزم کاربرد آزادانه حشره‌کش‌ها و علف‌کش‌ها است که بسیاری از این سموم وارد سیستم آب می‌شود. علاوه بر این، گل‌های وارداتی باید با قارچ‌کش‌ها نیز درمان شو‌د تا از ورود آلاینده‌های خارجی در کشاورزی داخلی جلوگیری گردد. فوم گلی که معمولا در آرایش‌های گل استفاده می‌شود، یکی دیگر از آلاینده‌ها است که مواد شیمیایی سمی را به منبع آب می‌ریزد و منبع قابل توجهی از آلودگی میکروپلاستیک در آبراهه‌ها ایجاد می‌کند.

تولید بالای دی‌اکسید کربن: دهه‌ها است که انواع و اقسام گل‌ها از کشورهای مختلف به سراسر جهان صادر می‌شود و این پای سیستم حمل و نقل را نیز به میان می‌آورد. اما این محصولات مانند بیشتر کالاهای وارداتی که با کشتی کانتینری جا‌به‌جا می‌گردد، حمل نمی‌شود. گل‌ها شکننده و بسیار فاسدشدنی است و باید از طریق جت‌های یخچال‌دار و سپس با کامیون‌های یخچالی منتقل شو‌د. هنگامی که به گلفروشی یا فروشگاه بزرگ جعبه می‌رسد هم باید در محیط خنک و با تهویه مناسب نگهداری شو‌د. براندون گریور، محقق ارشد هوانوردی در شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک، هزینه کربن سالانه حمل و نقل گل‌های روز ولنتاین را فقط از کلمبیا محاسبه کرد و به این نتیجه رسید که پرواز با این محموله‌های خوشبو 114 میلیون لیتر سوخت می‌سوزاند و تقریبا 360 هزار تن دی‌اکسید کربن منتشر می‌کند. برای مقایسه، او خاطرنشان کرد جنگلی بزرگ‌تر از مساحت هیوستون (1624 کیلومتر مربع) برای جداکردن این مقدار کربن مورد نیاز است. البته اگر هزینه کربن بسته‌بندی محافظ گل‌ها و رساندن آنها به مشتریان را اضافه کنید، به جنگل بزرگ‌تری نیاز است!

گل یا گلدان: شاید با خواندن این آمارها فکر کنید که یک گلدان گل می‌تواند گزینه بهتری باشد. اما تجزیه و تحلیل اثرات زیست‌محیطی بازار گیاهان آپارتمانی خانگی نیز نتایج دلگرم‌کننده‌ای ندارد، زیرا شامل برخی مشکلات مشابه با آفت‌کش‌ها، مصرف بالای آب و نیازمند حمل و نقل مشابه گل‌های شاخه‌بریده است. اما هنوز تفاوت زیادی بین گیاهان آپارتمانی پرورش‌یافته داخلی و گل‌های وارداتی وجود دارد. با این حال بهترین جایگزین محیطی برای یک دسته گل وارداتی ایجاد یک مزرعه یا گلخانه محلی است که در حالت ایده‌آل بر اساس اصول کشاورزی سبز و پایدار اداره شود. چنین مزارعی سیستم آبی پایدار دارد، از آفت‌کش استفاده نمی‌کند و البته خرید از آنها سبب می‌شود هزینه حمل و نقل بسیار پایین بماند. در نتیجه به مردم این امکان را می‌دهد که بتوانند همچنان از زیبایی گل‌ها بهره ببرند.

آیسا اسدی |  روزنامه‌نگار