سفر به سلامت!

سفر به سلامت!

با پایان‌یافتن همه‌گیری کرونا در جهان، گردشگران تابستان گذشته به صورت محدود راهی سفر شدند. اما هنوز بسیاری از مردم اطمینان کامل نداشتند و نمی‌خواستند خطر کنند.

دست‌اندرکاران و افراد شاغل در صنعت گردشگری و هتلداری امیدوارند که سفر امسال رونق بگیرد. انتخاب مقصد سفر همیشه یک چالش بزرگ پیش روی گردشگران بوده است. عوامل بسیاری در انتخاب مقصد نقش دارد؛ بودجه سفر و هزینه‌های مختلف مرتبط با آن، هدف سفر، مدت زمان تعطیلات و بسیاری دلایل دیگر. یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب مقصد سفر، میزان امنیت آن منطقه است.هر فردی که برای سفر خود و خانواده‌اش برنامه‌ریزی می‌کند، ناگزیر از خود می‌پرسد که کجا امن است و کجا امن نیست. برای کمک به آسان‌ترکردن برنامه‌ریزی سفر و دریافت پاسخ قطعی به این سوال، می‌توانید به گزارش «امن‌ترین کشورهای جهان در سال 2023» مراجعه کنید. این گزارش برگرفته از شاخص صلح جهانی است که هر ساله توسط موسسه اقتصاد و صلح منتشر می‌شود. در مجموع 163 کشور بر اساس 23‌شاخص مختلف رتبه‌بندی شده‌اند. این شاخص‌ها شامل تعداد و مدت درگیری‌های خشونت‌آمیز داخلی و خارجی، سطح بی‌ثباتی سیاسی، احتمال اقدامات تروریستی، تعداد قتل‌ها، سطح جنایات خشونت‌آمیز و میزان سهولت دسترسی به‌مواردی چون اسلحه و سلاح سبک می‌شود. در اینجا چهار کشور از 10 مقصد برتر جهان بر اساس شاخص صلح جهانی معرفی شده‌اند:

ایسلند
ایسلند، شمالی‌ترین کشور اروپا و کشوری جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس است. به طرز شگفت‌انگیزی بر اساس شاخص صلح جهانی، ایسلند برای چهاردهمین سال متوالی امن‌ترین کشور جهان اعلام شد. ایسلند دارای سطح بسیار پایینی از جرم و جنایت است که معمولا به دلایلی چون استاندارد بالای زندگی، جمعیت کم، نگرش اجتماعی قوی در برابر جرم و جنایت، سطح بالایی از اعتماد به نیروی پلیس آموزش‌دیده، فقدان تنش اجتماعی و طبقات اقتصادی نسبت داده می‌شود. دو عامل دیگر که به میزان قابل توجهی در آرامش بالای ایسلند نقش دارد، نخست پلیس این کشور است که سلاح گرم حمل نمی‌کند؛ و دوم قوانین وضع‌شده در این کشور است که برابری بین افراد مختلف جامعه را تضمین می‌کند.

 نیوزیلند
نیوزیلند از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده و در جنوب غربی اقیانوس آرام قرار دارد. نیوزیلند را به طبیعت زیبا و حیات وحش متفاوت و منحصر به فردش می‌شناسند که طبیعت‌گردان بسیاری را به خود جلب می‌کند. فعالیت‌های تفریحی جالبی در این کشور به گردشگران ارائه می‌شود. نیوزیلند با اقتصاد قوی و بسیار منصفانه بین میزان حقوق، درآمد و رضایت شغلی در برابر هزینه‌های زندگی و مسکن، مردمی شاد و رضایتمند دارد. ‌به همین دلیل است که نیوزیلند نرخ جرم و جنایت بسیار پایینی دارد و جرایم خشن به ندرت در آن اتفاق می‌افتد. نیوزیلندی‌ها عموما افکاری باز دارند و این کشور قوانینی برای جلوگیری از نقض آزادی وضع کرده است. نیروی پلیس در نیوزیلند نیز مانند ایسلند، سلاح گرم شخصی حمل نمی‌کنند.

 سنگاپور
سنگاپور که بیشتر یک دولت‌شهر است، کشوری جزیره‌ای است که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. این کشور از جزیره سنگاپور و حدود 60 جزیره کوچک‌تر تشکیل شده است. رونق اقتصادی و پیشرفت‌های تجاری گسترده و بالتبع ثبات اقتصادی، سنگاپور را به کشوری محبوب در میان گردشگران بدل کرده است. سنگاپور یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جرم و جنایت را در جهان دارد، اما این نرخ پایین نه به دلیل جرم‌خیزنبودن که احتمالا به دلیل مجازات‌های شدیدی است که حتی برای جرایم کوچک صادر می‌شود. به عنوان مثال، جویدن آدامس در انظار عمومی جریمه‌ای 500 دلاری به همراه دارد! دولت و پلیس به شدت اسلحه و سایر سلاح‌های گرم را کنترل می‌کنند به همین دلیل جنایات خشونت‌آمیز و رویارویی در سنگاپور نادر‌است.

 ژاپن
جالب است بدانید که ژاپن به مدت 14 سال در بین 10 کشور برتر در شاخص صلح‌جهانی قرار گرفته است. طبق گزارش‌ها این کشور به طور مداوم به دلایلی چون نرخ پایین جرم و جنایت، حداقل درگیری داخلی و ناآرامی‌های سیاسی که عملا وجود ندارد، نمرات بالایی دریافت می‌کند. نکته قابل توجه این است که این امتیازها علی‌رغم نزدیکی این کشور به همسایگان بالقوه متخاصم خود یعنی چین و کره شمالی کسب شده است. ژاپن کشور مهاجرپذیری نیست و در‌مورد خارجی‌ها بسیار محتاط برخورد می‌کند در نتیجه جمعیتی تقریبا یکدست و بدون تنوع ملیتی دارد. این کشور همچنین به دسترسی محدود به سلاح گرم معروف است، زیرا ژاپنی‌ها حمل سلاح گرم را حق یک‌فرد‌نمی‌دانند.