مسمومیت دانش‌آموزان با ترکیب شیمیایی‌!

مسمومیت دانش‌آموزان با ترکیب شیمیایی‌!

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم در حالی ادامه دارد که حالا مسمومیت دانش‌آموزان دختر در بروجرد رنگ و بوی سریالی به خود گرفته است. اظهارات مسئولان در روز گذشته، عمدی بودن این مسمومیت‌ها را به قطعیت نزدیک کرد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان از نهم آذر امسال با مسموم شدن دانش‌آموزان هنرستان نور قم آغاز شد. سه روز بعد دوباره دانش‌آموزان این هنرستان دخترانه با علائم مشابه مسموم شدند. 26 دی‌ماه دانش‌آموزان مدرسه فرزانگان اردبیل مسموم شدند که آن زمان علت آن مسمومیت با منوکسید کربن اعلام شد‌. سریال مسمومیت‌ها در قم اما همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و تکرار می‌شد تا این‌که دادستان کل کشور با طرح احتمال عمدی بودن مسمومیت‌های سریالی از دادستان این شهر خواست تحقیقاتی در این‌باره صورت گیرد.  در حالی‌که تحقیقات برای کشف علت مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم ادامه داشت، این بار از بروجرد خبر رسید که دانش‌آموزان مدرسه‌ای در این شهر مسموم شده‌اند. پس از تکرار سه بار مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه دخترانه احمدیه در روزهای دوم، سوم و ششم اسفند در بروجرد، این بار قرعه به نام دختران دانش‌آموز مدرسه 15 خرداد همین شهرستان افتاد که هدف مسمومیت با یک عامل ناشناخته قرار گیرند تا آمار دانش‌آموزان مسموم این شهرستان به بیش از 200 نفر برسد. در‌باره دانش‌آموزان مدرسه احمدیه ابتدا اعلام شد دودکش مجموعه ورزشی کنار مدرسه به سمت کلاس‌ها بوده و باعث مسمومیت شده است. بعد اعلام شد نشت منوکسید‌کربن از سیستم گرمایشی مدرسه هم علت این اتفاق بوده است. مسمومیت با عامل ناشناخته حالا در برخی دبیرستان‌ها‌ی دخترانه در بروجرد استان لرستان جولان می‌دهد. علائم و نشانه‌های مسمومیت، همان‌هایی است که دختران دانش‌آموز مسموم شده در قم اعلام کرده‌اند و بی‌حسی در دست و پا، سرگیجه، حالت تهوع و برخی علائم دیگر هم به جان آنها افتاده است. مسلم مرادی، معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد دیروز در این‌باره گفت: «‌روز یکشنبه براساس گزارش‌ها  از آموزش و پرورش،107نفر از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه ۱۵خرداد همچون روزهای گذشته دچار عارضه سردرد، تهوع، ضعف و بی‌حالی شدند. این دانش‌آموزان بلافاصله به بیمارستان جهت انجام کارهای درمانی منتقل شدند و حال همگی آنها خوشبختانه خوب است و شورای تامین در پی مسمومیت  دانش‌آموزان، جلسه اضطراری تشکیل داد.»
وی در‌خصوص علت این حادثه تکراری در بروجرد یادآور شد: «اتفاقاتی که در سایر جاها نیز در گذشته صورت گرفته توسط این تیم‌ها در حال همپوشانی است که به یک نتیجه برسیم.»
در حالی‌که برخی دلایل مختلفی مانند استرس و هیستریک جمعی را علت مسمومیت دانش‌آموزان قم و بروجرد مطرح می‌کنند اما همایون سامه‌نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید، مسمومیت دانش‌آموزان عمدی است: «‌برای ما سؤال است که روی چه حسابی در مدارس این اتفاقات رخ می‌دهد؟ من نمی‌دانم یعنی ارگان‌های اطلاعاتی ما نمی‌توانند تمام مدارک، قرائن و آنچه به‌جا مانده را بررسی‌کنند و به عامل برسند؟ وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده ولی متاسفانه گزارشی به مجلس داده نشده است.»
یوسف پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت هم عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی را به‌شکل تلویحی تایید می‌کند و می‌گوید: «مسمومیت دانش‌آموزان مدارس در قم ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود و به همین دلیل عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست. این موضوع با تاکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تاکنون مشخص شده ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد. دانش‌آموزان مسموم شده به درمان تهاجمی نیاز ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است. پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه تعطیل شود.» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در این‌باره گفت: «به زودی از وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و اطلاعات دعوت می‌کنیم تا با حضور در کمیسیون علت مسمومیت دانش‌آموزان را بررسی کنیم.
حال باید منتظر دستگاه‌های اطلاعاتی بود تا پس از بررسی همه‌جانبه، عاملان این مسمومیت‌های سریالی را شناسایی کنند تا ‌سایه وحشت این سریال از مدارس برداشته شود.

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث