کرایه‌های نجومی و مسافران ناراضی

«جام‌جم» از افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی گزارش می‌دهد

کرایه‌های نجومی و مسافران ناراضی

سال گذشته بود که کارزاری با عنوان «درخواست افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی» از سوی رانندگان مطرح شد. نامه آن به وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی ارسال شد.

حالا پس از یک‌سال رانندگان از نرخ‌های اعلامی راضی شدند اما اکنون مسافران هستند که گلایه دارند. برخی مسافران در تماس‌هایی که با روزنامه‌ جام‌جم داشتند از افزایش 60 درصدی کرایه‌ها نسبت به اوایل زمستان سخن گفتند و این موضوع باعث شد گزارشی تهیه شود که مشروح آن در ادامه آمده است. 

مسیرهایی که قبلا کرایه آنها بین 100 تا 120 هزار تومان بود اکنون به 180‌تا 200 هزار تومان افزایش یافته و در زمان‌هایی که تقاضا کاهش می‌یابد قیمت به میزان پرتقاضای گذشته می‌رسد. وضعیت به این صورت است که یکی از تاکسی‌های اینترنتی با پیشنهاد قیمتی پایین‌تر در ساعات پرتقاضا و شلوغ نظر مشتری را برای گرفتن تاکسی جلب می‌کند اما بعد از درخواست و تقاضای سفر، رانندگان سفر را نمی‌پذیرند تا قیمت پیشنهادی به سقف قیمت‌ها برسد.
     
ترفندی برای گرانی
در تاکسی‌های اینترنتی گزینه‌ای به نام «عجله دارم» اضافه شده که قیمت را در همان مسیر افزایش می‌دهد. با این‌که گفته می‌شود رانندگان گزینه عجله دارم را مشاهده نمی‌کنند اما باید توجه داشت که قیمت در معرض دید آنها خواهد بود و ممکن است در چند درخواست اول قبول نکنند تا رقم افزایش یابد. 
فرید شهابی، معاون تجاری اسنپ در گفت‌وگو با جام‌جم درباره دلیل افزایش قیمت کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی توضیح داد: قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی ثابت نیست، پویاست و به‌صورت هوشمند و براساس چندین معیار تعیین می‌شود. در این نوع قیمت‌گذاری گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. عواملی مانند قیمت‌پایه، مسافت، مدت‌زمان سفر و نسبت عرضه‌وتقاضا قیمت‌‌ها را تغییر می‌دهند. به‌عنوان‌مثال قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در ساعات مختلف به‌دلیل تغییر مدت‌زمان سفر با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص تغییر کند. به‌همین‌دلیل در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و ارزان‌تر از همیشه می‌شود و در ساعاتی شاهد افزایش قیمت هستیم.وی با بیان این‌که در بهمن‌ماه چندین روز برفی داشتیم تصریح کرد: در شرایط خاص مانند روزهای برفی یا بارانی، از یک‌سو ترافیک افزایش می‌یابد که باعث افزایش مدت‌زمان سفر می‌شود، از سوی دیگر تعداد کاربران مسافری که ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند بیشتر می‌شود. این درحالی‌است که به‌دلیل احتمال تصادف در هوای برفی و بارانی، برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند فعالیت نداشته باشند یا به‌صورت محدود و در مناطق خاصی فعالیت کنند. از آنجا که مدت‌زمان سفرها نیز به‌دلیل ترافیک افزایش پیدا می‌کند تعداد سفرهایی که هر کاربر راننده نسبت به شرایط عادی می‌تواند انجام دهد کمتر است. 
معاون تجاری شرکت اسنپ تاکید کرد: اسنپ همواره سعی می‌کند در قیمت‌گذاری سفرهای خود وضعیت معیشتی کاربران مسافر و راننده را همزمان در نظر بگیرد. برای اسنپ مهم است رانندگانی که از این سامانه برای درآمدزایی استفاده می‌کنند بتوانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند. با افزایش روزانه قیمت‌ بسیاری از کالاهای اساسی، ممکن است رانندگان احساس کنند قیمت سفرها مقرون‌به‌صرفه نیست و از انجام سفر خودداری کنند. از سوی دیگر مسافران انتظار دارند در شرایط دشوار معیشتی با قیمتی منطقی از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند و همین موضوع حساسیت قیمت‌گذاری را دوچندان می‌کند. در چنین شرایطی اسنپ سعی می‌کند با اجرای طرح‌های تشویقی و مواردی از این دست بخشی از هزینه رانندگان را خود پرداخت کند تا هم رانندگان فعال تشویق شوند و هم رانندگانی که مدتی است فعالیت نداشته‌اند فعالیت خود را از سر بگیرند. درواقع افزایش فعالیت کاربران راننده به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند.
وی به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که چرا اغلب راننده‌ها منتظر تایید گزینه افزایش قیمت (عجله دارم) می‌مانند تا مبلغ بیشتری دریافت کنند پاسخ داد: تلاش ما در اسنپ این است که درخواست‌های بیشتری به سفر تبدیل شود، بااین‌حال به‌طور قطع نمی‌توان تمام درخواست‌ها را به سفر تبدیل کرد. طبق بررسی‌های ما، قبل از اضافه‌شدن گزینه‌ «عجله دارم»، بسیاری از مردم برای این‌که شانس درخواست قبولی سفرهای‌شان افزایش یابد از گزینه‌هایی مانند «توقف در سفر» استفاده می‌کردند تا احتمال پذیرفته‌شدن سفر خود را بیشتر کنند. مطالعه رفتار کاربران و درخواست‌های آنها باعث شد تا اسنپ گزینه «عجله دارم» را به سرویس درخواست خودروی خود اضافه کند. شهابی ادامه داد: این گزینه همان‌طور که از نامش مشخص است برای مواقعی که مسافر عجله دارد و می‌خواهد شانس پذیرفته‌شدن درخواست سفرش بالاتر برود، استفاده می‌شود. مشخص است احتمال این‌که راننده سفری را که قیمت بالاتری دارد بپذیرد بیشتر است. همچنین برخلاف تصور فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد از درخواست‌های اسنپی با گزینه «عجله دارم» ثبت و به سفر تبدیل می‌شود، بنابراین رانندگان منتظر استفاده مسافر از این گزینه نیستند. 
     
نظارت با کیست؟
در حالی‌ اعضای شورای شهر تهران خواستار ورود مدیریت شهری به بحث قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند، که این موضوع از وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است. برای بررسی این موضوع با مسئولان این سازمان تماس گرفتیم که حاضر به پاسخگویی نشدند. چندی پیش نیز مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره افزایش غیرمنطقی نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی و امکان نظارت شهرداری‌ها در این مورد گفت: موضوع نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی از وظایف وزارت صمت است. استانداری تهران هم درباره این موضوع اعلام کرده که افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی از سوی شهرداری و سایر ارگان‌های مربوط در حال بررسی است اما طبق گزارش‌هایی که ارسال شده برخی از این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است. سالی یک‌بار با مصوبه شورای شهر و با تایید فرمانداری افزایش قیمت تاکسی‌ها اجرا می‌شود و باید در این زمینه اتحادیه مربوط که بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نظارت دارد پاسخگو باشد.
     
تپسی جواب نداد
افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی در حالی اتفاق افتاده رانندگان آنها از سهمیه بنزین براساس پیمایش بهره‌مند هستند. از سوی دیگر برای پیگیری موضوع با شرکت تپسی هم تماس گرفتیم که در این زمینه حاضر به پاسخگویی نشدند.