پشه‌کُش در گلدان!

پشه‌کُش در گلدان!

هوا کم‌کم رو به گرم شدن می‌رود و زنگ خطر آمدن پشه‌ها، این حشرات خونخوار را به صدا درمی‌آورد. حضور پشه‌ها هرگز در داخل خانه یا اطراف شما خوشایند نیست.

این مهمانان ناخوانده آثار گزش بدی را روی پوست انسان به جا می‌گذارند که می‌تواند باعث تورم به همراه راش‌های ملتهب و خارش‌دار شود. در موارد شدیدتر این حشرات می‌توانند بیماری‌های کشنده‌ای مانند مالاریا و تب دِنگی را هنگام گزیدگی منتقل کنند. به همین دلیل پشه‌ها آفتی هستند که باید در اسرع وقت با آن مقابله کنید. گرچه دانستن این‌که چگونه از شر پشه‌ها خلاص شوید، مفید است اما اگر بتوانید در وهله اول آنها را از خانه خود دور نگه دارید، می‌توانید از مشکلات زیادی نجات پیدا کنید و البته از مصرف مداوم انواع حشره‌کش‌های شیمیایی مضر برای انسان و محیط زیست نیز بی‌نیاز شوید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از ورود پشه‌ها جلوگیری کنید، نگه داشتن گیاهان مناسب در محیط خانه و کار است. بسیاری از گیاهان دافع پشه وجود دارند که به طور فعال این آفات را از اطراف شما دور می‌کنند. اگر مایل به استفاده از آنها هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید:

اکلیل کوهی
اکلیل کوهی یا همان رزماری یک گیاه دارویی همه کاره است. علاوه بر این‌که در پخت انواع غذاها می‌توان از این گیاه خوشبو بهره برد، روغنش را نیز می‌توان برای تحریک رشد مو استفاده کرد. اکلیل کوهی با گل‌های آبی ظریفی که در امتداد ساقه رشد می‌کنند، ظاهر زیبایی نیز به هنگام شکوفه دادن دارد. کاربردهای این گیاه اما در این موارد خلاصه نمی‌شوند. گرچه ما ممکن است از بوی رزماری لذت ببریم اما پشه‌ها از آن بیزارند و فعالانه از آن اجتناب می‌کنند. در واقع رزماری می‌تواند انواع مگس‌ها و همچنین مورچه‌ها را دفع کند. بنابراین این یک مکمل عالی برای عاری ساختن خانه از انواع آفات‌هاست. رزماری را با شرایط مناسب می‌توان در خارج خانه یا در گلدان پرورش داد.

علف لیمو
استفاده از علف لیمو شاید زیاد متداول نباشد اما عملکرد این گیاه در دفع پشه‌ها بسیار خوب است. علف لیمو حاوی روغن سیترونلا است که می‌توان آن را از برگ و ساقه این گیاه استخراج کرد. این روغن عطر بی‌نظیر لیمویی تولید می‌کند که بر پشه‌ها غلبه می‌کند و آنها را به فرار وا می‌دارد. رایحه این گیاه به روش‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین موش‌ها را نیز از محیط دور نگه می‌دارد. علف لیمو گرما دوست است اما خبر خوب، امکان استفاده از روغنش است که همان تاثیرگذاری را دارد. شما می‌توانید در محیط‌های پرحشره بیرونی نیز با مالیدن این روغن مستقیم روی پوست خود از آن به عنوان یک عامل بازدارنده گزیدگی بهره ببرید.

اسطوخودوس
اسطوخودوس موارد مصرف بسیاری دارد و رایحه محبوب آن را می‌توان در صابون‌ها، شمع‌ها و مواد شوینده یافت، بنابراین ممکن است در حال حاضر بدون اطلاع از آن استفاده کنید. خبر خوب این است در حالی که ما ممکن است رایحه آن را دوست داشته باشیم، پشه‌ها این عطر را دوست ندارند. در واقع بوی اسطوخودوس چه تازه، چه خشک و چه روغنی، بر این آفات چیره شده و آنها را از خود دور می‌کند. رایحه اسطوخودوس همچنین روی مگس‌ها، مورچه‌ها و حتی جوندگان نیز مؤثر است، بنابراین یک گیاه دافع آفات مفید برای نگهداری در محل زندگی و کار است. اگر حوصله نگهداری از گل و گیاه ندارید، می‌توانید با استفاده از اسطوخودوس خشک شده یا روغن آن پشه‌ها را دور کنید.

گل همیشه بهار
گیاه بعدی که در فهرست ما قرار می‌گیرد، گل همیشه بهار است. در حالی که شکوفه‌های نارنجی و زرد آن به هر مکانی زیبایی می‌بخشد، در عین حال می‌تواند مشکلات آفات شما را نیز کاهش دهد. گل همیشه بهار به‌دلیل داشتن لیمونن اغلب در ترکیبات مواد دافع حشرات نیز یافت می‌شود. لیمونن عطر مرکباتی تولید می‌کند که پشه‌ها نمی‌توانند آن را تحمل کنند. بنابراین این آفات به‌طور فعال از بین می‌روند، در حالی که حشرات مفید مانند کفشدوزک‌ها و پروانه‌ها از دوردست‌ها به این گیاه جذب می‌شوند. گل همیشه بهار معمولا در فضای باز پرورش داده می شود؛ بنابراین سعی کنید گل همیشه بهار را در نزدیکی درها و پنجره‌های خود به‌عنوان یک مانع خارجی قرار دهید.