100روز سرگردانی در تونل‌های بی‌انتهای غزه

نگاهی به ابعاد ناکامی‌های صهیونیست‌ها در جنگ

100روز سرگردانی در تونل‌های بی‌انتهای غزه

با گذشت سه ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری مستأصل شده‌است. شرایط بحرانی داخل رژیم و گسترش روزافزون احساس انزجار افکار عمومی جهان در قالب راهپیمایی‌ها و اعلام حمایت از مردم غزه در عرصه بین‌المللی، باعث رو آوردن مقامات اسرائیل به اتخاذ تصمیمات هیجانی و غیرعقلانی شده‌است.

به نحوی که همچنان بر ادامه عملیات زمینی بدون دستاورد مشخص اصرار می‌ورزد. از سوی دیگر بنا بر اظهارات صهیونیست‌ها مرحله سوم جنگ تحت عنوان عملیات ویژه با ترورهای هدفمند فرماندهان مقاومت در جغرافیای بیرون از سرزمین‌های اشغالی در سایر کشورها آغاز شده‌است. 
درحالی که رژیم‌صهیونیستی با عقب کشیدن نیروهای نظامی خود از غزه سعی در کاهش تلفات و فریب افکار عمومی در رابطه با پایین آوردن میزان خشونت دارد، اقدامات تروریستی را به‌مثابه سرپوشی بر ضعف‌های خود تلقی می‌کند.
   
ناتوانی در دستیابی به اهداف
نتانیاهو در ابتدای جنگ غزه، سه مبحث را به‌عنوان اهداف اصلی رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه عنوان کرده‌ بود: نابودی حماس، آزادی گروگان‌ها و تبدیل غزه به جایی که دیگر تهدیدی از آنجا متوجه اسرائیل نباشد اما در مدت 100روز گذشته به جز کشتار مردم غیرنظامی و ترور برخی فرماندهان مقاومت، هیچ دستاوردی عاید صهیونیست‌ها نشده‌است. اسرائیلی‌ها در این مدت حتی قادر به آزادی یک نفر از اسرای خود از طریق جنگ نبوده‌اند و صرفا پس از پذیرش درخواست حماس برای مذاکره و تبادل اسرا توانستند چند نفر از اسیران خود را آزاد کنند. در مورد نابودی حماس نیز به کوچک‌ترین موفقیتی دست نیافته‌اند و این گروه مقاومت فلسطینی همچنان با تمام توان در کنار سایر گروه‌های مقاومت در حال دفاع از آرمان فلسطین است، صهیونیست‌ها نیز همچنان در مقابل مقاومت تلفات می‌دهند و متحمل خسارت می‌شوند. 
   
تلفات اسرائیل
صهیونیست‌ها با وجود محدودیت شدیدی که بر رسانه‌ها در‌خصوص انتشار اخبار خسارات جنگ اعمال کرده‌اند، مجبورند به‌دلیل حجم بالای تلفات این رژیم و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های فراوان از انهدام نیروهای اسرائیلی، بخش‌هایی از این آمار را به صورت قطره‌چکانی اعلام کنند. در همین زمینه بر‌اساس آنچه از سوی صهیونیست‌ها اعلام شده از ابتدای طوفان‌الاقصی تا‌کنون حدود 520 نظامی این رژیم به هلاکت رسیده‌‌‌است. به گزارش شبکه تلویزیونی المنار 27‌درصد از کشته‌های اسرائیلی را افسران ارتش رژیم‌صهیونیستی تشکیل می‌دهند.  صهیونیست‌های زخمی نیز با بالگرد به سرزمین‌های اشغالی برگردانده می‌شوند؛ جایی که جنگ غزه به کابوس ساکنان آن تشکیل شده و این کابوس، نظامیان زخمی را نیز رها نمی‌کند. این نظامیان که از مهلکه جنگ غزه جان به در برده‌اند، درگیر بحران‌های شدید روحی می‌شوند که براساس گزارش‌ها یا خود را می‌کشند یا همقطاران خود را به رگبار می‌بندند. اخباری که به‌تازگی از رسانه‌های  این رژیم انعکاس یافته‌است، حکایت از آن دارد که بخش موسوم توانبخشی در ارتش صهیونیست قصد دارد برنامه‌ای را برای کمک به سربازانی آغاز کند که به خاطر جنگ در غزه از اختلال‌های روانی رنج می‌برند و تمایل به خودکشی دارند. 
   
مقاومت، همچنان پرقدرت
این حجم از تلفات و زخمی‌های اسرائیل، چیزی نیست جز مقاومت همه‌جانبه مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطینی ازجمله حماس و جنبش جهاد اسلامی که از سوی سایر گروه‌های مقاومت ازجمله حزب‌ا... لبنان، مقاومت یمن و مقاومت عراق حمایت می‌شود. به پشتوانه همین حمایت‌هاست که اکنون درگیری‌های شدیدی با سلاح‌های سنگین میان رزمندگان مقاومت و نظامیان رژیم اشغالگر در مناطق مختلف غزه ازجمله «بیت حانون» و «بیت لاهیا» در شمال و خان‌یونس در جنوب غزه ادامه دارد. درهمین روزهای اخیر تصاویر جدیدی از شکار نظامیان و تانک‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی از سوی رزمندگان گردان‌های القسام در محورهای نبرد شهر غزه و حملات راکتی تیپ ناصر صلاح‌الدین از مجموعه‌های مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت در اطراف نوار غزه منتشر شده‌است.
   
فشار داخلی و خارجی بر صهیونیست‌ها
با وجود حمایت آمریکا و دولت‌های غربی از اسرائیل و تعلل سازمان ملل و شورای امنیت در توقف جنایات صهیونیست‌ها، موج گسترده‌ای ازاعتراضات مردم کشورهای مختلف درسراسر جهان، اشغالگران راتحت فشار قرار داده و موقعیت رژیم‌صهیونیستی نزد افکار عمومی جهان را بیش از همیشه متزلزل کرده‌است. ازسوی دیگر، صهیونیست‌ها در داخل نیز با اختلافات بسیاری روبه‌رو هستند و هر روز خبرهایی درباره نزاع‌های مقامات صهیونیست درخصوص جنگ منتشر می‌شود. طبیعتا هرچه جنگ طولانی‌تر شود، وضعیت داخلی رژیم‌صهیونیستی متزلزل‌تر می‌شود و روند افول صهیونیست‌ها سرعت بیشتری خواهد یافت. 

تسکین شکست با کشتار مردم
رژیم‌صهیونیستی به تلافی حملات طوفان الاقصی و جبران شکست خود و متوقف کردن عملیات مقاومت، نزدیک به 100 روز است که در حال بمباران مناطق مسکونی و مراکز آموزشی و فرهنگی نوار غزه است و سعی می‌کند شکست در میدان را با بمباران مردم غزه تسکین دهد. شدت حملات و حجم ویرانی‌ها به‌قدری است که حتی سازمان‌های بین‌المللی که معمولا در مقابل جنایات اسرائیل خاموش هستند، نسبت به آینده غزه نگرانی می‌کنند. صهیونیست‌ها حتی به بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها هم رحم نمی‌کنند و حتی مدارس و مکان‌هایی که به‌عنوان نقطه امن معرفی می‌شوند را نیز هدف حمله قرار می‌دهند. بیمارستان‌های غزه دیگر توانایی پذیرش بیماران جدید را ندارد و به‌دلیل نبود سوخت و دارو، صرفا به محلی برای اسکان و پناه گرفتن مردم تبدیل شده‌است به طوری‌که بر‌اساس گزارش‌ها در یکی از بیمارستان‌ها که به‌تازگی هدف حمله قرار گرفت،14‌هزار نفر پناه گرفته بودند. 

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل