زندگی ادامه دارد؟

زندگی ادامه دارد؟

ایران در اندازه‌گیری شاخص اهدای عضو جایگاه مناسبی نسبت به سال‌های گذشته خود دارد. به این معنا که درصد افرادی که به اهدای اعضای خود پس از مرگ رضایت داده‌اند، افزایش داشته اما این موضوع همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده‌تری است.

تازه‌ترین آمارهای منتشرشده از مرگ مغزی در ایران نشان می‌دهد که همچنان هستند افرادی که راضی به اهدای اعضای عزیز دچاره مرگ شده خود نیستند .

اهدای زندگی به 8 نفر
هرفردمرگ مغزی می‌تواند جان هشت بیمار نیازمند عضو جدید را نجات دهد. برخی راضی به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی خود نمی‌شوند؛ چرا که باور نمی‌کنند عزیزشان فوت شده است. 

اهدای عضو در جهان 
آمار اهدای عضو در جهان خیلی بالا نیست و فقط ۱۰درصد بیماران جهان نیازمند پیوند، عضو مورد نیاز را می‌گیرند و ۹۰درصد آنها قبل از دریافت عضو، می‌میرند.

سالانه 8000 مرگ مغزی
سالانه 5000 تا 8000 نفر در ایران به‌دلیل مرگ مغزی فوت می‌کنند که 3000 نفر از آنان قابلیت اهدای عضو دارند. از این 3000 نفر الان فقط اعضای ۱۰۰۰ نفر اهدا می‌شود. 

رتبه نخست اهدای کلیه
در رابطه با وضعیت اهدای عضو در ایران باید گفت پیوند کلیه و کبد ایران در سطح جهانی بسیار بالاست. سالانه حدود ۷۰۰ پیوند کبد در کشور انجام می‌شود و ما رتبه نخست جهانی را داریم.

افزایش جمعیت اهدای عضو
از ۲۰سال پیش تاکنون ۱۰هزار خانواده در ایران به اهدای عضو عزیزان متوفی خود رضایت داده‌اند و در همین بازه زمانی برای ۷۰ هزار ایرانی پیوند عضو انجام شده و حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، میزان ذخیره ارزی کشور بوده است.