سفر به دره اسرارآمیز کویر

چرا «هرمز»؛ یکی از عجیب‌ترین جزایر جهان است؟

سفر به دره اسرارآمیز کویر

هر چه روزها به سمت سرد شدن می‌روند حال و هوای سفر به جنوب قوی‌تر خودنمایی می‌كند به‌طوری كه بسیاری تقویم را باز كرده و به دنبال تاریخی هستند تا آن را برای رفتن به جنوب انتخاب و به قول معروف استخوانی سبك كنند. اما سفر به جزیره‌هایی كه در دل خلیج فارس جا خوش كرده‌اند صفای دیگری دارد كه نه یك بار، نه دو بار و نه سه بار و... كافی نیست و باید بارها و بارها به سراغ این جزیره‌ها رفت و هر بار منطقه تازه‌ای از آن را كشف كرد. یكی از این جزیره‌ها كه به تازگی خودی نشان داده و بسیاری را برای دیدن مشتاق می‌كند جزیره هرمز است. جزیره‌ای كه نزدیك به قشم است و بیشتر از یك روز را برای دیدن تمام دیدنی‌هایش می‌طلبد. جزیره‌ای كه به عروس سرخپوش هرمزگان هم معروف است و بهشت زمین‌شناسان اطلاق می‌شود. جزیره‌ای سرخ رنگ كه به دلیل خاك سرخش نه در ایران بلكه در جهان خاص و منحصر‌به‌فرد بوده و برای همین از ایران و نقاط مختلف دنیا گردشگر برای تماشای این خاك سرخ كه گفته می‌شود خوراكی است می‌آیند. البته تنها خاك هرمز، سرخ رنگ نیست. بلكه شن‌های نقره‌ای، طلایی و سفید هم دارد كه قدم گذاشتن روی هر كدام از این شن‌ها جذابیت خاص خود را دارد. شن‌های ساحلی كه پیاده یا سواره از كنار آن عبور كنید رنگ به رنگ می‌شود و زیر نور آفتاب درخشندگی خیره‌كننده‌ای به خود می‌گیرد.

 حالا این همه زیبایی و طبیعت بكر و هوای خوش این جزیره را كه تنها 42 كیلومتر مربع است با پوشش و مردم محلی بومی و بافت قدیمی آن تلفیق كنید تا ببینید در جنوب ایران چه بهشتی جای گرفته است. شاید نگاه كردن روی نقشه، جزیره هرمز را یك نقطه كوچك در خلیج فارس نشان دهد؛ اما كافیست پا به درون همین نقطه كوچك بگذارید تا ببینید دل كندن از آن چقدر دشوار خواهد شد. 
باتوجه به آنچه گفته شد دیدنی‌های هرمز را می‌توان به دو بخش دیدنی‌های طبیعی و تاریخی تقسیم كرد. دیدنی‌هایی كه البته برخی از آنها به خوبی محافظت نمی‌شود و این نگرانی وجود دارد که دیر یا زود از بین بروند و در معرض خطر قرار گیرند. با این وجود بد‌نیست قبل از آن‌كه بار سفر بسته و به سمت این جزیره اسرارآمیز و پر قصه بروید با برخی از این دیدنی‌ها آشنا و با برنامه‌ریزی عازم شوید تا جایی از این دیدنی‌ها از قلم نیفتد. 

دیدنی‌های طبیعی 
دره سكوت، الهه نمك، غار مراقبه، غار رنگارنگ، كوه‌یخی، دره مجسمه‌ها، دره رنگین‌كمان، ساحل فرش، ساحل سرخ، ساحل محیط‌زیست، ساحل مفنق، ساحل تك درخت، دشت جبیرها (آهوها)، جنگل‌های مانگرو و... از جمله دیدنی‌های طبیعی است كه برای دیدن هر كدام از این بخش‌ها باید زمان مناسب بگذارید و سرسری از روی آن عبور نكنید. برای همین هم اگر عازم قشم‌اید طوری برنامه‌ریزی كنید كه یك روز كامل را در هرمز باشید. 
اگر اهل پیاده‌روی هستید كفش خوب و كوله مناسب و مقداری آب با خود همراه كنید و راهی شوید. تمام این مناطق دیدنی نزدیك به‌هم هستند و می‌توانید طی یك روز تمام آنها را به خوبی ببینید. اما اگر می‌خواهید با ماشین این مسیر را طی كنید یك‌سری خودروی هایلوكس و سه‌چرخه‌هایی در نظر گرفته شده كه افراد بومی آنها را برای گردشگران مهیا كرده‌اند. شما با سوار شدن درون این وسایل نقلیه می‌توانید 
یك به یك این مناطق را ببینید و اگر راهنمای توری با شما همراه باشد برایتان توضیحاتی هم ارائه خواهد داد. 
دره رنگین‌كمان حیرت‌انگیز است. شما اگر زمانی به این دره برسید كه كمی باران خورده باشد آن‌وقت به خوبی می‌توانید 70 طیف رنگی را در دل این دره شاهد باشید. اما بهتر است به این نكته تاكید كنیم كه هرگز و هرگز حتی به صورت خریدنی خاك‌های رنگی هرمز را از جزیره خارج نكنید. چون جابه‌جایی این خاك‌ها به اكوسیستم و محیط‌زیست این جزیره آسیب وارد خواهد كرد. 
برای خیالبافی كردن هم وقت كافی بگذارید تا در دره مجسمه‌ها غرق شوید. در این دره می‌توانید هر آنچه را كه دوست دارید با سنگ‌ها در ذهن خود خلق كنید و از تماشای آنها شگفت‌زده شوید. شاید اگر برای اولین بار با این دره رو‌به‌رو شوید تصور كنید در یك فیلم خیالی به سر می‌برید. این دره در محل تلاقی دریای عمان و خلیج فارس قرار گرفته است و برای همین زیبایی این محیط را هزار برابر كرده و با یك نگاه می‌توانید تماشاگر این دو دریای زیبا باشید. 
كوه سرخ‌رنگ جزیره هرمز كه به گلك شناخته می‌شود هم مردم محلی از خاكش به‌عنوان ادویه در تهیه یك غذا به نام «سوراغ»، طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس استفاده می‌كنند كه شما هم می‌توانید كمی از آن را در دهان ریخته و طعم آن را بدون نگرانی بچشید. زیبایی خاص این خاك سرخ هم كاری كرده تا بخشی از آب دریا هم سرخ رنگ شود و حتی ساحلی دارد كه شما را به سمت فانتزی‌های‌تان سوق خواهد داد و صورتی‌تان می‌كند! 

 دیدنی‌های تاریخی 

قلعه پرتغالی‌ها، موزه نادعلیان، قدمگاه حضرت خضر، بقایای قصر بی‌بی گل و بی‌بی صورت، برج تیرانداز، بازار و خانه زعفرانی، مكتب خانه، و... هم از جمله مكان‌های تاریخی دیدنی است كه برای دیدن آنها هم بهتر است زمان كافی در نظر بگیرید.
قلعه پرتغالی‌ها یكی از دیدنی‌ترین بخش‌های تاریخی جزیره هرمز است. قلعه‌ای كه گفته می‌شود 500 سال پیش آلبوكرك، سردار پرتغالی تنگه هرمز را برای سلطه بر خلیج‌فارس اشغال كرد و این قلعه در جزیره هرمز یكی از بزرگ‌ترین قلعه‌هایی است كه پرتغالی‌ها در جنوب ایران بنا كردند و بخش‌هایی از بقایای این قلعه كه در گذشته سربازخانه، برج نگهبانی، كلیسا، آب‌انبار، زندان و سیاه‌چال، نوش‌خانه و تالار سخنرانی و چند برج نگهبانی داشته باقی مانده و در كنار توپ‌های زنگ‌زده‌ای كه به سمت دریا نشانه رفته می‌توان چشم‌ها را بست و خود را به 500 سال قبل برد كه در این منطقه چه می‌گذشته كه البته در دوره شاه عباس این بخش‌ها از چنگ استعمارگران خارج می‌شود و حتی ساعت و ناقوس كلیسای این قلعه نیز در میدان نقش جهان جای گرفتند. 
شنا، غواصی، قایق‌سواری و البته تجربه خوردن غذاهای محلی در این جزیره از جمله تفریحاتی است كه بعد از گشت و گذار و دیدن تمام دیدنی‌های جزیره هرمز می‌توانید خود را مهمان آنها كنید. جالب است بدانید مردم جزیره قشم و هرمز بسیار مهمان‌نواز هستند و تمام خونگرمی مردم جنوب را در خود جای داده‌اند. برای همین هم به خوبی می‌توان به مردم محلی این منطقه اعتماد كرد و از آنها برای انتخاب غذای خوشمزه و با قیمت مناسب راهنمایی بخواهید. آنها شما را به جاهایی خواهند برد كه شاید خودتان به تنهایی قادر به پیدا‌كردن آن نباشید. 
خرید سوغات در جزیره هرمز را هم از دست ندهید. نقاب‌ها و لباس‌های سوزن‌دوزی‌شان واقعا زیباست. از سوی دیگر، می‌توانید برای چند روز هم با زدن نقش حنا روی دست یا پایتان خاطرات سفر به این جزیره اسرارآمیز را با خود همراه داشته باشید و با دیدن آن به یاد زیبایی، هوای خوش، غذاهای خوشمزه و مردم مهربانش بیفتید.