اعــداد  دودی

مروری بر چند عدد تکان‌دهنده که با آلودگی هوا ارتباط دارد

اعــداد دودی

دیگر شور آلودگی هوا در تهران در آمده، آسمان آبی دیگر دارد خاطره می‌شود و پاییز و زمستان تمیز و سالم، كم مانده در این شهر و شهرهای پیرامونی اش بایگانی شود. آخر این آسمان است كه تهران دارد؛ خاكستری و غبار آلود؟ بوی دود می‌دهد هوای این شهر، هر دمی كه فرو می‌رود سنگین است و بازدمش سنگین تر. انگار سنگی بزرگ گذاشته اند روی سینه هركدام از ما یا مثل این كه در فضای شهر دارند پیاز خرد می‌كنند كه چشم‌ها این همه می‌سوزد. با این كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران شاخص آلودگی هوای دیروز را عدد 131 اعلام كرد و این عدد گویای هوایی است كه فقط برای گروه‌های حساس، ناسالم است ولی خیلی‌ها شك كردند كه مبادا این عددها حقیقی نباشد و برای كنترل جو روانی جامعه و احیانا خدشه دار نشدن كارنامه عملكرد مسؤولان دارد با اعداد بازی می‌شود. البته تهران دیگر فقط یك شهر آلوده با ماجراهای اینچنینی نیست، تهران شهری است كه دارد به مردمش آسیب می‌زند و هزینه به آنها تحمیل می‌كند. تهران در كمین سلامتی ساكنانش نشسته و مدام آلودگی به خوردشان می‌دهد و پاییزی را كه عاشق است و زیبا، دارد برایشان خطرناك می‌كند.

۲۵
حالا دیگر با قاطعیت می‌شود گفت ترافیك تهران در سال‌های اخیر بیشتر شده چون محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت این عدد را اعلام كرده و توضیح داده كه افزایش ترافیك، معلول افزایش 25 درصدی تعداد خودروها در سه سال اخیر است.
مهماندار، می‌گوید سه سال گذشته تهران چهار میلیون خودرو داشت كه اكنون این عدد رشد كرده و به پنج میلیون و صد هزار رسیده، موضوعی كه آن را كنار طرح ترافیك جدید چید و گفت مردم ناچار شده‌اند از معابر پیرامونی محدوده زوج و فرد سابق تردد كنند و باعث شوند ترافیك از معبری به معبر دیگر منتقل شود.
رئیس پلیس راهور پایتخت كه در واقع دیروز گویی از زبان مردم حرف می‌زد این را هم گفت كه چون حمل و نقل عمومی به‌خصوص در عصرها پاسخگوی نیاز مردم نیست آنها به استفاده از خودروی شخصی ترغیب می‌شوند كه نتیجه اش می‌شود ترافیك سنگین در جاهایی مثل تقاطع نیایش و ولیعصر، میدان ونك یا پل پارك وی .


۵
حالا كه وضع هوا بهتر نمی‌شود و از مسؤول تا مردم گرفته همه در دوری باطل افتاده‌اند شاید این پنج خوراکی بتوانند به كمك مردم اسیر در شهرهای آلوده برسند، مثلا مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های  C، A  و E  .
طبق گفته متخصصان تغذیه، ویتامین C در این فصل در مركباتی مثل پرتقال، لیموشیرین و نارنگی در دسترس است و سبزیجات سبز رنگ و نارنجی مایل به قرمز مثل هویج و گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین A و پیش‌سازهای آن هستند. ویتامین E نیز می‌شود درجوانه گندم و غلات سبوس‌دار پیدا كرد. در روزهای آلوده كه آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا جولان می‌دهند نیز مانع تابش مستقیم اشعه ماوراء بنفش به پوست و جذب ویتامین D می‌شود، بنابراین استفاده از داروهای مكمل حاوی این ویتامین توصیه می‌شود. علاوه بر ویتامین‌ها، چربی امگا 3 نیز كه در ماهی‌ها و محصولات دریایی یافت می‌شود سپر خوبی برای مقابله با اثرات مخرب هوای آلوده است.


۱۲
شاید شینا انصاری، مدیركل محیط‌زیست شهرداری تهران توپ مسؤولیت‌ها را به شیوه‌ای نرم و لطیف در زمین مردم انداخته باشد، ولی وجود منابع آلاینده در تهران را كه سهم بزرگی در آلودگی این شهر دارند، نمی‌شود نادیده گرفت. عدد 12 به حرف‌های مسعود زندی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرتهران اشاره دارد كه تعداد واحدهای آلاینده پایتخت را نشان می‌دهد كه به گفته او در شش ماه اول سال 98 جمع‌آوری شده‌اند.
گویا از ابتدای امسال، 349 واحد صنعتی، تولیدی وخدماتی در تهران پایش و71 واحد آلاینده جدید شناسایی شده كه برایشان پرونده زیست محیطی تشكیل شده كه همگی متعهد شده اند برای رفع آلودگی‌ها اقدام كنند. البته حساب این واحد‌ها از آن 12 واحد آلاینده جداست چون اینها به كلی جمع‌آوری شده‌اند و پرونده شان مختومه شده است.


۱۶۱
وقتی می‌گوییم تهران، حواس‌ها بیشتر می‌رود سمت شهرتهران، ولی تهران كه فقط شهر تهران نیست و مقصود استان تهران نیز هست. حال هوای استان تهران اصلا خوب نیست. شهرری دیروز با شاخص 161‌آلوده‌ترین بخش تهران بود در حالی كه شهرستان‌های پیشوا، ملارد، ورامین، رباط‌كریم و پاكدشت نیز داشتند با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌كردند و هوایشان برای گروه‌های حساس ناسالم بود. البته شاید بخت این شهرستان‌ها امروز و فردا باز شود چون محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان تهران گفته است گرچه این شرایط تا پایان ظهر پنجشنبه ادامه دارد، ولی از آن به بعد وضعیت هوا ناپایدار می‌شود و رو به بهتر شدن می‌رود.



۳
روز سه‌شنبه كه قرارهفتگی شهردارتهران برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و گاهی نیز دوچرخه است، حین دوچرخه سواری گفت اگر در تهران باد بوزد و باران بیاید هوا بهتر می‌شود. خب! چون او چشم بسته غیب گفته بود این جمله اش دستمایه طنز و شوخی در برخی محافل خبری و غیرخبری شد تا این كه دیروز نیز در حاشیه جلسه هیات دولت همین حرف را تكرار كرد. او گفت برای كاهش آلودگی راهی جز وزش باد، بارش باران و كاهش تردد خودروها وجود ندارد و بعد هم از مردم خواست از خودروهای شخصی تك‌سرنشین كمتر استفاده كنند. پیروزحناچی اینچنین خود را كسی شبیه بقیه مسؤولان كه تا به حال درباره راه حل‌های كنترل آلودگی هوا اظهار‌نظركرده‌اند نشان داد، كسی كه فقط سه راه حل در چنته دارد.



۲/۳
عدد اعشاری 3/2 را سه سال قبل بانك جهانی در گزارش خود اعلام كرد و اشاره اش به از بین رفتن 3/2 درصد از تولید ناخالص كشورمان درجریان آلودگی هوا بود. این گزارش می‌گفت آلودگی هوا برای خاورمیانه و شمال آفریقا ۹ میلیارد دلار هزینه به‌دنبال دارد كه بیشترین آن متوجه ایران و مصر است. حالا اقتصاددان‌ها باید آمار این گزارش را با آمار خسارت 300 دلاری آلودگی هوا برای هر تهرانی تطبیق بدهند تا مشخص شود كه آیا برهم منطبق هستند یا خیر كه اگر منطبق هم نباشند به هر حال هر دو دارند به یك حقیقت تلخ كه خالی شدن جیب ما مردم به خاطر آلودگی هواست، اشاره می‌كنند.
البته بیایید نگاهی جهانی داشته باشیم تا كمتر از این بابت حرص بخوریم و بدانیم كه معضل آلودگی هوا و خساراتش به مردم، معضلی جهانی است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد آلودگی هوا هر ساعت ۸۰۰ نفر را به كام مرگ می‌كشد كه می‌شود در هر دقیقه ۱۳ نفر كه اتفاقا اغلب این مرگ‌ها نیز در كشورهای درحال توسعه اتفاق می‌افتد كه ۶۰‌درصدش نیز سهم زنان و كودكان می‌شود.
در آمریكا نیز كه قبله آمال خیلی‌هاست طبق همین گزارش، هرسال 5درصد از تولید ناخالص ملی به خاطر آلودگی هوا از بین می‌رود كه این خسارت برای سال 2014، 790 میلیارد دلار بود.



۳۰۰
داریم از عدد 300 دلار حرف می‌زنیم از عددی كه تقریبا می‌شود سه میلیون و300 هزارتومان كه به گفته شینا انصاری، مدیركل محیط‌زیست شهرداری تهران سهم هر نفر است از خسارات ناشی از آلودگی هوا.
هر كدام از ما تهرانی‌ها با پمپاژ هوای آلوده به ریه‌هایمان كه منجر می‌شود به ابتلا به انواع بیماری‌ها و سپس مراجعه به مراكز درمانی، سالانه داریم این همه خسارت می‌دهیم تازه اگر این عدد دقیق باشد و لطمه‌ای كه می‌خوریم بیش از اینها نباشد.
به هرحال شینا انصاری می‌گوید خسارت ناشی از آلودگی هوا در پایتخت سالانه 6/2 میلیارد دلار است كه با احتساب جمعیت 7/8 میلیونی تهران، سهم هر نفر از این خسارت ۳۰۰ دلار می‌شود، تقریبا برای یك خانواده پنج‌نفره حدود 16 میلیون تومان.
البته خانم مدیركل معتقد است اگر مردم از خودروهای شخصی خود كمتر استفاده كنند، به حمل و نقل عمومی رو بیاورند، خودرویشان را دوره‌ای كنترل كنند و معاینه فنی را جدی بگیرند كل هزینه‌ای كه می‌پردازند به مراتب كمتر از سهم 300 دلاری از خسارت‌های آلودگی هوا خواهد بود.
این درحالی است که براساس اطلاعات سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تا روز گذشته پایتخت ایران از ابتدای سال 25 روز پاک، 177روز سالم، 35 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم را تجربه کرده است.  بنا براین باید به مدیران سازمان‌های مسؤول یادآور شد که توجه نکردن به بهبود کیفیت هوا هر سال هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کند و چنانچه برای این مهم تعامل لازم بین دستگاه‌ها شکل نگیرد نمی توان به بهبود کیفیت هوای کلانشهرهای کشور امیدوار بود.


۲۰
انگار كه مشت به سندان كوبیده باشیم برخوردمان با آلودگی هوای تهران نیز بی‌فایده بوده است؛ طیبه سیاوشانی عضو مجمع نمایندگان تهران كه لااقل این‌گونه می‌گوید.
او دیروز به خانه ملت گفت كه به واسطه تعطیلی‌های پی در پی مدارس به سبب آلودگی هوا به این موضوع ورود خواهد كرد و این موضوع را در نشست مجمع نمایندگان تهران به بحث خواهد گذاشت.
اعتراض او به تلاش 20 ساله‌ای است كه برای كاهش آلودگی هوای تهران انجام می‌شود ولی باز هم در موقع لازم، مسؤولان می‌خواهند با راه‌حل‌های موقتی مثل تعطیل كردن مدارس به زعم خود گروه‌های حساس را نجات دهند.
عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاكید كرد: بی‌تردید مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس در مورد روزهای بیشمار تعطیلات پیش‌بینی شده و نشده و لطمه‌ای كه به نظام آموزشی كشور وارد می‌كند با برگزاری جلساتی ورود پیدا خواهد كرد.



۳۸۲۸
این عدد رُند، یك عدد دردناك است كه ثابت می‌كند هم مسؤولیت‌های اجتماعی درجامعه ما ضعیف است و هم كنترل‌های نهادهای مسؤول . عدد3838 مربوط است به تعداد كامیون‌های دودزا كه از ساعت ۱۰ شب دوشنبه تا ۶ صبح دیروز به روایت علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل ونقل شهرداری تهران در پایتخت تردد كرده‌اند، آن هم در شرایطی كه ورود كامیون‌ها به تهران در این زمان مطلقا ممنوع بوده است .
با توجه به این كه این ممنوعیت تا امروز ادامه دارد، پیرحسینلو از فضای مجازی و حساب توییتری‌اش مدد گرفته تا به باعث و بانی این وضعیت اشاره کند، به پلیس كه عملا ممنوعیت تردد را كه مصوبه كمیته اضطرار آلودگی هواست اجرا نكرده است.
دست شهرداری تهران برای توپیدن به پلیس راهور البته پر تر از یك نوشتار توئیتری بود چون رئیس مركز كنترل ترافیك پایتخت نیز گزارشی در اختیار دارد كه نشان می‌دهد خودروهای دیزلی در پایتخت آزادتر از آنی هستند كه تصور می‌شود.
ماجرا این است كه خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین در شهر تهران مسبب تولید اكسیدهای گوگرد و ازت و همچنین ذرات معلق هستند، ولی بررسی‌های مركز كنترل ترافیك نشان می‌دهد سه‌شنبه‌شب، در چند مقطع ورودی شهر مانند بزرگراه‌‌های آزادگان و شهید خرازی به‌دلیل تردد زیاد كامیون‌ها، پلیس راهور موفق به كنترل كامل آنها نشده و در بزرگراه‌های صدر، امام علی(ع)، شهید بابایی و شهید زین‌الدین نیز خودروهای دیزلی تردد كنند.


۱۰۵۰۰۰۰

باورش سخت است ولی در هشت ماه امسال فقط یك میلیون و 50 هزار خودرو در تهران به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده‌اند؛ آماری كه حسین مقدم، سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آن اعتراض دارد.
شاید رانندگانی كه معاینه فنی ندارند تنبلی می‌كنند، شاید هم از خلایی آگاهند كه به گرفتن معاینه‌فنی تن نمی‌دهند، سندش نیز این كه برخی از دوربین‌های ورودی شهر تهران كه توسط شهرداری نصب و آماده بهره‌برداری شده مجهز به كد تخلف معاینه فنی نیستند.
مقدم نمی‌داند كه علت این وضعیت چیست ولی از پلیس و دستگاه‌های مسؤول خواسته است تا به خاطر كاهش آلودگی هوای تهران هم كه شده دست به اقدام بزنند.