ابر بدهکار فراری در تور قانون

سخنگوی قوه‌قضاییه از دستگیری رسول دانیال‌زاده، در پی جلب همکاری وی با نهادهای قضایی و امنیتی خبر داد

ابر بدهکار فراری در تور قانون

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه از بازگشت یکی از بدهکاران کلان بانکی کشور به اتهام پرداخت رشوه محکوم شده و پس از دستگیری اکبر طبری به خارج از کشور گریخته بود خبر داد.   به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه؛ در پی انتشار برخی اخبار در مورد بازگشت رسول دانیال زاده از مرتبطان نزدیک اکبر طبری به کشور سخنگوی قوه قضائیه ضمن تائید این خبر گفت: رسول دانیال زاده یکی از بدهکاران کلان بانکی کشور که در پرونده حسین فریدون به اتهام پرداخت رشوه محکوم شده و پس از دستگیری اکبر طبری به خارج از کشور گریخته بود، با طراحی و هدایت پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه به کشور بازگشت.
طبق این گزارش؛ رسول دانیال زاده بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشته و از مرتبطان نزدیک اکبر طبری و حسین فریدون است.
سال گذشته خبر دستگیری یک ابر بدهکار در فضای رسانه‌‌ای منتشر شد. نام این فرد البته در ابتدا با عنوان اختصاری «ر.د» مطرح بود اما بررسی‌های دقیق‌تر مشخص کرد که این شخص رسول دانیال‌زاده است و در پرونده‌اش رقم بدهی 2600 میلیارد تومان برآورد شده است. کمی بعد محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت دستگاه قضایی کشور در نشست خبری خود در
4 بهمن 97 در خصوص دستگیری رسول دانیال‌زاده و ادعاهای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر ارتباط وی با حسین فریدون گفت: تحقیقات از وی در مرحله انجام است ضمن اینکه ارتباط وی با حسین فریدون هم کاملاً مشهود است ولی اکنون نحوه این ارتباط و اقدامات آنها مشخص نیست و باید منتظر نتیجه تحقیقات این پرونده باشیم.
 به گزارش مشرق، دانیال‌زاده از طریق اسناد و مدارک بنگاه‌های اقتصادی خود و با ارائه وثایق ناکافی توانسته بود میلیاردها تومان تسهیلات ارزی و ریالی از شبکه‌ بانکی کشور دریافت کند. او در پوشش تأمین مواد اولیه سه کارخانه فولادسازی، به نام‌های فولاد گیلان، گروه کارخانجات نورد و لوله سمنان و مجتمع فولاد کاویان، با استفاده از ال‌سی‌های گشایش شده در بانک‌های کشور، ضمن جذب سهمیه ارزی زمینه خروج ارز از کشور به صورت معامله با شرکت‌های صوری را فراهم کرده بود.
طبعا او برای فرار از پرداخت دیون بانکی و استمهال چندین‌باره بدهی‌های خود نیازمند اعمال نفوذ در ارکان بانک‌های دولتی بود و بر اساس همان گزاره مشهور توانسته بود از ایفای تعهدات خود در نظام بانکی شانه خالی کند.
بخشی از تسهیلاتی که دانیال‌زاده گرفته و ارزی که دانیال‌زاده از کشور خارج کرده بود تبدیل به اموال و املاک زیادی در داخل و خارج از کشور از جمله شرکت گلد فیرو در امارات و شرکت LCS، در هامبورگ آلمان شد. دانیال‌زاده مالک یکی از مجلل و مجهزترین برج‌های ایران در تهران به نام برج روما رزیدنت است و خود وی نیز در یک آپارتمان‌ دوبلکس به متراز ۱۴۰۰ متر مربع ساکن بوده است.
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان کل مانده بدهی تسهیلات دریافتی دانیال‌زاده تا مرداد ۹۵، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بود که دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به بانک ملی می‌شد و بقیه دیون وی مربوط به بانک‌های ملت و رفاه بود که این مقدار از بدهی او در سامانه بانک مرکزی ثبت نشده بود.
متهم گریخت
دانیال‌زاده 4 ماه را در بازداشت به سر برد و طی این مدت جلسات بازپرسی و تحقیق درباره وی تشکیل شد  و زمان تشکیل دادگاه نزدیک بود اما در مهر 98 خبری پیچید مبنی بر اینکه یکی از متهمان کلان پرونده فساد اقتصادی از کشور گریخت. بعدها معلوم شد که این فرد دانیال‌زاده بود. وی که تا قبل از تشکیل دادگاه با قید وثیقه از زندان آزاد شد به بهانه درمان بیماری از کشور خارج شد و دیگر مراجعت نکرد. دیروز از سوی احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از متهمان بزرگ مفاسد اقتصادی که پس از چپاول اموال ملت به خارج از کشور گریخته بود توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) به کشور برگردانده شده است. قطعا بعد از خبر دستگیری روح‌ا... زم این خبر نیز برای مردم امیدآفرین و برای مفسدان نگران کننده است. بعد از انتشار این مطلب گمانه‌زنی درباره نام فرد دستگیر شده شروع و بسیاری احتمال دادند که وی همان رسول دانیال‌زاده متهم فراری است.