اسكوچیچ  و دیگر هیچ

پس از هفته‌ها بلا تکلیفی بالاخره فدراسیون فوتبال سرمربی تیم ملی را انتخاب کرد انتخابی که خیلی‌ها را شوکه کرد

اسكوچیچ و دیگر هیچ

فدراسیون فوتبال ایران از پروژه «بهتر از كارلوس كی‌روش می‌آوریم» به پروژه «اسكوچیچ» رسید. هنوز برای هواداران فوتبال باوركردنی نیست که در كمتر از یك سال فدراسیون وعده انتخاب مربی بزرگ برای تیم ملی ایران را فراموش و در نهایت اسكوچیچ را سرمربی ایران كرد. از روز پنجشنبه این سؤال برای همه به وجود آمده كه چرا باید چنین اتفاقی برای تیم‌ملی می‌افتاد؟ حجم انتقادات در همین دو روز از انتخاب سرمربی ایران بسیار گسترده است، به شكلی كه صدای تمام اهالی فوتبال بلند شده است. اولین منتقد جدی این موضوع علیرضا منصوریان بود كه تصمیم گرفت سكوتش را شكسته و این انتخاب را توهین به تمام مردم ایران و مربیان ایرانی قلمداد كند.
او از بیانات آیت‌ا... خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) رهبر انقلاب اسلامی استفاده كرد كه چندی پیش در جمع ورزشكاران ایرانی تاكید كرده بودند از مربیان و سرمایه‌های ایرانی استفاده شود، در حالی كه تصمیمات حداقل مسؤولان در فدراسیون فوتبال خلاف این موضوع بوده است.
فدراسیون فوتبال در دی 1397  ابتدا قصد داشت قرارداد كارلوس كی‌روش را تمدید كند. اگر هم‌چنین قصدی نداشت می‌خواست در ظاهر چنین موضوعی به هواداران تلقین شود. مهدی تاج در امارات مذاكراتی سرپایی با كارلوس كی‌روش داشت و به مربی وقت تیم ملی گفته بود به كلمبیا پاسخ منفی بدهد، چراكه ایران به او نیاز دارد. بعد از بازگشت كی‌روش به ایران اما اتفاقات دیگری افتاد. تاج نه‌تنها جلسه‌ای با او نداشت، بلكه به ادعای كارلوس، موبایلش را هم روی این مربی خاموش كرد. كی‌روش بعدها در مصاحبه‌ای جنجالی گفت: «به من گفتند تو را می‌خواهیم. اما آقایان حتی برای بازی ژاپن به ورزشگاه نیامدند!»
قصه جدایی كارلوس اما به اینجا ختم نشد. او از فدراسیون فوتبال به خاطر عدم پرداخت هشت ماه دستمزدش به فیفا شكایت كرد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون اما آن روزها از این می‌گفت كه پول را می‌دهند و یك مربی بزرگ‌تر از كارلوس می‌آورند. در سكوت خبری، آنها با مارك ویلموتس بلژیكی و بیكار به توافق رسیدند و این مربی با اكراه نیمكت ایران را پذیرفت چون در یكی از جلسات مذاكرات، همسر این مربی خطاب به مسؤولان فدراسیون گفته بود: «یك دقیقه هم اجازه نمی‌دهم مارك به ایران بیاید!»
وقتی او آمد، تازه اظهارات تاج آغاز شد. این بخشی از حرف‌های تاج بعد از حضور ویلموتس در ایران است كه برای درآوردن حرص كی‌روش بیان شد، اما در نهایت مردم دیدند حرص چه كسی درآمد و فوتبال ایران به چه عزایی نشست.
ویلموتس حاشیه‌های كی‌روش را ندارد و نسبت به سرمربی قبلی تیم ملی فدراسیون‌محور است و البته قرارداد او امضا می‌شود، ولی همه چیز در آن گنجانده شده است. از مصاحبه نكردن علیه مربیان داخلی تا روزهای مرخصی و نحوه تعامل با مربیان لیگ و مسائل دیگر در این قرارداد به آنها اشاره شده است.
بندهای قرارداد با ویلموتس دو یا سه برابر بندهای قرارداد با كی‌روش است كه از مشكلاتی كه با سرمربی قبلی داشتیم درس گرفته شده است!
بازی تیم ملی فوتبال ایران خیلی هجومی و عامه‌پسند شده و ویلموتس تیم ملی را بین مردم محبوب كرده است و از همه مهم‌تر حاشیه و درگیری هم در تیم ملی وجود ندارد كه این موارد دستاورد بسیار خوبی است.
آقای ویلموتس قراردادی با ما دارد و ما هم گاهی از نجابت ایشان خجالت می‌كشیم. اگر كسان دیگری بودند تا پول نمی‌گرفتند شاید كار نمی‌كردند، اما ویلموتس می‌گوید من می‌دانم شما مشكلات دارید و تلاش می‌كنید.
تجربه كارلوس كی‌روش به ما آموخت چگونه با مربی جدید رفتار كنیم. به هر حال تیم ملی در زمان كارلوس كی‌روش، «كی‌روش» محور شده بود كه این هم دلایل فنی دارد. برای این كه این اتفاق دوباره تكرار نشود در موضوع قرارداد و شیوه برخورد با سرمربی جدید ملاحظاتی را اعمال كردیم.
این چكیده‌ای از اظهارات مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال و البته رئیس فعلی ــ حتی با وجود استعفا ــ است كه حداقل با اظهارات هفته گذشته محمود اسلامیان نایب‌رئیس و مشاور اصلی‌اش هیچ همخوانی ندارد! اسلامیان چند ماه بعد تمام این اظهارات مهدی تاج را رد كرد و به خبرنگاران گفت: «بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیك ما كنار گذاشتن كی‌روش بود. البته فدراسیون قصد داشت این مربی را نگه دارد، اما بعضی از دولتی‌ها نگذاشتند این اتفاق بیفتد. آنها ما را تحت فشار قرار دادند!»
عقب‌نشینی فدراسیون از موضع قبلی‌اش نسبت به كی‌روش و اعتراف به اشتباه استراتژیكش نشان می‌داد حالا چگونه چراغ به دست دنبال یك مربی برای جمع كردن این اوضاع خراب هستند. تیم ملی با ویلموتس به عراق و بحرین باخت و نیاز بود فردی جانشین این مربی شود كه بتواند اوضاع را جمع و جور كند. از نظر خیلی‌ها علی دایی بهترین گزینه بود، ولی تاج به اعضای هیات‌رئیسه گفت نمی‌توانند او را انتخاب كنند چون «فلان فرد گفته ایشان نباشد!» امیر قلعه‌نویی هم پیشنهاد بالایی به فدراسیون داد و آنها بی‌خیالش شدند. بنابراین آخرین و اصلح‌ترین گزینه برای فدراسیون «دراگان اسكوچیچ» شد! كسی كه تا به حال در یك باشگاه بزرگ ایرانی فعالیت نكرده است. جالب اینجاست كه یكی از مقامات فدراسیون روز پنجشنبه با اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال تماس گرفت و گفت: «تصمیم این بوده آقای اسكوچیچ، سرمربی تیم ملی شود!» حالا این‌كه تصمیم را چه كسی گرفته برای همه سؤال است. قاعدتا هیات‌رئیسه باید در این باره تصمیم می‌گرفت نه این‌كه فرد دیگری تصمیم را بگیرد و به آنها اعلام كند اسكوچیچ باید سرمربی شود!
همه نگران آینده تیم‌ملی هستند. با انتخاب اسكوچیچ انتقادات بالا گرفته و برای همه این سؤال قویا مطرح شده كه چطور از كی‌روش به اسكوچیچ رسیدیم و حداقل طبق اظهارات مازیار ناظمی «طلوع نكردیم!» سخنگو و مدیر مركز اطلاع‌رسانی وزارت ورزش بعد از رفتن كارلوس اعلام كرده بود طلوع می‌كنیم و مربیان بزرگی مثل مورینیو، زیدان و كلینزمن در صف نشستن روی نیمكت ایران هستند! شوخی خنده‌داری كه حالا با انتخاب اسكوچیچ، بیشتر طرفداران فوتبال را آزار می‌دهد.