درخشش سستاره های تلویزیونی در سینما

قاب كوچك، خانه اول اكثر بازیگرانی است كه امروز در سینما می‌درخشند

درخشش سستاره های تلویزیونی در سینما

تلویزیون و سینما در طول تاریخ همواره با یكدیگر در تعامل بوده‌اند. یكی از مهم‌ترین این تعاملات بازیگران و هنرپیشه‌ها هستند. اگر در گوگل جست‌وجو كنید، می‌بینید اكثر بازیگران بزرگی كه حضور هر كدام‌شان وزنه‌ای سنگین برای یك فیلم محسوب می‌شود كارشان را از تلویزیون شروع كرده‌اند. اما استثنا هم وجود داشته و بودند بازیگرانی كه مستقیما وارد سینما شده‌اند و بعدتر در فیلم یا سریال‌های تلویزیونی هم بازی كردند اما طی این سال‌ها كفه تلویزیون از سینما سنگین‌تر بوده است. البته این اتفاق فقط مختص كشورمان نیست، در هالیوود هم بسیاری از بازیگران از تلویزیون به كمپانی‌های فیلمسازی معرفی شده‌اند. بسیاری از این بازیگران در سینما درخشیده‌اند و هر كدام چندین و چند جایزه از جشنواره‌های مختلف دارند. تعداد بازیگران ایرانی كه تلویزیون سكوی پرتاب‌شان شده كم نیست اما چندتایشان امسال در سی و هشتمین جشنوراه فیلم فجر درخشیدند؟

امیر آقایی
 با چه سریالی مطرح شد؟ اولین شب آرامش 
با چه فیلمی وارد سینما شد؟ ارتفاع پست
او قبل ‌تر  بازیگر تئاتر بوده است. بعد از تئاتر «سه سال و یك‌دوم» كه نویسنده و كارگردانش خود امیر آقایی بود با بهرام عظیم‌پور آشنا و بعدتر با ابراهیم حاتمی‌كیا آشنا می‌شود. همین آشنایی تجربه اولین بازی در تلویزیون برای آقایی را رقم می‌زند. سریال خاك سرخ ساخته سال 1380 برای اولین بار تصویر امیر آقایی از تلویزیون و در همان سال و با همان كارگردان با فیلم «ارتفاع پست» به سینما معرفی شد. اما نه خاك سرخ و نه ارتفاع پست هیچ‌كدام به اندازه سریال «اولین شب آرامش» در كارنامه هنری امیر آقایی مهم و تاثیرگذار نبود. او در این سریال نقشی كلیدی را بازی می‌كرد و شاید بتوان گفت مخاطب آن سال‌های خوب تلویزیون هنوز هم او را با نقش «پیمان» در این سریال به یاد می‌آورند. امیر آقایی امسال در فیلم «شنای پروانه» به كارگردانی محمد كارت نقش گنده لات معروفی را بازی می‌كند كه به خاطر ماجرای ناموسی وارد داستان انتقام می‌شود. سكانسی كه چند هفته پیش از این فیلم پخش شد نشان داد این بار امیر آقایی با گریم جالب جلوی دوبین رفته و بازی‌اش آنقدر متفاوت است كه خیلی‌ها فكر كردند داستان این فیلم داستانی واقعی از گنده لات جنوب شهر تهران است! 

سعید آقاخانی
با چه سریالی مطرح شد؟ ساعت خوش
با چه فیلمی وارد سینما شد؟ كلید ازدواج
سعید آقاخانی اولین بار با «پرواز 57 » مهران مدیری در سال 72 به دنیای تلویزیون راه یافت و این همكاری درخشان باز هم در ساعت خوش 
و سال خوش در سال‌های بعد با مهران مدیری تكرار شد و نقطه عطفی در كارنامه آقای بازیگر محسوب می‌شود. اما سعید آقاخانی در ساعت خوش با نقش سعید كه خان‌دایی‌اش را قد هویج دوست داشت به مخاطب معرفی شد و بعدتر با سریال‌هایی مثل «من یك مستاجرم» و «پشت كنكوری‌ها» و «متهم گریخت» بیشتر مورد توجه مخاطب قرار گرفت. سال 76 اولین بازی سعید آقاخانی در سینما با فیلم «كلید ازدواج» در كنار رضا عطاران و علیرضا خمسه رقم خورد و راه برای بازی‌های دیگر او در سینما باز شد. وی امسال در فیلم سینمایی «خون شد» به كارگردانی «مسعود كیمیایی» ایفای نقش كرده است.


حامد كمیلی
با چه سریالی مطرح شد؟ به دنیا بگویید بایستد
با چه فیلمی وارد سینما شد؟ تردید
او قبل از حضور در تلویزیون و بعدتر در سینما، سال‌ها خاك صحنه تئاتر را خورده و برنده جایزه بهترین بازیگر از جشنواره فیلم فجر بوده است. نقش‌آفرینی او در دو سریال «به دنیا بگویید بایستد» و «پرواز در حباب» از او چهره شناخته‌شده و محبوبی در بین طرفداران سریال‌های تلویزیونی ساخت. با این دو سریال اسم او خیلی زود سر زبان‌ها افتاد و بخاطر بازی خوبش در این دو سریال برای بازی در نقش الیاس در سریال ماه‌رمضانی «اغما» انتخاب شد.
او بازی در سینما را با فیلم «تردید» تجربه كرد كه اتفاقا این فیلم همان سال جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر را به‌دست آورد. وی امسال با «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» در جشنواره حضور دارد و این بار قرار است به جای حمید فرخ‌نژاد با سام و پژمان سر و كله بزند.

جواد عزتی
با چه سریالی مطرح شد؟ كمربندها را ببندیم
با چه فیلمی وارد سینما شد؟ طلا و مس
تا همین چند سال پیش جواد عزتی را بازیگر فیلم و سریال‌های طنز می‌دانستیم، چرا كه كار جدی خیلی كم از او دیده بودیم ولی چند سالی است كه او نشان‌داده در نقش‌های جدی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. او از سال ۱۳۷۵ به‌صورت حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شده ‌است. عزتی ابتدا در تئاتر فعالیتش را شروع و بعد در سال ۱۳۸۱ اولین كار تلویزیونی‌اش را بازی كرده ‌است. شاید امروز كمتر كسی بازی او را در سریال‌های «قصه‌های شبانه» یا «من یك مستاجرم» به یاد آورد، اما همین مجموعه‌ها اولین گام‌های او برای رسیدن به سینما محسوب می‌شود. او سریال‌های زیادی در تلویزیون بازی كرد اما با نقش «بابا اتی» در «قهوه تلخ» شناخته شد. 
بعدتر هم در دردسرهای عظیم 1 و 2 به عنوان نقش اصلی یك سریال انتخاب و انصافا خیلی خوب از پس این نقش برآمد. او در فیلم و سریال‌های زیادی ایفای نقش كرد تا این‌كه پیشنهاد بازی در «ماجرای نیمروز» را از «محمدمهدی مهدویان» پذیرفت و بازی‌اش در این فیلم توانست تحسین مخاطبان و منتقدان را هم جلب كند و یك تجربه جدی غیركمدی را به خوبی پشت سر بگذارد. «لاتاری»، «تنگه ابوغریب» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» تجربه‌های دیگر عزتی در نقش‌های جدی بوده‌اند كه عزتی از پس آنها به خوبی برآمده است. امسال هم او را با فیلم «شنای پروانه» در نقش یك مرد جدی و عصبی می‌بینیم. «آتابای»، «دوزیست»، «مغز استخوان» و «خورشید» فیلم‌های دیگر او در جشنواره سی و هشتم هستند كه او در آنها نقش‌آفرینی كرده است.

پژمان جمشیدی
با چه سریالی به عنوان بازیگر مطرح شد؟ پژمان
با چه فیلمی وارد سینما شد؟  آتش بس 2
شاید بتوان فوتبالی‌ترین مجموعه تلویزیونی كه نقش اولش را نه یك بازیگر كمدی كه یك فوتبالیست بازی می‌كرد، سكوی پرتاب پژمان جمشیدی به دنیای بازیگری دانست. البته پژمان چندسال قبل‌تر نقش كوتاهی در یكی از قسمت‌های «ساختمان پزشكان» ایفا كرده بود اما نه به عنوان بازیگر اصلی بلكه به عنوان بازیگر مهمان! داستان بازیگر شدنش هم خیلی جالب است. او در یك مصاحبه گفته مدتی بود كه هر از گاهی اتفاقاتی را كه قبل و بعد از بازی‌ها پیش می‌آمد برای پیمان قاسم خانی تعریف می‌كردم و او هم می‌گفت بنویس‌شان كه یادت نرود. یك روز تماس گرفت و گفت ما سه طرح به صدا و سیما داده‌ایم كه بیشتر از همه از كاری فوتبالی بر اساس یادداشت‌های من خوش‌‌شان 
آمده است.  آن زمان اصلا بحث بازی كردن من مطرح نبود و حتی به شوخی می‌گفتم یادتان نرود بنویسید طرح از پژمان جمشیدی. مدتی گذشت و پیمان گفت كاش یك فوتبالیست این را بازی كند و كم كم به جایی رسید كه گفت كاش خودت بازی كنی! این در حالی بود كه آدم‌های دور و برم صد درصد مخالف رفتن من جلوی دوربین بودند. اولین سكانس سریال «پژمان»، با ۷۰ برداشت ضبط شد و سروش صحت می‌گفت ما تا شب این جاییم تا بالاخره این سكانس را بگیریم فیلم سینمایی «آتش‌بس 2» آغازی بر ورود او به سینما بود. سال 1394 جمشیدی بازیگری در سینما را با دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «پنجاه كیلو آلبالو» به صورت جدی آغاز كرد و امسال با دومین فیلم بلند سینمایی پیمان قاسم‌خانی در جشنواره فجر حضور دارد.

سام درخشانی
با چه سریالی مطرح شد؟ شب زدگان
با چه فیلمی وارد سینما شد؟ دلباخته
سام درخشانی در تلویزیون همیشه حضور موفقی داشته و توانسته خود را در نقش‌های متفاوتی محك بزند. او با فیلم جدی «شب زدگان» وارد تلویزیون و به مخاطبان معرفی شد. بعد از این سریال خیلی زود برای بازی در فیلم سینمایی «دلباخته» انتخاب شد، اما شانس با او یار نبود و این فیلم آن‌طور كه باید و شاید دیدنی از آب درنیامد. بعدتر در دو اپیزود سریال «همسفر» و سریال «بهشت آبی» بازی كرد كه سریال‌های بدی نبودند. اما سریال «خانه پدری» را می‌توان نقطه عطفی در كارنامه هنری این بازیگر دانست. بعد از این سریال درخشانی تجربه بازی در 34 سریال تلویزیونی و ده فیلم سینمایی را داشت كه برای بازی در یكی از نقش‌های اصلی فیلم سینمای «خوب، بد، جلف» انتخاب شد. تجربه موفق سریال طنز «پژمان» باعث شد پیمان قاسم خانی
 برای اولین فیلم بلند سینمایی‌اش روی سام درخشانی حساب كند و با توجه به فروش خوب «خوب، بد، جلف» تصمیم به ساخت قسمت دوم این فیلم بگیرد. درخشانی امسال در جشنواره سی و هشتم با فیلم «خوب، بد، جلف 2؛ ارتش سری» حضور دارد.

علی شادمان
با كدام سریال مطرح شد؟ كیمیا
با كدام فیلم دوباره وارد سینما شد؟ ویلایی‌ها
علی شادمان در شش سالگی در فیلم سینمایی «میم مثل مادر» ایفای نقش كرده بود و به خاطر همین بازی در همین فیلم هم جایزه بهترین بازیگر كودك از سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را دریافت كرد و بعدتر در فیلم‌های سینمایی كودك و نوجوان هم بازی كرد اما كارش را به صورت جدی با سریال «كیمیا» آغاز كرد و مخاطب با  او بیشتر از پیش آشنا شد. سریال «ماه و پلنگ» و بعدتر سریال «دیوار به دیوار» هم در معرفی این بازیگر به مخاطب بی‌تاثیر نبود اما فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» كه در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه بسیاری از منتقدان و مخاطبان قرار گرفت نقطه عطفی در كارنامه هنری شادمان محسوب می‌شود. او امسال در یك تجربه تازه جلوی دوربین برادران محمودی رفته و با بازی در یكی از نقش‌های اصلی «مردن در آب مطهر» فرصت خوبی برای دیده‌شدن دارد. باید دید نظر منتقدان و داوران جشنواره به این فیلم چیست؟

پریناز ایزدیار
با كدام سریال مطرح شد؟ پنج كیلومتر تا بهشت
با كدام فیلم وارد سینما شد؟ یك مرد یك شهر
«شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» اولین تجربه پریناز ایزدیار در تلویزیون بود. البته او قبل‌تر نقش‌های كوتاهی در تله‌فیلم‌ها و فیلم‌های سینمایی مثل «یك مرد، یك شهر»، «اینجا بدون من» و «ورود آقایان ممنوع» ایفا كرده بود اما نقش‌های كوتاه كه كمتر در ذهن مخاطب می‌ماند. 
«پنج كیلومتر تا بهشت» تجربه جدی او در تلویزیون بود. او در این سریال یكی از نقش‌های كلیدی را بازی می‌كرد و تقریبا می‌شود گفت بعد از این سریال بود كه به مخاطب معرفی شد. سریال «زمانه» و بازی خوب او و پربیننده بودن این سریال باعث شد مخاطب بیش از پیش با او آشنا شود و با بازی در فیلم سینمایی «ابد و یك روز» و دریافت سیمرغ بلورین جشنواره سی و چهارم به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن باعث شد او به عنوان یك بازیگر جدی به سینمای ایران معرفی شود. او امسال با فیلم‌های «مغز استخوان» و «سه كام حبس» در جشنواره سی و هشتم حضور دارد.