تساوی  داغ

باوجود تساوی در دقایق آخر دربی 92 یکی از جذابترین ‌رقابت‌های سال‌های اخیر است

تساوی داغ

تیترهایی مثل «هیاهو برای هیچ»، «سرد و كسل‌كننده»، «بدون گل بدون بار فنی» و... را باید دور ریخت. شهرآورد 92، یكی از زیباترین شهرآوردهای این چند سال اخیر فوتبال ایران بود؛ پرگل، كم‌حاشیه، جذاب و البته دراماتیك. اگر شادی بعد از گل علی علیپور به سبك دیاباته و درگیری نیروی انتظامی با دو بازیكن استقلال را فاكتور بگیریم، دیدار روز پنجشنبه پرسپولیس و استقلال پر بود از صحنه‌های فوتبالی زیبا.
سورپرایز شهرآورد 92 امیر ارسلان مطهری بود. كسی كه در اولین شهرآورد عمرش دبل كرد و دو بار بهترین خط دفاع لیگ را شكست. در تاریخ 50 ساله دربی، فقط سه استقلالی موفق شده بودند در یك بازی دو گل به پرسپولیس بزنند؛ علی جباری (1351)، غلامحسین مظلومی (1354) و مجتبی جباری (1390). مطهری هم جوانتر از آنها بود و هم تجربه دربی نداشت، اما در عوض پر بود از انگیزه. او كاری كرد كه بعد از پایان بازی، كسی از جای خالی شیخ دیاباته حرفی نزند. با این حال وقتی بیژن حیدری سوت پایان را زد، هیچ استقلالی خوشحال نبود. آبی‌ها با وقت‌های اضافی، فقط
3-4 دقیقه با بردن دربی فاصله داشتند، اما باز هم پرسپولیس در دقایق پایانی به گل رسید.
عجیب كه در 25 سال اخیر، پرسپولیس 13‌بار در دقایق پایانی شهرآورد گلزنی كرده و در ده مورد، نتیجه بازی را با همین گل‌های سرنوشت ساز تغییر داده است. بعد از ادموند بزیك (دقیقه 87)، بهنام طاهرزاده (دقیقه 87)، افشین پیروانی (دقیقه 85)، علی كریمی (دقیقه 87)، مازیار زارع (دقیقه 93)، كریم باقری (دقیقه 87)، ایمون زائد (دقیقه 91)، جری بنكستون (دقیقه 96)، محسن مسلمان (دقیقه 85) و سید جلال حسینی (دقیقه 93)، این بار نوبت به بشار رسن عراقی بود كه در دقیقه 89 برای پرسپولیس در شهرآورد گلزنی كند و با این گل، نتیجه بازی را از برد استقلال به تساوی تغییر دهد.
گل دوم پرسپولیس روی كار تركیبی رسن و استوكس به ثمر رسید؛ دو بازیكنی كه اولی تا دقیقه 58 و دومی تا دقیقه 70 روی نیمكت بودند. خیلی‌ها تساوی پرسپولیس در دربی را مدیون همین تعویض‌های طلایی یحیی و البته تعویض بد فرهاد می‌دانند. محمد نادری، بشار رسن و آنتونی استوكس با حضور در تركیب پرسپولیس روند تهاجمی قرمزها را تقویت كردند و بیرون كشیدن مهدی قائدی هم كمك كرد تا پرسپولیس با كمترین دغدغه به سمت دروازه استقلال حمله كند. قائدی، بی‌شك یكی از بهترین بازیكنان شهرآورد 92 بود و روی هر دو گل آبی‌ها نقش داشت. ارسال او در دقیقه 24 با ضربه سر محمد انصاری همراه شد تا توپی كه به تیر خورده بود، بعد از یك رفت و برگشت وارد دروازه قرمزها شود. قائدی یك بار هم با شوت سنگین خود، بیرانوند را به‌زحمت انداخت اما شاهكار او در دقیقه 52 بود كه با یك دربیل دوطرفه، كمال كامیابی‌نیا و مهدی شیری را جا گذاشت و با یك پاس طلایی ارسلان مطهری را دو گله كرد. چنین پاس زیبایی را در نیمه اول از اوساگونا شاهد بودیم تا توپی كه بین سه بازیكن استقلال، روی كفش علی علیپور فرود آمده بود، تبدیل به گل تساوی قرمزها در دقیقه 28 شود.
در نهایت شهرآورد 92، با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید تا پرسپولیس همچنان در صدر باقی بماند و استقلال برای نزدیك شدن به صدر، چشم به هفته‌های آتی بدوزد. این دربی هم با همه جذابیت‌هایش به خاطره‌ها پیوست.