شیـوع؛ برنامه امشب سینماهای ایران!

تعطیلی سالن‌های سینما به‌خاطر شیوع کرونا، اقتصاد سینما را با تهدیدی جدی مواجه کرده است

شیـوع؛ برنامه امشب سینماهای ایران!

نخیر، هنوز وقتش نیست. با این اوضاع و احوال باز هم باید دندان روی جگر بگذارید و چند روز و شاید هفته دیگر و چه‌بسا یک سال دیگر، بروید سروقت بامزه‌بازی‌های پژمان جمشیدی و سام درخشانی در خوب بد جلف 2: ارتش سری یا به تماشای قهرمان‌بازی‌های جواد عزتی به نقش حجت در شنای پروانه بنشینید که برای بحرانی که خانواده‌اش را درگیر کرده، به آب و آتش می‌زند. اگر هم می‌خواهید به تماشای دیگر فیلم‌های اکران نوروزی یعنی لامینور، لاله، بازیوو، پسرکشی و زن‌ها فرشته‌اند 2 بروید، باید همچنان و تا اطلاع ثانوی، صبر پیشه کنید و به تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها در تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و رسانه‌های اینترنتی رضایت دهید و فعلا قید سینما رفتن را بزنید. این تعطیلی دوهفته‌ای سینماها تا اینجا، هرچقدر برای علاقه‌مندان سینما سخت بوده، برای خود دست‌اندرکاران سالن‌های سینما، مدیران سینما و سینماداران سخت‌تر و دردآورتر بوده و ضررهای مالی فراوانی را برای سینما در حوزه پخش و نمایش به دنبال داشته است. همین راکد ماندن سرمایه برای صاحبان آثار سینمایی هم مساوی با ضرر و زیان قابل توجه است و این توقف اکران، به‌جز ضرر به فیلم‌های این نوبت اکران، به طور دومینووار، منجر به آسیب‌های مالی برای انبوه فیلم‌هایی خواهد بود که پشت خط اکران هستند.

فاجعه بی‌سابقه
رئیس انجمن سینماداران ایران ضمن اعلام نامعلوم بودن زمان بازگشایی سالن‌های سینما به جام‌جم گفت: فعلا همه جلسات سینمایی ازجمله شورای صنفی نمایش لغو شده و تصمیمی برای بازگشایی سالن‌های سینما گرفته نشده است. ضمن این‌که وزارت بهداشت اعلام کرده که پیک اصلی کرونا در همین هفته است. ما هم منتظریم تا براساس وضعیتی که اعلام خواهد شد، برای سینما برنامه‌ریزی کنیم.
 محمدقاصد اشرفی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر برآورد حدودی ضرر و زیان مالی سالن‌های سینما در دو هفته تعطیلی هم بیان کرد: در این شرایط که جان مردم در خطر است و تعداد زیادی از هموطنان ما قربانی ویروس کرونا شده‌اند، آدم به خودش اجازه نمی‌دهد در مورد مسائل مالی اظهارنظر کند. اما قطعا تا اینجا، این تعطیلی دوهفته‌ای، به لحاظ مالی برای سینماداران و مجموعه سینما فاجعه‌بار بوده است و در این 40 سالی که در سینما فعالیت می‌کنم، چنین چیزی ندیده بودم. ضمن این‌که برآورد کامل خسارات مالی در این مدت، نیاز به جلسات کارشناسانه دارد و ما بعد از سپری شدن این وضعیت، تقاضایی خواهیم داشت تا ببینیم دولت در این خصوص چه تصمیمی می‌گیرد. نکته قابل اشاره دیگر این‌که چون ما در اسفندماه به سر می‌بریم، پرداخت‌هایمان سه چهار برابر است؛ یعنی باید حقوق، پاداش، عیدی و سنوات دست‌اندرکاران سالن‌های سینما را پرداخت کنیم. بنابراین از این نظر هم مجموعه سینماها با مشکلات زیادی مواجه هستند.
 تلاش برای اعتمادسازی
رئیس انجمن سینماداران افزود: امیدوارم به‌زودی از این شرایط بحرانی و حساس عبور کنیم تا چاره‌ای برای جبران این خسارات مالی اندیشیده شود. به‌جز این و در صورت بازگشایی دوباره سالن‌های سینما باید بحث اعتمادسازی را هم جدی بگیریم و موارد بهداشتی چون ضدعفونی کامل سالن‌ها هم در دستور کار قرار بگیرد تا اعتماد مردم نسبت به سلامت و بهداشت سالن‌های سینما جلب شود. این فرآیند قطعا زمان می‌برد و به این سادگی نیست که بگوییم بعد از دو هفته تعطیلی، سالن‌های سینما بلافاصله به حالت طبیعی برمی‌گردد.اما آنچه الان بیش از همه چیز اهمیت دارد، بحث سلامت مردم است و ما هم باید با آنها همگام باشیم تا این شرایط بد و بحرانی را سپری کنیم و به آن نقطه امن سلامت و بهداشت برسیم. همین‌جا به نمایندگی از مجموعه سینماداران، باید از پزشکان، پرستاران و همه پرسنل بیمارستان‌ها تشکر و قدردانی کنم که جانفشانی می کنند و برای مقابله با این بیماری و نجات و سلامت مردم، جانشان را به خطر می اندازند. امیدوارم خداوند به ایشان اجر دهد.
اشرفی درباره این که تکلیف فیلم‌های این نوبت اکران و فیلم‌های اکران نوروزی که قرارداد نمایش فیلمشان در شورای صنفی نمایش ثبت شده و باید این روزها روی پرده سینمای می رفتند، چیست، توضیح داد: همان طور که سالن‌های سینما خسارت مالی دیدند، فیلم‌ها هم همین وضع را دارند. ما تعامل نزدیکی با تهیه‌کنندگان و پخش کنندگان آثار سینمایی داریم و نمی‌گذاریم اجحافی به آنها صورت بگیرد و حقوقشان تضییع شود. حتما طی هماهنگی با صاحبان فیلم‌ها، سرگروه‌ها و سینماداران و وزارت ارشاد، تدابیری برای تمدید مدت اکران فیلم‌هایی اتخاذ خواهد شد که قرارداد اکران بسته‌اند، اما به دلیل تعطیلی، امکان نمایش پیدا نکردند.
ممکن است وضعیت جامعه برای مقابله با کرونا طوری باشد که تعطیلی سالن‌های سینما منحصر به این دو هفته نبوده و به زمان بیشتری برای رسیدن به نقطه ایمنی کامل نیاز باشد. دراین صورت، شاید احتمالاتی برای ورود V.O.D‌ها برای نمایش فیلم‌های اکران هم مطرح شود تا مردم فیلم‌های اکران را به جای حضور در سالن‌های سینما از طریق شبکه نمایش خانگی و رسانه‌های اینترنتی به‌صورت آنلاین خریداری کنند و ببینند. رئیس انجمن سینماداران درباره این مورد گفت: همان‌طور که ما مجموعه سینماداران راضی نیستیم صاحبان آثار سینمایی متضرر شوند، این دوستان هم نباید راضی به ضرر سالن‌های سینما باشند. اگر چنین شرایطی پیش بیاید، سالن‌های سینما باید کامل بسته شوند و وزارت ارشاد مجوز تغییر کاربری به سینماها بدهد و بگوید همه فیلم‌های سینمایی به‌صورت  V.O.D پخش شود. البته این روش درستی نیست و ما با این کار، صنعت سینما را به کلی نابود خواهیم کرد. چون سالن سینما فقط برای نمایش فیلم است و چیز دیگری آنجا برای عرضه نداریم.  




فیلم سوزی
مدیر سینما سپیده درباره ضرر و زیان دو هفته تعطیلی سالن‌های سینما به جام جم گفت: هرچند بحث سلامت را نمی توان دست کم گرفت، اما چرخه اقتصادی سینما به خاطر اوضاع پیش آمده بسیار متضرر شد. چون این نوبت اکران، عملا اکران عید نوروز بود. تهیه کننده خوب بد جلف2: ارتش سری- که اولین فیلم اکران نوروزی بود، به‌تازگی بیانیه ای داد و خواستار تغییراتی در چیدمان اکران نوروزی شد.
 مهدی نیک آیین ادامه داد: نگرانی اصلی من برای بعد از این ایام است. همین امروز هم اگر وزیر بهداشت اعلام کند کرونا از بین رفته و همه چیز به حالت عادی برگشته، زمان می برد تا حس خوشایند اعتماد میان مردم ایجاد شود و آنها به سینما بیایند. قطعا در این شرایط خیلی از فیلم‌ها در اکران خواهند سوخت و خیلی لطمه خواهند خورد. البته هر از گاهی برخی دوستان و همکاران، طرح‌هایی برای جبران این وضعیت ارائه می‌کنند؛ از جمله این‌که از ابتدای سال 99 تا پایان ماه مبارک رمضان، امکان اکران فیلم‌ها تا نزدیک سحر ادامه داشته باشد. به هرحال الان که کاری از دست کسی برنمی آید و باید دید اوضاع به کدام سمت و سو خواهد رفت.
مدیر سینما سپیده افزود: میانگین فروش روزانه سینما سپیده در روزهای عادی سه میلیون تومان است و در سه شنبه‌ها و آخر هفته‌ها هشت تا 9 میلیون تومان. اگر همان روزی سه میلیون تومان را در نظر بگیریم، تا اینجا و با این دو هفته تعطیلی سینما، ما حداقل حدود 45میلیون متضرر شده ایم.  نیک آیین به زیان فیلم‌های در حال اکران و قبل از اکران نوروزی هم اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال فیلمی مثل عطر داغ اصلا نتوانست دو هفته اکران اولیه اش را هم پر کند. این فیلم یک هفته قبل از شیوع ویروس کرونا اکران شد و بعد به خاطر این اتفاقات و تعطیلی سینماها، اکران هفته دومش کاملا متوقف شد. این وضعیت به شکل دومینو باعث می‌شود، صف اکران طولانی تر شود و همه برنامه‌ریزی دفترهای پخش برای اکران فیلم‌هایشان در اکران دوم عید و عید فطر و تابستان را هم تحت الشعاع قرار دهد. 




 در حد پیشنهاد
قبل از این موج کرونایی هم تعداد مخاطبان فیلم‌های سینمایی، به نسبت سال قبل کاهش یافته بود. این افت تماشاگر، نیازمند توجه جدی تر سینما به مخاطبان است و باید تمهیداتی برای آن اندیشید، از توجه به ساختار فیلم‌ها تا تقویت تسهیلاتی همچون تخفیف و نیم بها بودن بهای بلیت‌ها. اما در این میان اظهارنظر چند روز پیش رئیس انجمن سینماداران مبنی بر افزایش قیمت بلیت، تا حدی سروصدا به پا کرد و این انتقاد را در پی داشت که نباید در چنین شرایطی، هزینه‌های سینمایی از جیب مردم جبران شود. محمدقاصد اشرفی درباره این مورد به جام جم توضیح داد: این مورد را ما در حد پیشنهاد مطرح کردیم. ما دو سال است قیمت بلیت‌های سینما را افزایش نداده‌ایم. بحث ما این است که فقط روزهای پنجشنبه و جمعه،  در سینماهای مدرن، ممتاز و درجه‌یک، 5000 تومان به قیمت بلیت اضافه شود. در مقابل این همه تورمی که وجود دارد و هزینه‌هایی که برای سالن‌های سینما می‌شود، این رقم بالایی نیست. باز هم تاکید می‌کنم این مورد در حد پیشنهاد مطرح شده است و ما برای اتخاذ تصمیم، باید وضعیت جامعه را هم درنظر بگیریم.





اژدها خارج می‌شود!
ضرر و زیان سینمای ایران به خاطر تعطیلی دوهفته ای ناشی از بیماری کرونا، هرچند تاسف‌بار است و باید منتظر اعلام دقیق رقم نهایی خسارات ماند، اما اصلا با میزان زیان سینمای چین قابل مقایسه نیست. سینمای چین بعد از‌هالیوود، دومین بازار بزرگ سینمای جهان است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و اوضاع بحرانی این کشور و تعطیلی سالن‌های سینما در آنجا، دست‌کم 10درصد از فروش سالانه سینمای چین از بین رفت و میزان ضرر و زیان مالی این شرایط، حداقل یک میلیارد دلار برآورد شد. تازه این خبر که ایسنا به نقل از فوربس منتشر کرده، مربوط به حدود دو هفته قبل است و میزان خسارت مالی فعلی سینمای چین بسیار بیشتر از اینهاست. وضعیت دیگر کشورهای درگیر بیماری کرونا هم چیزی شبیه سینمای چین و ایران البته با مقیاس‌های متفاوت است و مواردی چون تعطیلی سینماها یا ریزش مخاطبان، ضررهای مالی فراوانی به همراه داشته است.