ترامپ، متهم سرکوب مسلمانان هند

ترامپ، متهم سرکوب مسلمانان هند

دکتر هادی آجیلی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی(ره)


سرکوب همه‌جانبه مسلمانان هند در سایه بی‌اعتنایی سازمان‌های بین‌المللی، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورده است. مؤلفه‌ها و متغیرهای متعددی در ایجاد و استمرار این شرایط دشوار علیه مسلمانان هند نقش داشته که شاید در ظاهر مهم‌ترین آنها حضور احزاب ضد اسلامی و ملی‌گرای افراطی در مجلس سفلی و علیای هند باشد. تصویب لایحه متمم شهروندی علیه مسلمانان توسط حزب ( بی.جی.پی) مؤید همین مسأله است.
با همه این اوصاف، نباید نقش رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا را در سرکوب مسلمانان هند نادیده انگاشت. دونالد ترامپ طی سه سال اخیر، مولد نژادپرستی و ملی‌گرایی افراطی در سراسر جهان بوده است. در جریان سفر هفته گذشته ترامپ به دهلی‌نو، وی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را در خصوص استمرار رویکرد سخت گرایانه علیه مسلمانان ترغیب و تشویق کرد.
حمله به مسلمانان  در آمریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا، نه‌تنها از دید ترامپ و همراهانش مذموم نیست، بلکه موردحمایت قرار می‌گیرد. بی‌دلیل نیست که طی سال‌های اخیر شاهد حرکت جریان‌های افراطی و خشن (علیه مسلمانان) از حاشیه به متن بوده‌ایم. برخی از این جریان‌ها، برای نخستین بار و با بهره‌گیری مستقیم و غیرمستقیم از حمایت واشنگتن، به پارلمان و دولت کشورهای متبوع خود راه یافته‌اند. محصول حضور این جریان‌ها در رأس معادلات قانونگذاری و اجرایی، چیزی جز تقابل مطلق با مسلمانان و بدرفتاری علیه آنها نیست، دقیقاً مشابه آنچه امروز
در هند می‌گذرد.
درنهایت این‌که نباید در تحلیل حوادث غمبار و سختی که امروز در هند می‌گذرد، از نقش ایالات‌متحده آمریکا و به‌خصوص دونالد ترامپ غافل شد. تحقق  نژادپرستی سیستماتیک در جهان، هدف کلان و خطرناکی است که مقامات کاخ سفید همچنان در سر می‌پرورانند.