کرونا با مشارکت مردم مهار شدنی است

کرونا با مشارکت مردم مهار شدنی است

دکتر بیژن صدری‌زاده مدیر سابق مبارزه با بیماری‌های واگیر در سازمان بهداشت جهانی


آنچه وزارت بهداشت درباره اعزام 300 هزار اکیپ بهداشتی برای رصد موارد کرونا به در منازل اعلام کرده ازنظر فنی و قابلیت اجرا باید بررسی شود. فارغ از اینکه اجرای این طرح انتخاب درستی باشد یا خیر تجارب موفق ما در رابطه با طرح‌های بهداشت و سلامت در سطح ملی و منطقه‌ای مانند ریشه‌کنی فلج اطفال نشان داده است که اگر مردم مشارکت نکنند، موفقیت کامل به دست نمی‌آید.
جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته کارنامه درخشان و موفقی در مبارزه با بیماری‌هایی دارد که اگر روندشان بسته نمی‌شد حالا از کرونا هم می‌توانستند خطرناک‌تر باشند.کشور ما در ریشه‌کنی، حذف و کنترل بیماری‌هایی مثل فلج اطفال، کزاز، سالک و...موفقیت‌هایی داشته است که در سطح منطقه و جهان قابل‌طرح و افتخار است. هر یک از این موفقیت‌ها با شبکه بهداشتی- درمانی که در سراسر کشور گسترده است قابلیت تکرار را دارد. در کنار توانمندی جامعه پزشکی و کادر درمانی آنچه موجب موفقیت در این طرح‌ها شد و برای تکرار آنها به آن نیاز داریم مشارکت مردم است. هرچند اجرای این طرح‌های ملی با مشارکت جدی و استفاده از ظرفیت بسیج همگانی بود اما مشارکت عموم مردم را نباید نادیده گرفت.
مشارکت چشمگیر مردمی در طرح واکسیناسیون فلج اطفال در کشور منجر به آن شد که این بیماری در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد و بیش از 95 درصد مردم در شهرها و روستاها به مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن فلج اطفال دسترسی دارند. حال در مورد کرونا هم باید چنین اجماعی صورت گیرد که تمام مردم دوشادوش تمام ارگان‌های درگیر حوزه بهداشت و سلامت برای پیشگیری از این بیماری با رعایت جدی ایمنی و بهداشتی و پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری در مکان‌های شلوغ مشارکت کنند تا این بیماری به‌زودی و تا اوایل بهار به‌طور کامل تحت کنترل قرار گیرد.
در مورد طرح جدید وزارت بهداشت درباره اعزام ۳۰۰ هزار گروه به خانه‌ها اگر هر گروه را دست‌کم ۳ نفر فرض کنیم یعنی باید حدود یک‌میلیون نفر برای اجرای این طرح از میان افراد آموزش داده شده و انتخاب شوند و برای پیشگیری از مشکلات امنیتی ایجاد شده احتمالی و نیز اعتمادسازی در مردم برای پذیرش این افراد تمهیداتی اندیشیده شود. در غیر این صورت انجام آن با مشارکت و همکاری عمومی مردم مواجه نخواهد شد.
به اعتقاد بنده هر طرح فنی و تخصصی که برای پیشگیری کنترل کرونا نهایی شود با توجه به سابقه درخشان ما در مبارزه با بیماری‌های دشوار و با مشارکت مردم قابل انجام خواهد بود. این نوشته را با یادآوری چند توصیه برای هم‌وطنانم تمام می‌کنم به امید اینکه کرونا هم به سرنوشت بیماری‌های که نامشان را بردم دچار شود:
کرونا در واقع شکل جهش‌یافته از گروه ویروس‌های سرماخوردگی باقابلیت همه‌گیری بسیار بالاست که ضریب مرگ‌ومیر ناشی از آن نسبت به سارس پایین‌تر است. هدف از جلب مشارکت مردمی در پویش مقابله و پیشگیری از کرونا آن است که همه آموزش ببینند تا موارد ایمنی و بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به هر نوع بیماری حاد تنفسی ازجمله سرماخوردگی و ... رعایت کنند.
باید مردم عزیز علائم شبیه سرماخوردگی را در خود به‌سرعت شناسایی کنند و پس از بروز این علائم در صورت وجود تب، سرفه خشک و .. تا یک هفته از خانه خارج نشوند و تحت استراحت و درمان باشند.