ویروس در دنیای سیاست

کرونا، چهره های سیاسی بسیاری را مبتلا کرده است

ویروس در دنیای سیاست

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، تاكنون 1501 نفر از هموطنان مان به طور قطعی به ویروس كرونا مبتلا شده و متاسفانه ۶۶ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. در میان مبتلایان و قربانیان این بیماری، نام برخی مسؤولان و چهره‌های نام‌آشنا هم دیده می‌شود و دیروز اعلام شد سید محمد میرمحمدی، یكی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اثر ابتلا به این بیماری در گذشته است. مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳، اولین مسؤولی بود كه نام او با كرونا گره خورد و روز شنبه 3 اسفند اخباری مبنی بر ابتلای او به این بیماری انتشار یافت. اگرچه این خبر بعدا تكذیب شد و رحمان‌زاده با انتشار گواهی پزشكی خود اعلام كرد نتیجه تست كرونا در مورد او منفی بوده، اما در همان ساعات اول انتشار این خبر و با توجه به این‌كه رحمان‌زاده در روزهای قبل از آن در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر تهران شركت كرده‌ بود سایت‌های خبری نوشتند كه محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته است به دلیل بودن در كنار شهردار منطقه ۱۳ تصمیم گرفته از منزل بیرون نیاید و دست به قرنطینه خودخواسته زده است. البته ابتلای محسن‌هاشمی و سایر اعضای شورای شهر بعدها با آزمایش تست كرونا رد شد. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به شرح حال برخی چهره‌هایی كه در روزهای گذشته بر اثر ابتلا به بیماری كرونا درگذشته‌اند و با برخی از چهره‌هایی كه به این بیماری مبتلا هستند و دوره قرنطینه را می‌گذرانند گفت‌وگو كرده‌ایم.

مبتلایان

معصومه ابتكار
معصومه ابتكار معاون رئیس‌جمهور، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۳۹ است. او در حال حاضر به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده مشغول خدمت است. در هشتم اسفند، فریبا ابتهاج، مدیرروابط عمومی و مشاور رسانه‌ای ابتكار، از ابتلای او به ویروس كرونا خبر داد. وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان كرد: با توجه به وجود برخی علائم آلودگی خانم ابتكار به ویروس كرونا آزمایش تست این ویروس از ایشان به انجام رسید و جواب آزمایش وی مثبت اعلام شد. خانم ابتكار اكنون برای سپری كردن دوران بیماری خود در منزل بستری است.
ایرج حریرچی
ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، متولد ۱۳۴۵ در تبریز است. زمانی كه كرونا در ایران شیوع پیدا كرد حریرچی، دبیر ستاد مبارزه با این ویروس شد و 6 اسفند با انتشار پیامی ویدئویی اعلام كرد خود او به این ویروس مبتلا شده است و در عین حال وعده داد ما كرونا را شكست خواهیم داد. یك روز قبل از این‌كه تست كرونای حریرچی مثبت اعلام شود وی در نشست خبری مشترك با علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره تدابیر پیش‌بینی‌ شده برای مقابله با این ویروس در جمع خبرنگاران حضور یافته بود و همان شب نیز در برنامه تلویزیونی شركت كرده بود. بر همین اساس افرادی از جمله ربیعی كه قبل از مشخص شدن تست كرونای حریرچی با او در ارتباط بودند تست كرونا دادند كه نتیجه آزمایش این افراد منفی اعلام شد.
مصطفی پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی، دبیركل جامعه روحانیت مبارز از چندی قبل مبتلا به كروناست و دیروز پس از بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شد.
پورمحمدی 60 سال دارد و حدود ده روز قبل به دلیل علائمی مثل تب و درد قفسه سینه، تست اولیه كرونا داد كه به گفته یكی از بستگانش، جواب این آزمایش منفی بود.
با این‌حال روز چهارشنبه گذشته، اسكن ریه انجام داد كه با توجه به تب طولانی مدت و علائمی كه وجود داشت، پزشكان بیماری او را كرونا تشخیص دادند و از روز پنجشنبه در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار گرفت. دیروز هم یكی از بستگان پورمحمدی اعلام كرد حال عمومی وی رو به بهبود است و از بیمارستان مرخص شده است.
مجتبی ذوالنوری
مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس نیز اعلام كرده به كرونا مبتلا شده است. پنجشنبه گذشته بود كه رئیس 56 ساله كمیسیون امنیت ملی با انتشار ویدئویی این مساله را اعلام كرد.
وی در این ویدئو با اشاره به همه‌گیری این ویروس گفته مشكلی ندارد و فعلا در قرنطینه است اما از آن روز دیگر خبری از او منتشر نشده است.
دكتر محمدرضا قدیر
به این فهرست، دكتر محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشكی قم و فوق‌تخصص گوارش را نیز باید اضافه كرد كه بنابر توصیه پزشكان به دلیل ارتباط زیاد با بیماران كرونایی و سركشی به احوالات آنها به قرنطینه رفت. بر اساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشكی قم، از آنجا كه دكتر محمدرضا قدیر، در روزهای گذشته در تماس مكرر با بیماران مبتلا به كرونا بوده است، بنا بر توصیه پزشكان باید مدتی در قرنطینه تحت نظر قرار گیرد.
محمود صادقی
محمود صادقی، متولد ۲فروردین ۱۳۴۱ در الیگودرز است. وی نماینده تهران در دهمین دوره مجلس است. وی در یكی از پیام‌های توییتری خود نوشت كه تست كرونای او مثبت اعلام شده است. صادقی چند روز بعد توضیح داد در ایام انتخابات در سفر به یكی از شهرها به ویروس كرونا مبتلا شده است.
صادقی ادامه داد: بنده علائم كرونا داشتم به خاطر همین به پزشك مراجعه كردم، پس از سی‌تی‌اسكن از قفسه سینه ابتدا گفتند مشكلی نیست، اما فردای آن روز كه همزمان هم برای نمونه‌برداری به مجلس مراجعه كردم، از بیمارستان با من تماس گرفتند و گفتند سی‌تی‌اسكن شما نشان می‌دهد ریه شما با بیماری كرونا درگیر شده است.



درگذشتگان
سید محمد میرمحمدی
سید محمد میرمحمدی، عضو 71ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله چهره‌هایی است كه جان خود را به دلیل ابتلا به كرونا از دست داده‌اند. مرحوم میرمحمدی، زاده 12 اسفند 1327 در قم و خواهرزاده آیت‌ا... شبیری زنجانی بود كه مادر او نیز چند روز قبل، دعوت حق را لبیك گفت. رئیس دفتر ویژه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری، عضویت در شورای مركزی حزب جمهوری اسلامی
 رئیس دفتر رئیس‌جمهور وقت (مرحوم‌هاشمی‌رفسنجانی)، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی و اداری كشور، نماینده مردم قم در مجلس، معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری به مدت ۱۴ سال، بخشی از سوابق سیاسی و اداری میرمحمدی در طول سالیان گذشته است.
آیت‌ا... سید‌هادی خسروشاهی
آیت‌ا... سید‌هادی خسروشاهی، پنجشنبه 8 اسفند در 81 سالگی در پی ابتلا به ویروس كرونا درگذشت.
رسول جعفریان از شاگردان وی نوشت: استاد خسروشاهی که از چند روز پیش در قم گرفتار این بیماری(كرونا) شده بود، نهایتا ظهر چهارشنبه 7 اسفند به بیمارستان منتقل شده و پس از تأیید تست كرونا بستری گردید، اما مع‌الاسف یك روز بعد به‌دلیل كهولت سن به رحمت حق واصل گردید.
محمدعلی رمضانی دستك
محمدعلی رمضانی دستك، منتخب مردم آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم بود كه روز شنبه 10 اسفند بر اثر ابتلا به بیماری كرونا در گذشت. وی اگرچه سن و سال چندان بالایی نداشت و 56 ساله بود، اما از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس بود. وی در ۱۷ بهمن با علائم سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه و به علت حاد شدن شرایط جسمانی و مشكلات ریوی به بیمارستان پارس رشت مراجعه و چند روز در آنجا بستری شد. رمضانی با مناسب شدن نسبی شرایط جسمانی ۳۰ بهمن در آخرین روز تبلیغات انتخابات مجلس در جمع مردم سخنرانی كرد و همان شب دوباره با وخیم شدن حال خود به بیمارستان قائم (عج) رشت و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و به‌رغم تلاش تیم پزشكی به دلیل بیماری و مشكلات ریوی دعوت حق را لبیك گفت. برخی منابع نیز علت بیماری او را ابتلا به آنفلوآنزا و نه كرونا ذكر كرده‌اند.
رضا پورخانعلی
رضا پورخانعلی، مدیر جهاد كشاورزی شهرستان رودبار روز جمعه 9 اسفند به‌دلیل ابتلا به كرونا در بیمارستان رازی رشت فوت كرد. پورخانعلی روز 5 اسفند به‌دلیل حال نامساعد خود به بیمارستان رازی رشت برای بررسی وضعیت سلامت و پیگیری درمان مراجعه كرده بود اما از روز پنجشنبه حال او به وخامت نهاد و به كما رفت و نهایتا روز جمعه درگذشت.
مجتبی فاضلی، رئیس دفتر آیت ا... شبیری زنجانی
حاج سید مجتبی فاضلی، مسؤول اجرایی و مالی دفتر آیت‌ا... شبیری زنجانی، سه‌شنبه 6 اسفند بر اثر بیماری كرونا درگذشت. مهدی شبیری‌زنجانی، نوه آیت‌ا... شبیری زنجانی درباره دلیل فوت مرحوم فاضلی گفت: آقای فاضلی از مدت‌ها پیش بیماری دیابت داشتند و حدود یك هفته در بیمارستان بستری بودند، ولی این اواخر آزمایش كرونای ایشان هم مثبت بود و از دنیا رفتند.




فریدالدین حداد عادل
فریدالدین حدادعادل، زاده ۱۳۵۰ در تهران، رئیس شورای سیاستگذاری نشریه همشهری جوان و مدرس گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (تهران) است و او هم با انتشار متنی در فضای مجازی اعلام كرد در شمار مبتلایان به كرونا درآمده است. وی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره نحوه گذران دوران قرنطینه گفت: الان در شرایط بهبود
به سر می‌برم. علائم اولیه بیماری كه در من پیدا شد و به‌خاطر آن دارو مصرف می‌كردم در حال برطرف شدن است. فعلا در خانه و در یك اتاق دربسته هستم و اصلا بیرون نمی‌روم و با مطالعه و گوش كردن به موسیقی، صحبت با دوستان و پرسه زدن در فضای مجازی وقت می‌گذرانم. این روزها مشغول خواندن كتاب‌هایی مثل دروازه مردگان، رمان مار و پله، خاطرات جك استراو و كتاب سایه ملخ هستم. وی در مورد این‌كه آیا تحمل این بیماری سخت است، عنوان كرد: اگر شرایط حاد باشد تحمل بیماری سخت است، اما تعداد كسانی كه به چنین وضعی می‌رسند بیشتر از 2 درصد نیست و عمدتا این افراد هم در سنین بالا هستند، اما در سایر موارد بیشتر از یك سرماخوردگی شدید یا آنفلوآنزای جدی نیست. اما باید توجه داشت هر كسی كه به این بیماری مبتلا می‌شود باید خودش را از دیگران دور كند. ویژگی این ویروس انتقال سریع آن است. به‌گفته حدادعادل، وی باید تا 8 الی 9 روز دیگر در قرنطینه بماند تا بهبود كامل حاصل شود. او تجربیاتش در این دوران را در قالب توییت منتشر می‌كند.
فرزند غلامعلی حدادعادل درباره برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر این‌كه مسؤولان و فرزندان آنها از امكانات ویژه‌ای نسبت به سایر اقشار جامعه در دوران قرنطینه و درمان برخوردارند، گفت: تنها چیزی كه پس از بیماری به من گفتند این بود كه شما ناقل ویروس كرونا هستی و باید در خانه بمانی و قرنطینه باشی. من هم از همان موقع در منزل هستم و غیر از این هیچ چیز دیگری نیست.



محمدرضا منصوری نماینده  ساوه
محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس دهم، از دیگر مبتلایان به ویروس كروناست.
این نماینده 48 ساله، روز شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان كرد: مانند برخی دیگر از هموطنان، تست كرونای من هم مثبت شده است.
وی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره شرایط این روزهای خود گفت: حدود شش روز پیش و پس از انجام تست متوجه بیماری شدم و از آن روز تاكنون داخل یك اتاق در منزل خود در قرنطینه به سر می‌برم و صرفا برای كارهای ضروری آن‌هم با رعایت كامل مسائل بهداشتی و به صورت ماسك‌زده از اتاق خارج می‌شوم و سریع به اتاق بر می‌گردم. در این دوران قرنطینه، بهترین كار مطالعه و در ضمن خوابی آسوده و بدون استرس است. معتقدم صرفا بیمارانی كه حال عمومی‌شان به‌شدت بد است، بهتر است در بیمارستان بستری شوند، در غیر این صورت قرنطینه شدن در منزل بهتر است. در حال حاضر حال عمومی بنده چندان بد نیست و امیدوارم بعد از طی دوران قرنطینه یعنی 14 روز، به‌طور كامل بهبود یابم.
در منزل نیز داروی خاصی مصرف نمی‌كنم و صرفا باید از طریق برخی داروهای تقویتی، همچنین نوشیدنی‌های گرم و آبمیوه، سیستم ایمنی بدن را تقویت كرد تا این دوران تمام شود. افرادی هم كه دچار این بیماری می‌شوند چندان نگران نباشند، چرا كه اگر تحت كنترل بوده و خود را قرنطینه كنند، بهبود می‌یابند و در ضمن با قرنطینه كردن خود مانع انتقال ویروس به دیگران می‌شوند. خوشبختانه این ویروس با گذشت زمان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و ان‌شاءا... با فرا رسیدن فصل گرما به‌طور كامل از بین برود.



  آقاپور
  نماینده شبستر
معصومه آقاپور علیشاهی متولد 9 اسفند 1348 در تهران است. آقاپور دكترای اقتصاد دارد و در حال حاضر به عنوان نماینده مردم شبستر در مجلس مشغول فعالیت است. معصومه آقاپور علیشاهی هم جزو مبتلایان به كروناست. او در ویدئویی كه روز شنبه ۱۰ اسفند منتشر كرد، گفت مطمئن است در جلسه‌ای كه در صحن علنی مجلس بوده، دچار این مشكل شده است. نماینده دوره دهم مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم بیان كرد: عوارض این بیماری شبیه آنفلوآنزا است و مبتلایان به این ویروس باید بدانند با مراقبت از خود، ‌تغذیه و داشتن انگیزه كافی بهبود پیدا خواهند كرد. بهترین راهكار برای مقابله با این ویروس تقویت سیستم ایمنی است. مردم نباید با مشاهده كوچك‌ترین علائم به مراكز درمانی مراجعه كنند. داشتن انگیزه كافی برای مقابله با این ویروس شرط بسیار مهمی است و كسانی كه به این بیماری مبتلا شدند مطمئن باشند با توكل و داشتن امید و رعایت نكات بهداشتی می‌توانند این شرایط را به راحتی سپری كنند. بارها هم اعلام شده درصد مرگ و میر این بیماری زیر 2درصد است.
 من هم در حال حاضر بیشتر سعی می‌كنم از داروهای گیاهی استفاده كنم. دوران قرنطینه، دوران مناسبی است كه طی آن فرصت پیدا كردم كتاب بخوانم و مقاله بنویسم و با دوستان قدیمی تماس بگیرم.
بعد از سپری شدن ده روز از دوران درمان، حتما كلیپ كوتاهی منتشر و اعلام خواهم كرد بهبود در شرایطی حاصل شد كه حتی یك ساعت از خدمات بیمارستانی استفاده نكردم و مطمئن باشید با رعایت بهداشت و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید بر این بیماری فائق شوید. پیروزی متعلق به انسان‌های امیدوار و هدفمند در زندگی است.