پاسخ دوفوریتی به ترور شهید فخری‌زاده

کلید مجلس برای بازکردن قفل برجام به کار افتاد

پاسخ دوفوریتی به ترور شهید فخری‌زاده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از مدتی قبل در واکنش به تعلل غرب در عمل به تعهدات برجامی، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در دستور کار قرار داده بودند، پس از ترور دکتر فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان، این طرح را در اولویت قرار دادند و بر همین اساس، در جلسه علنی دیروز، دو فوریت این طرح به تصویب
نمایندگان رسید.
پیش از این در 12آبان، یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شده بود. مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی آن موقع درباره دلایل ارائه این طرح یک فوریت و تصویب آن گفته بود: منافع ملت اقتضا می‌کند نمایندگان ملت در یک اقدام مقابله به مثل، قانونی تصویب کنند که دولت نسبت به رفع تحریم‌های کمرشکن اقدام عاجل کند.
به دنبال شهادت دکتر فخری‌زاده، بیش از ۱۷۰نماینده درخواست کردند بر اساس اصل۱۵5 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تبدیل به طرح دو فوریتی شود و بر همین اساس بود که با رای مثبت 232نماینده از میان 246نماینده حاضر در صحن علنی، دوفوریت این طرح تصویب شد. طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس جزئیات این طرح باید 48ساعت آینده به صحن علنی ارائه شود.
نمایندگان مجلس بعد از رای قاطع به این دو فوریت شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «ا... اکبر» سردادند.
مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در جلسه علنی دیروز مجلس به عنوان درخواست‌کننده این طرح عنوان کرد: دولت گام‌های پنج‌گانه کاهش تعهدات برجامی را تصویب و ابلاغ کرد، اما برخی از این گام‌ها بی‌خاصیت است و برخی نیز اصلا اجرایی نشده و مجلس نمی‌تواند ورود و مطالبه‌گری کند، اما اگر خود مجلس برای دولت تعیین تکلیف کند، هر نماینده‌ای می‌تواند اجرای تکالیف را از دولت مطالبه کند.
بر اساس بخشی از مواد 9گانه این طرح، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰درصد در تاسیسات شهید علی‌محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان انرژی اتمی باید ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هریک از مصارف صلح‌آمیز کشور را به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰کیلوگرم افزایش دهد. بازگرداندن رآکتور اراک به حالت قبل از برجام ظرف مدت چهارماه و همچنین توقف دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی ظرف مدت دوماه از دیگر مواردی است که بر اساس این طرح، دولت مکلف به انجام آنها شده است.
نمایندگان بعد از تصویب این طرح دو فوریتی با انتشار بیانیه‌ای خروج از پروتکل الحاقی را بهترین پاسخ به ترور اعلام کردند.
در بخشی از این بیانیه با اشاره به انفعال برخی دولتمردان و جسارت عوامل جنایتکار در به شهادت رساندن دانشمندان آمده است: مجلس شورای اسلامی به عنوان صدای ملت اعلام می‌دارد این انفعال‌های پی‌درپی برای ایران اسلامی ارمغانی جز حوادث بیشتر، تنش‌های عمیق‌تر و ضربات دردناک‌تر نخواهد داشت و مقتضی چنین جنایتی پاسخ فوری و پشیمان کننده‌ای است که بهترین آنها احیای صنعت درخشان هسته‌ای کشورمان از طریق پایان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و جلوگیری از ادامه رژیم‌های بازرسی بی‌سابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
 امید برای تقویت صنعت هسته‌ای کشور
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم پس از تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: این طرح در دستور کار این هفته مجلس قرار می‌گیرد و امیدواریم بتواند امکانات صنعت هسته‌ای ما را تقویت کند و جلوی یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنانمان را بگیرد.
وی افزود: این طرح باعث تقویت صنعت و دستاوردهای عملی دانشمندان هسته‌ای می‌شود و زمینه عبور از تحریم‌ها را برای ایران ایجاد می‌کند. این قانون در کنار واکنش‌های دیگر دستگاه‌های مرتبط علاوه بر احیای صنعت هسته‌ای ایران، باعث بازدارندگی در مقابل دشمن و امنیت خاطر مردم می‌شود. همچنین به دشمن نشان می‌دهد محاسباتش کاملا غلط بوده است و تا به تعهداتی که یکطرفه در رفع تحریم‌ها زیرپا گذاشته عمل نکند، ایران نیز به تعهداتش عمل نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: همچنین برای دشمن روشن خواهد شد جنایاتی که در این ماه‌ها دیده‌ایم، نه تنها اجماع داخلی برای انتقام از آنها را ایجاد می‌کند، بلکه در برنامه هسته‌ای جهش خواهد آفرید.  رئیس مجلس بیان کرد: به برکت خون فخری‌زاده، قفل‌هایی که به صنعت هسته‌ای زده شد باز و زمینه عبور از تحریم‌ها ان‌شاءا... فراهم خواهد شد.
قالیباف تأکید کرد: اما دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد.



واکنش انقلابی مجلس انقلابی
حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با اشاره به این‌که مجلس به تعبیر رهبری نسبت به ادوار گذشته انقلابی‌تر و محکم‌تر در مواضع اصولی است، گفت: ارائه طرح دو فوریتی اقدام راهبردی اقدامی برای لغو تحریم‌هاست. این طرح در راستای جلوگیری از رفتارهای غیرمنطقی طرف‌های معاهده برجام در عمل نکردن به تعهداتشان ارائه و پیش‌بینی شده اگر طرف‌های برجام همچنان به وظایف خود عمل نکنند، ایران هم به‌تدریج از این معاهده کنار می‌رود.
وی ادامه داد: ایران خواسته‌های مشروعی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دارد و اگر این خواسته‌های محقق نشود جمهوری اسلامی در نهایت از پروتکل الحاقی خارج خواهد شد.
نماینده ورامین همچنین تصریح کرد: طرح مذکور در راستای حفظ استقلال ایران، جلوگیری از رفتارهای خلاف حقوق بین‌الملل از سوی طرف‌های برجام، بی‌توجهی به منافع ایران، ممانعت از زیاده‌خواهی نظام سلطه ارائه و دو فوریت آن تصویب شد.