نمایش کرونا با زبان اصلی

کارگردان بین‌المللی سینمای ایران این‌بار فیلمی درباره شیوع کرونا در چین می‌سازد

نمایش کرونا با زبان اصلی




مجید مجیدی، کارگردان جهانی سینمای ایران که فیلم «خورشید» او نماینده کشورمان در اسکار 2021 خواهد بود، قرار است فیلمی درباره شیوع کرونا در چین بسازد.  
این فیلمساز که برای حضور در سومین جشنواره بین‌المللی فیلم جزیره هاینان در چین به‌سر می‌برد، با شبکه تلویزیونی جهانی چین گفت‌وگو کرده و در آن از مخالفت خود با سینمای هالیوود گفته است.
در بخشی از ویدئوی این مصاحبه که فارس منتشر کرده، مجید مجیدی درباره توجهش به کودکان در سینما گفته است: بچه‌ها همیشه دلمشغولی من بوده‌اند، چون آینده هر کشوری را بچه‌ها می‌سازند و اگر توجه جدی به بچه‌ها داشته باشیم، می‌توانیم آینده بهتر و پویاتری داشته باشیم؛ ضمن این‌که به‌دلیل صداقت و صمیمیتی که دنیای بچه‌ها دارد، به‌راحتی می‌توان با آن ارتباط گرفت و ما پیام آنها را خیلی راحت‌تر و بهتر قبول می‌کنیم و می‌پذیریم.
او در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرده است: فرهنگ هر کشوری، متأثر از تاریخ آن کشور است. ایران مانند چین از یک فرهنگ و تاریخ طولانی برخوردار است. بی‌توجهی به فرهنگ و ادبیات دوران گذشته، بی‌هویتی را می‌آورد، یک بی‌هویتی که برای شرق نیست و از غرب آمده است. وقتی فرهنگ غربی وارد کشوری با تاریخ بزرگ می‌شود، آن‌را تخریب می‌کند.
مجیدی درباره اوضاع فرهنگی چین در عصر کنونی یادآور شده است: چین به جهت تاریخ بزرگ خود و اهمیتش در منطقه و جهان، کمی از فرهنگ خود غفلت کرده است؛ به‌ویژه که درهای آن روی سینمای هالیوود باز است. این یک تهدید بزرگ برای سینمای چین و فرهنگ چین است.
این کارگردان اذعان کرد: من مخالف سینمای آمریکا نیستم، بلکه با سینمای اندیشمند و مستقل آمریکا موافقم. با سینمای تخریب‌گر و بی‌هویت آمریکا مخالفم؛ سینمایی که فقط دنبال پول است و می‌خواهد جوانان را به انحراف بکشاند وگرنه فیلم‌های من هم در آمریکا خیلی مطرح است و با سینماگران آنجا ارتباط خوبی دارم.
مجید مجیدی پس از پایان جشنواره هاينان، برای پیدا کردن لوکیشن فیلم جدید خود به استان یونان در جنوب‌غربی چین سفر می‌کند. این کارگردان قبلا در همین رابطه، سفری به شهر هانگژو در شرق چین داشت.
کارگردان فیلم‌های بچه‌های آسمان، باران و آواز گنجشک‌ها، اوایل شیوع ویروس کرونا که از شهر ووهان کشور چین آغاز شد، گفته بود قصد دارد بر‌اساس تجربه مردم این کشور در مواجهه با ویروس کرونا یک فیلم سینمایی بسازد. حالا با حضور اخیر او در چین و پیگیری و دیدن لوکیشن‌ها، به نظر می‌رسد مجیدی با جدیت دنبال ساخت این فیلم است.
 مجیدی و چشم‌بادامی‌ها
این‌طوری هم نیست که مجید مجیدی یک‌شبه و ناگهانی تصمیم گرفته باشد با چشم‌بادامی‌ها گرم بگیرد و در سرزمین‌های آنها فیلم بسازد. مجیدی از سال‌ها پیش در شرق آسیا چهره‌ای محبوب و دوست‌داشتنی بود و همواره از فیلم‌هایش و نگاه انسانی آثارش استقبال می‌شد؛ به‌ویژه فیلم بچه‌های آسمان مجیدی بسیار مورد توجه آسیای شرقی‌ها قرار گرفت؛ فیلمنامه این فیلم به قلم خود مجید مجیدی در کتاب‌های درسی و آموزش زبان انگلیسی دوره دبیرستان کشور ژاپن تدریس می‌شود. یکی از کشورهایی که بچه‌های آسمان در آن با اقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد، سنگاپور بود. سنگاپوری‌ها به‌قدری این فیلم مجیدی را دوست داشتند که سال 2004 فیلمی به نام «کفش مسابقه» به کارگردانی جک نئو ساختند که برداشت واضحی از بچه‌های آسمان بود و با این کار، عشق و علاقه خود را به این اثر سینمایی ماندگار ایران ادا کردند.
هرچند کارگردان فیلم، فضای سرخوشانه‌ای برای روایت انتخاب کرد و از تلخی فیلم مجیدی فاصله گرفت.
زمانی هم مجیدی با ژاپنی‌ها همکاری کرد و رئیس جشنواره کارگردانان جوان فیلم کوتاه سونی بود. به جز اینها فیلم‌های مجیدی طی این سال‌ها همان‌طور که در فستیوال‌های داخلی و غربی موفق بود و می‌درخشید، در شرق آسیا هم برگزیده می‌شد و جوایزی به‌دست می‌آورد، از جمله بچه‌های آسمان که برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور شد یا رنگ خدا که جایزه بزرگ جشنواره سینه مانیلا (فیلیپین) را به‌دست آورد، محسن رمضانی بازیگر نوجوان فیلم هم از این رویداد، جایزه بهترین بازیگر را کسب کرده بود. مجیدی همچنین با فیلم پدر، جایزه‌های دوم هیات داوران و تماشاگران را از جشنواره فیلم خانوادگی سئول (کره‌جنوبی) دریافت کرد. او با همین فیلم پدر، در مالزی هم برگزیده شد و اثرش جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم از اولین جشنواره فیلم پنانگ را به‌دست آورد .
در این میان ظاهرا چینی‌ها رابطه گرم‌تر و بهتری با مجیدی داشتند. دولت چین سال 2008 از او دعوت کرد تا برای تبلیغ المپیک پکن، فیلم بسازد. نتیجه‌اش فیلم کوتاه «رنگ‌ها به پرواز در‌می‌آیند» شد.
به جز مجیدی‌،کارگردان‌های شاخص دیگر سینمای جهان همچون جوزپه تورناتوره از ایتالیا، پاتریس لوکنت از فرانسه، داریل گودریچ از انگلستان و اندرو وای کیونگ از هنگ‌کنگ هم برای تبلیغ بازی‌های پکن هر‌کدام یک فیلم کوتاه ساختند اما این کارگردان کشورمان بود که کارش بیشتر به مذاق چینی‌ها خوش آمد و عنوان بهترین فیلم را به‌دست آورد.
مجیدی سال گذشته و در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پکن، عضو هیات داوران بود. مجیدی در همان جشنواره روی اهمیت همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی ایران و چین تاکید کرد و گفت این روابط از قدیم وجود  داشته است.‌
بنابراین با چنین پشتوانه‌ای، حضور اخیر این کارگردان به عنوان مهمان ویژه سومین دوره فستیوال فیلم‌های ‌نان چین، شگفتی‌آور نیست بلکه حاکی از استمرار یک رابطه دوسویه و دوستانه دارد. در این میان ساخت فیلم تازه مجید مجیدی در چین که یکی از قطب‌های فیلمسازی آسیا و جهان است، می‌تواند امیدوارکننده باشد و باب تولیدات سینمایی مشترک را میان دو کشور ایران و چین باز کند.