شناسنامه ایرانی برای تندر 90

همه‌چیز درباره نسخه ایرانی شده تندر 90 که قرار است توسط سایپا تولید شود

شناسنامه ایرانی برای تندر 90

سایپا به‌تازگی با انتشار تصاویر رایانه‌ای از محصولی که قصد دارد به‌زودی تولید و عرضه کند، توجه بسیاری از رسانه‌های خودرویی داخلی و حتی خارجی را به خود جلب کرد. این تصاویر که مربوط به پروژه‌ای تحت عنوان پی90 بود، به نوعی نسخه ایرانی‌شده تندر90 را نشان می‌داد که از مدتی پیش، زمزمه‌های تولید و عرضه آن به گوش می‌رسید. حالا سایپا رسما اعلام کرده که حدود دو سال دیگر حاصل نهایی این پروژه را خواهیم دید.تندر۹۰ یا همان لوگان معروف به ال۹۰ دربازار ایران، از آن دست خودروهایی است که طرفداران پر و پا قرص و منتقدان جدی در میان مصرف‌کنندگان خود دارد. فرقی هم ندارد این مشتریان ایرانی باشند یا اروپایی. ظاهر و طراحی بسیار ساده و اقتصادی در کنار کیفیت نسبتا خوب تجهیزات در مقایسه با قیمتی که عرضه می‌شود موجب شده این خودرو مجموعه‌ای از هارمونی و تناقض‌ها و نکات مثبت و منفی را در خود جمع کرده باشد. در ادامه به مهم‌ترین سوالاتی که این روزها در رابطه با تندر۹0 جدید، ذهن مخاطبان بازار خودرو را درگیر کرده است، پاسخ خواهیم داد.

آیا باید با تندر90 خداحافظی کنیم؟
از آنجا که تندر90 یا لوگان، ساندرو و ساندرو استپ‌وی به طور مستقیم تحت نظارت رنوی فرانسه در ایران مونتاژ می‌شدند و بیشتر قطعات این خودروها اصولا با روش سی‌کِی‌دی، یعنی در قالب بسته‌های کامل (مثلا موتور کامل، گیربکس کامل و...) به ایران ارسال می‌شد (به‌گفته سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا تا قبل از تحریم‌ها 45درصد از قطعات مورد نیاز تندر۹۰ از سوی رنو تامین می‌شد) و روی خودروها قرار می‌گرفت، پس از وضع تحریم‌های جدید و خروج آمریکا از برجام، بسیاری از خودروسازان جهانی که با شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده داخلی مراوده و همکاری داشتند، کشور را ترک کردند. از این‌رو بسیاری از تعهدات خودروسازان برای تحویل خودروهای مونتاژ داخل ثبت‌نام شده با مشکل مواجه شد. تندر90 هم یکی از همین خودروهایی بود که با اتفاقات ذکر شده، ادامه تولیدش موانع و دردسرهای فراوانی داشت. به این ترتیب به نظر می‌رسد که دیگر شاهد ادامه تولید تندر90 با شکل و شمایل سابقش در خطوط تولید خودروسازان داخلی نباشیم.


قرار است چه موتور و گیربکسی روی این خودرو نصب شود؟
یکی از جنجالی‌ترین مسائل در رابطه با این خودرو، مبحث فنی آن است. همان‌طور که گفته شد، سیدجواد سلیمانی اعلام کرده است: «تا پیش از این 45درصد از قطعات مورد نیاز برای مونتاژ تندر90 از طریق رنو تامین می‌شد و حالا برنامه‌ریزی شده است که عمق داخلی‌سازی این محصول را از 55درصد به بیش از 85درصد ارتقا دهیم». به این ترتیب قطعا تندر90 ایرانی‌شده از قوای فنی کاملا متفاوت با چیزی که قبلا روی نسخه اصلی نصب می‌شد بهره خواهد برد. در واقع بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌کنند این خودرو احتمالا با موتور مشترک با تیبا و ساینا و شاید نسخه ارتقا یافته این پیشرانه به بازار عرضه شود. پکیجی شبیه سایپا شاهین که به‌زودی قرار است راهی خیابان‌ها شود. اما سوال و مسأله حائز اهمیت اینجاست که یکی از مهم‌ترین نکات مثبت تندر90 و خانواده ساندرو، قوای فنی راضی‌کننده و بسیار جان‌سخت آن بود. آیا با جایگزینی موتور این خودرو با یک پیشرانه ایرانی، محصول نهایی پروژه پی90 می‌تواند به اندازه تندر90 فقید قابل اطمینان باشد یا خیر؟! در همین راستا جالب است بدانید مدیرعامل سایپا اعلام کرده «تولیدات پیشین خودروی ال90 با استانداردهای 85گانه فعلی کشور همخوانی نداشته و تنها قادر به پاس کردن استانداردهای 65گانه بوده است.» اما محصول جدید با تغییرات گسترده‌ای که قرار است در ساختار فنی آن صورت بگیرد، با استانداردهای جدید همخوانی خواهد داشت. در رابطه با تولید برخی از قطعات(احتمالا 15درصد) این خودرو در خارج از کشور گفته شده که امکان تولید برخی قطعات این خودرو در داخل ایران نیست. مثل کاتالیست که جنس آن از فلزاتی است که فناوری تولیدش به صورت انحصاری در یکی دو کشور وجود دارد.


تغییرات ظاهری این خودرو تا چه حد است؟
سایپا هم از فرمولاسیونی مشابه ایران‌خودرو برای خلق این محصول استفاده کرده است. در واقع چند ماه پیش دیدیم که ایران‌خودرو محصول جدید خود تحت‌عنوان پروژه اس‌پی100 را بر پایه پژو 301 معرفی کرد. در واقع از آنجا که قرار بود پژو301 هم با همکاری مستقیم پژوی فرانسه و تحت مدیریت جوین ونچر ایکاپ در داخل ایران مونتاژ شود و پس از خروج پژو از ایران آن پروژه متوقف شد، ایران‌خودرو محصول جدیدی بر پایه پلتفرم توسعه یافته پژو 301 معرفی کرد که از نظر شمایل و ابعاد کلی بسیار شبیه301 بود، اما این شرکت برای ساخت هویتی متفاوت، تغییراتی در ظاهر محصول فرانسوی اعمال کرده بود.
چیزی که سایپا تحت عنوان تصاویر پروژه پی90 منتشر کرده هم خودرویی است که در ابعاد کلی تندر90 را نشان می‌دهد و شاکله اصلی آن، شامل سقف و ستون و درهای طرفین کاملا مشابه نسل اول لوگان به نظر می‌رسد، اما این خودرو در بخش گلگیرها، پوزه جلو و ظاهر بخش عقب بیشترین تغییرات را به خود دیده است، ولی مسأله اینجاست که این طراحی به‌هیچ‌وجه پخته و کامل نیست و هیچ شباهتی هم به خط مشی طراحی دیگر محصولات سایپا ندارد. به نظر می‌رسد که بیشتر شبیه یک طرح تیونینگ عجیب و غریبِ رنو‌لوگان باشد تا یک خودروی جدید! به این ترتیب هرچند کلیات طرح تازه، نسبت به چیزی که در گذشته بوده مدرن‌تر است اما حداقل در رندری که منتشر شده، نمی‌توان ظاهر این خودرو را زیبا تعبیر کرد و با توجه به اغراق در خطوط عضلانی سپرها، هویت مجهول چراغ‌ها، نبود هماهنگی نمای جلو و عقب و شمایل کلی آن، نتیجه کلی این دستپخت را می‌توان کمی بیش از اندازه شور دانست! ضمن این که نمای جانبی این خودرو هم به جز گلگیرهای پُف کرده، به‌وضوح تندر90 را نشان می‌دهد. درست شبیه به چیزی که در دنای ساده و شباهت نمای جانبی آن به سمند و سورن دیده بودیم؛ خودرویی با درها و سقف و ستون سمند، ولی چراغ‌ها و خطوط گلگیر متفاوت!



این خودرو کی به بازار عرضه خواهد شد؟
مدیرعامل سایپا اعلام کرده طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است تولید این خودرو از حدود 18ماه دیگر آغاز شود که احتمالا این مدت زمان صرف تکمیل طراحی، توسعه فنی، دریافت مجوزهای مربوط و استانداردهای مذکور، طراحی و راه‌اندازی خط تولید و مسائلی از این قبیل خواهد شد. هرچند طبق تجربه سابق، احتمالا باید بیش از اینها منتظر ورود این محصول به خیابان‌ها باشیم. پس به این ترتیب حداقل تا سال 1401شمسی نباید توقع ارائه این محصول را داشته باشیم.




اصلا تندر90 چه خودرویی است؟
هرچند که احتمالا بسیاری از مخاطبان ما پاسخ این سوال را می‌دانند اما بگذارید از اول قصه تندر را برایتان تعریف کنم. تندر90 در واقع یک خودروی جمع و جور خانوادگی است که در شرکت رنو طراحی شده اما در اصل تحت برند «داچیا» رومانی (که خود زیرمجموعه رنوی فرانسه است) با عنوان داچیا لوگان در سال ۱۳۸۳شمسی/ 2004میلادی روی خط تولید قرار گرفت. البته لوگان به غیر از رومانی در کشورهای دیگری مثل کلمبیا، روسیه، هندوستان، آفریقای جنوبی و البته ایران هم تولید می‌شد که بنا بر ذائقه هر بازار، تحت برندی متفاوت به فروش می‌رسید. در واقع نسل نخست لوگان با برندهایی همچون داچیا، رنو، نیسان، ماهیندرا، لادا و ای‌ام‌سی به بازارهای کشورهای مختلف عرضه می‌شد که در ایران هم این خودرو را تحت برند رنو داشتیم. زیرا سایپا از دیرباز با این خودروساز فرانسوی مراوده کاری داشته و به غیر از این، اگر لوگان با برند داچیا به ایران عرضه می‌شد، با توجه به ناشناخته بودن این خودروساز رومانیایی در ایران، احتمال موفقیت خودروی مذکور در ایران تا این حد نبود. تاکنون سه نسل متفاوت از این خودرو معرفی شده است که نسل دومش نیز تحت عنوان رنو سیمبل وارد کشور شد و اگر دوران برجام و همکاری خودروسازان خارجی با همتایان ایرانی ادامه پیدا می‌کرد، قرار بود این محصول یعنی نسل دوم تندر90 یا همان رنو سیمبل هم در داخل کشور مونتاژ شود.




پروژه تندر90 ایرانی کِی استارت خورد؟
چند سال پیش در اوایل دهه 90شمسی، دانشگاه علم و صنعت ایران که تجربه و دانش بسیار خوبی در صنعت خودرو دارد، پروژه‌ای را با هدف طراحی و ارائه یک پلتفرم ملی شروع کرد که حدود چهار سال پیش، محصول اصلی این پلتفرم ملی یعنی «ان پی 01» رونمایی شد. این پلتفرم که با همکاری نزدیک به 50عضو هیات علمی، 50دانشجوی دکتری، 300دانشجوی کارشناسی ارشد و 40متخصص صنعتی شکل گرفت، می‌توانست برای بیش از 25محصول در رده‌های متفاوت استفاده شود. زمزمه‌هایی وجود دارد که پروژه پی90 هم قرار است در راستای همین پلتفرم شکل بگیرد.




قیمت چقدر خواهد بود؟
با توجه به این‌که در این خودرو از قطعات ایرانی بیشتری نسبت به گذشته استفاده می‌شود و درصد قابل توجهی از قیمت تمام شده تندر90 سابق مربوط به موتور گیربکس آن بود؛ حالا که قرار است ال90 را ایرانیزه کنیم احتمال دارد (یا دست کم می‌توانیم امیدوار باشیم!) قیمت تمام شده محصول جدید پایین‌تر از نسخه اصلی باشد.


رسانه‌های خارجی چه می‌گویند؟
جالب است این خبر در رسانه‌های خودرویی خارجی نیز بازتاب داشت. وبگاه خودرویی بسیار معتبر کارز اسکوپ با انتشار مقاله‌ای ضمن اشاره به خروج خودروسازان از ایران به تبعیت از فشارهای آمریکا، در رابطه با بازتولید نسل اول رنو/داچیا لوگان بدون همکاری رنو و تصمیم سایپا به داخلی‌سازی 85درصدی این خودرو پرداخته است. در این مقاله اشاره شده است که طی دو سال گذشته، سایپا با داخلی‌سازی برخی قطعات و همکاری با شرکت‌های چینی توانسته به وضعیت پایداری برسد.