شایعه داغ در نبود اطلاع‌رسانی

ماجرای شنیده شدن آژیر خطر در غرب تهران و پرواز ترکیه‌ای بازار حاشیه‌های مجازی را داغ کرد

شایعه داغ در نبود اطلاع‌رسانی

 صدای آژیر خطر و پرواز غیرعادی هواپیمای ترکیش در غرب تهران، شبی همراه با دلهره و جنجال را برای پایتخت‌نشینان رقم زد. در حالی که بازار شایعات درباره حمله هوایی، احتمال جنگ، انفجار و آتش‌سوزی و حمله سایبری داغ شده بود، سکوت مسوولان نیز باعث دامن‌زدن به این شایعات تا نیمه‌شب شد و سرانجام پس از ساعت‌ها دلهره و وحشت استانداری تهران و فرودگاه امام‌خمینی(ره) با تکذیب شایعات، اعلام کردند آسمان تهران شب آرامی را پشت‌سر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار جام‌جم در آخرین دقایق جمعه دهم بهمن امسال، بلندشدن صدای آژیر خطر در مناطقی از غرب تهران باعث نگرانی اهالی شد. انتشار فیلم‌هایی از مناطقی مانند مرزداران و شهرک آزمایش جنجالی در فضای مجازی به پا کرد.
جنجال هواپیمای ترکیش
در حالی که هنوز منبع آژیر مشخص نبود، عکسی از مسیر حرکت هواپیمای ترکیش منتشر شد که نشان می‌داد این هواپیما از ترکیه به مقصد فرودگاه امام‌خمینی(ره) پرواز کرده اما پس از رسیدن به فرودگاه به‌جای فرود چندبار در آسمان تهران دورزده و بعد به سمت باکو پرواز کرده است. انتشاردهندگان این عکس مدعی بودند، پرواز هواپیمای ترکیه‌ای در منطقه پرواز ممنوع تهران و احتمال سقوط آن باعث‌شده صدای آژیر خطر بلند شود.
در حالی که هواپیما به نزدیکی فرودگاه باکو رسیده بود، مدیر روابط‌عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) به این فرضیه واکنش نشان داد و گفت: شایعه احتمال سقوط پرواز ترکیش‌ایر به هیچ‌وجه صحت ندارد و خلبان این شرکت هواپیمایی تصمیم به فرود نیامدن در شرایط جوی نامساعد گرفت.
وی افزود: در چنین شرایطی فقط خلبان است که می‌تواند براساس قانون تصمیم بگیرد که می‌تواند فرود بیاید یا خیر و به‌دلیل شرایط جوی نامساعد و وجود ابرهای خطرناک CB این خلبان تصمیم‌گرفته به سمت باکو برود و اعلام کرده پس از مساعدشدن آب‌وهوا دوباره به فرودگاه امام‌خمینی(ره) بازخواهدگشت. پس از فرودنیامدن هواپیمای ترکیش‌ایر، دیگر پروازها در این فرودگاه به زمین نشستند که می‌توان به فرود ایران‌ایر اشاره کرد.
ماجرای پرواز اف35
در ادامه شایعه عجیب پرواز هواپیمای اف35 رژیم صهیونیستی مطرح شد. شایعه‌سازان حمله جنگده‌های اسرائیلی به تهران را دلیل آژیر خطر اعلام کردند. این شایعه نیز از سوی خبرگزاری تسنیم رد شد و یک مقام آگاه در نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی تسنیم، شایعه ورود جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان کشور  را تکذیب کرد و گفت ماجرای دیشب هیچ ارتباطی با تهدیدات هوایی که منجر به فعال‌شدن سیستم پدافند هوایی کشور بشود نداشته است.
پرواز هواپیماهای اف35 در آسمان ایران پیش از این نیز به شکل شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده بود. در خرداد97 شایعه‌ای مبنی بر ورود 2 فروند از این جنگنده به آسمان ایران و گشت‌زنی آنها در مرکز کشور منتشر شد درحالی‌که حتی بررسی توانمندی‌های این جنگنده نیز نادرست‌بودن آن را نشان می‌داد.
قطعی برق و آتش‌سوزی
قطعی برق در باقرآباد و حومه ورامین و انفجار در اطراف تهران و در نهایت حمله سایبری به فرودگاه امام‌خمینی(ره) از دیگر شایعاتی بود که مطرح شد که این شایعات هم تکذیب و
مشخص شد، همزمان با بلندشدن صدای آژیرخطر، آتش‌سوزی گسترده‌ای در تهران و اطراف آن رخ نداده است. همچنین دیروز حمله سایبری به‌خصوص به سیستم‌های راهبردی فرودگاه امام خمینی(ره) صورت نگرفته است.
پشت‌پرده صدای آژیرخطر
پس از گذشت بیش از دو ساعت از بلندشدن صدای آژیر خطر و گمانه‌زنی‌ها درباره علت آن، حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران در اولین واکنش گفت: صدای آژیر در مناطق ۲و۵ شنیده شده بود و به علت طولانی‌شدن اقدام اپراتور‌ها برای خارج‌کردن سیستم هشدار از مدار، از همه همشهریان عذرخواهی می‌کنیم. اختلال در سیستم صوتی یکی از سازمان‌ها در شهرک آزمایش علت این ماجرا بود.
همچنین منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران هم اظهار کرد: سامانه بارشی در گردنه قوچک و جاجرود شدید بود و آب به آژیر یک مجموعه‌ای نفوذ کرده بود که باعث شد، صدای آژیر آنجا فعال شود و اتفاق خاصی در کار نبود.