تمهیدات یک انتخابات متفاوت

 رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری، تقویم انتخابات 1400 را تشریح کرد

تمهیدات یک انتخابات متفاوت

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور دیروز در نشست خبری، جزئیات گاه‌شمار انتخابات ریاست جمهوری میاندوره‌ای‌های خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد. وی با برشماری تقویم انتخابات گفت: ۱۹اسفند تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شکل می‌گیرد و نام‌نویسی‌ها با تشکیل هیات‌های اجرایی آغاز می‌شود. افراد متقاضی برای ثبت‌نام از اکنون باید مراحل اقدامات خود را انجام دهند و برای دقیقه۹۰ نگذارند. هشتم فروردین۱۴۰0 نام‌نویسی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان انجام و ۲۱اردیبهشت استارت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری زده می‌شود و امیدوارم بتوانیم انتخاباتی در شأن ملت بزرگ ایران برگزار کنیم.
تمهیدات پیش‌بینی شده برای تبلیغات
شیوع ویروس کرونا از سال قبل تاکنون موجب تجربه شیوه جدیدی از زندگی در اغلب شؤونات شده است و در این راستا طبیعتا انتخابات1400 نیز با فرض وجود کرونا با شرایط متفاوتی در بیشتر زمینه‌ها از جمله تبلیغات برگزار خواهد شد.
در انتخابات گذشته شاهد اجتماعات مردمی، همایش، دیدارهای چهره به چهره، و... برای معرفی بیشتر نامزدهای انتخاباتی بودیم که طبعا در 1400 و وجود شرایط حساس کرونا قطع به یقین برگزاری جلسات و گردهمایی‌ها از برنامه‌های سنتی انتخابات خارج و باید شاهد نوآوری در نحوه تبلیغ باشیم. در همین خصوص نیز می‌توان به استفاده بیشتر از نقش رسانه‌ها، فضای مجازی و صدا و سیما در این امر اشاره کرد. عرف درباره تمهیدات پیش‌بینی شده برای انتخابات با توجه به شرایط کرونا گفت: با توجه به پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت تدوین خواهد کرد، تلاش می‌کنیم کمترین تجمعات را داشته باشیم و تبلیغات را به سمت رسانه و همچنین گروه‌های فضای مجازی سوق دهیم و از این ظرفیت نهایت بهره را ببریم. انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰روز تبلیغات دارد که با توجه به بحث بیماری و تجمعات تلاش می‌کنیم پروتکل‌های لازم با نظر وزارت بهداشت تدوین شود. به گفته وی اگر این مرحله را پشت سر بگذاریم، روز انتخابات با چارچوب‌هایی که دنیا تجربه کرده و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی و تکثر شعب، انتخابات را برگزار می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
اجازه نداریم روز برگزاری انتخابات را بیشتر کنیم
چندی پیش صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر این‌که با توجه به شرایط کرونایی کشور، انتخابات ریاست‌جمهوری به جای یک روز طی دو روز برگزار شود تا به این ترتیب شاهد ازدحام کمتری در حوزه‌های اخذ رای باشیم. اما رحمانی فضلی، وزیر کشور برگزاری انتخابات در دو روز را بعید دانسته و گفته قانون یک روز را برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته است. رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که اجازه نداریم روز برگزاری انتخابات را بیشتر کنیم، گفت: البته در روز برگزاری انتخابات تلاش خواهیم کرد انتخابات را زودتر از ساعت ۸صبح شروع کنیم، چون خرداد است و به دلیل طولانی بودن روز می‌توان این کار را انجام داد. در ضمن تلاش بر این است تراکم را در شعب پرجمعیت کم و به شعب دیگر سرشکن کنیم. وی با اشاره به تجربه مرحله دوم انتخابات مجلس ادامه داد: تلاش خواهیم کرد فضای ایمن برای مردم ایجاد کنیم تا دغدغه بیماری نداشته باشند و از حق خود استفاده کنند.
اصلاح قانون انتخابات به ۱۴۰۰ نمی‌رسد
الکترونیکی شدن برگزاری انتخابات از موضوعاتی است که همواره طی سال‌های اخیر و از دوره‌های قبل در انتخابات مختلف در کشورمان مطرح بوده است. این موضوع یکی از مواردی است که در اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز عنوان شده است. این در حالی است که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش گفته بود به‌رغم نظر مثبت این شورا برای الکترونیکی شدن اخذ رای، کاستی‌هایی در حوزه صیانت از آرای رای دهندگان وجود دارد که تا این کاستی‌ها برطرف نشود، شورای نگهبان نمی‌تواند مجوز استفاده از صندوق‌های الکترونیک را صادر کند. ما باید اطمینان کامل داشته باشیم که هم تمامی رأی‌دهندگان می‌توانند با سهولت و درستی رای خود را به صندوق‌ها بیندازند و هم در شمارش این آرا، علاوه بر این‌که رای به درستی شمارش می‌شود. عرف در نشست خبری دیروز درباره انتخابات الکترونیکی و مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ایراداتی به این طرح گرفته شده که مجلس باید آن را اصلاح کند و بعد به شورای نگهبان برود و به نظر می‌رسد به این دوره از انتخابات نرسد. اما اگر به این دوره از انتخابات رسید و به عنوان قانون قابلیت اجرایی پیدا کرد حتما به آن عمل خواهیم کرد. وی اضافه کرد: با مذاکراتی که با شورای نگهبان داشتیم به این دغدغه نرسیدیم در انتخاباتی که زیر نظر شورای نگهبان برگزار می‌شود از صندوق الکترونیکی استفاده شود. اما با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به توافق رسیدیم تا بتوانیم انتخابات شوراها را الکترونیکی برگزار کنیم.  رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در عین حال ادامه داد: پیشنهاد ما استفاده از انتخابات الکترونیکی در کلانشهرها برای بالا بردن سرعت بود. چون تعداد رای‌دهندگان در کلانشهر تهران زیاد است و دوستان گفتند با اصل برگزاری انتخابات الکترونیک شوراها موافقیم اما مکان آن را بعدا مشخص می‌کنیم.
امکان ثبت‌نام غیرحضوری نامزدها
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه امکان ثبت‌نام غیرحضوری نامزدها را برای سراسر کشور عنوان کرد و گفت همه داوطلبان در سراسر کشور می‌توانند غیرحضوری ثبت‌نام کنند. برای انتخابات شوراها چند صد هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند برای همین واحد مربوط در حال طراحی است تا این کار برنامه‌نویسی به صورت غیرحضوری انجام شود.
عرف خاطرنشان کرد: این کمترین کاری است که در این شرایط کرونایی می‌توان انجام داد و کمک کرد و امیدواریم فرآیند ثبت‌نام کاملا در این چارچوب انجام شود و مراحل تبلیغات و اجرا بابت برگزاری انتخابات هیچ هزینه‌ای از حیث بهداشتی برای کشور نداشته باشد. امکان برگزاری انتخابات پستی در شرایط کرونایی موجود از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست خبری مورد سوال قرار گرفت. رئیس ستاد انتخابات در این ارتباط گفت: انتخابات پستی در قانون نیامده و قانون به آن اشاره‌ای نکرده، لذا چیزی که در قانون نیامده اساس آن منتفی است.