کابوس تجزیه در جزیره

شورش‌ها و مخالفت‌های پسابرگزیتی در بریتانیا وارد مرحله تازه‌ای شده است

کابوس تجزیه در جزیره

به‌رغم انعقاد توافق نهایی برگزیت میان انگلیس و اتحادیه اروپا، تنش‌های دوطرفه میان لندن و بروکسل به نقطه اوج خود رسیده است. در این میان برخی احزاب و گروه‌های سیاسی در انگلیس نیز اقدام دولت بوریس جانسون در خروج از اتحادیه اروپا را همچنان محکوم کرده و آن را اقدامی آسیب‌زننده به امنیت عمومی و اجتماعی این کشور قلمداد می‌کنند که در نهایت منتج به انزوای انگلیس در نظام بین‌الملل می‌شود.

خودروهای آتش گرفته و پرتاب کوکتل‌مولوتف به طرف خودروی پلیس به دست افراد نقابدار؛ اینها صحنه‌هایی از ناآرامی و درگیری در محله‌هایی از بلفاست، مرکز ایرلند شمالی است که طرفدار دولت مرکزی انگلیس است. جدال میان طرفداران و مخالفان دولت مرکزی انگلیس، اکنون دیگر صرفا در اسکاتلند قابل مشاهده نیست! این منازعات در ایرلند شمالی نیز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده به نقطه اوج خود برسد. رهبران سیاسی ازجمله وزیر امور ایرلند شمالی در دولت انگلیس خواستار خویشتنداری و آرامش در منطقه شدند اما پلیس کماکان از ناآرامی‌هایی در نیوتاون‌ابی، در حومه شمالی بلفاست گزارش می‌دهد. به گزارش یورونیوز، در ویدئویی که فدراسیون پلیس ایرلند شمالی در توییتر هم‌رسان کرده، چهار فرد نقابدار دیده می‌شوند که به سمت یک ون زرهی پلیس کوکتل‌مولوتف پرتاب کرده و سپس با آنها کتک‌کاری می‌کنند. درگیری‌ها با یک اعتراض کوچک محلی آغاز و بلافاصله به یک شورش بدل شد. در شامگاه جمعه ۱۵ مأمور پلیس در جریان ناآرامی‌ها در محله سندی‌رو در جنوب بلفاست زخمی شدند. پلیس می‌گوید معترضان با پرتاب سنگ، میله‌های فلزی، مواد آتش‌زا و دریچه‌های فلزی فاضلاب به آنها حمله کردند.
 اختلافاتی که دوباره شعله‌ور شده است
گروه‌های طرفدار دولت انگلیس و گروه‌های استقلال‌طلب پس از انعقاد توافق برگزیت، روزهای پرالتهابی را سپری می‌کنند. اکنون ۲۳سال از امضای آشتی‌نامه و پایان سه دهه خشونت میان دو گروه پروتستان و کاتولیک در ایرلند می‌گذرد اما این منطقه خودمختار از پادشاهی بریتانیا همچنان از نظر فرقه‌ای به‌شدت دچار دوپارگی است. بسیاری از ملی‌گرایان کاتولیک آرزوی اتحاد با ایرلند را دارند اما اتحادیه‌گرایان پروتستان می‌خواهند در بریتانیا بمانند. در هر حال ملی‌گرایان ایرلندی و مخالفان دولت مرکزی انگلیس معتقدند پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دیگر بهانه‌ای برای بقا در ذیل حاکمیت بریتانیا وجود ندارد.
 پاسخ منفی اسکاتلندی‌ها به استقلال از انگلیس
در حالی که شورش و ناآرامی طی چند روز اخیر ایرلند شمالی را فراگرفته است، ساکنان اسکاتلند نیز در حال زمینه سازی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از انگلیس هستند. در وضعیتی که حمایت از استقلال اسکاتلند رو به افزایش است، دفتر کابینه بریتانیا دومین مقر پرچمدار خود را در گلاسکو برپا می‌کند و دولت لندن قصد دارد برخی فعالیت‌هایش را به اسکاتلند منتقل کند. به عبارت بهتر، دولت بوریس جانسون سعی دارد از طریق تمرکز برخی فعالیت‌های خود در اسکاتلند، از بروز تحرکات استقلال‌طلبانه در این منطقه جلوگیری کند. روابط میان اسکاتلند و دولت انگلیس پس از رأی مثبت اکثر مناطق این کشور به خروج از اتحادیه اروپا (در همه‌پرسی 2016) تیره و تار شده است. بسیاری از اسکاتلندی‌ها بر این باورند که سیاست‌های طراحی شده در لندن بیانگر دیدگاه‌های آنها نیست و هر روز زندگی آنها را سخت‌تر می‌کند. نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد اکنون بیشتر ساکنان اسکاتلند بر خلاف همه‌پرسی سال 2014 (که منجر به باقی ماندن اسکاتلند در ذیل حاکمیت انگلیس شد) خواستار استقلال از انگلیس هستند. ملی‌گرایان اسکاتلندی برای برگزاری یک همه‌پرسی استقلال پس از انتخابات پارلمانی ماه می تلاش می‌کنند اما بوریس جانسون گفته است چنین اقداماتی هر نسل یکبار می‌تواند اتفاق بیفتد. در جریان همه‌پرسی سال ۲۰۱۴، اسکاتلندی‌ها ۵۵درصد به ادامه اتحاد با دولت انگلیس رأی دادند البته در آن زمان از برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا خبری نبود.
 ملی‌گرایان اسکاتلندی مصمم هستند
هرچند حزب ملی اسکاتلند، اس‌ان‌پی، موفق نشد در سال ۲۰۱۴ و در جریان همه پرسی شهروندان این منطقه را برای استقلال از بریتانیا مجاب کند اما در هفت سال گذشته سیاستمداران این حزب در رأس تمام نهادهای منتخب اسکاتلند رخنه و سال به سال محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند. نیکلا استورجن، نخست‌وزیر اسکاتلند و رهبر اس‌ان‌پی در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران این منطقه تبدیل شده است. خانم استورجن پس از نهایی شدن برگزیت بارها در هفته‌های اخیر یک موضوع را یادآوری کرده است. همه پرسی تازه استقلال در راه است. به گفته او «نتیجه انتخابات محلی ماه می‌در برگزاری همه‌پرسی استقلال یا عدم آن تأثیر مستقیم دارد.» بحث استقلال هرگز در این هفت سال به فراموشی سپرده نشد. بلافاصله پس از رأی آری مردم بریتانیا به همه‌پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، نیکولا استورجن، نخست‌وزیر دولت محلی اسکاتلند، آشکارا اعلام کرد لازم است همه‌پرسی دوم استقلال برگزارشود.


برگزیت، نقطه آغاز تجزیه جزیره
در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رای‌دهندگان اسکاتلندی با ۶۲درصد آرا در برابر ۳۸درصد از باقی‌ماندن اتحادیه اروپا در اتحادیه اروپا حمایت کردند. این در حالی است که در کل جزیره بیش از ۵۲درصد مردم در سال ۲۰۱۶ موافق خروج بودند و به این ترتیب در پنج سال گذشته روند نهایی شدن خروج از اتحادیه اروپا جدی‌تر شد.
 در حال حاضر ملی‌گرایان و سبزها اکثریت پارلمانی در اسکاتلند را عهده‌دار هستند و هر دو حزب مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده‌اند. حالا ملی‌گرایان عضو اس‌ان‌پی می‌گویند زمانی که بریتانیا به خواسته ما توجهی نمی‌کند خواست ما هم برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال است.