پیشنهاد قرنطینه 10 روزه تهران

عصر دیروز در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان تهران مطرح شد

پیشنهاد قرنطینه 10 روزه تهران

15 روز پیش تنها 9 شهر ایران در وضعیت قرمز قرار داشتند که هفت شهر از این تعداد هم در استان‌ خوزستان بود، اما در فاصله تنها دو هفته،  تعداد شهرهای در وضعیت قرمز ایران به 88 شهر رسیده‌است، همین موضوع نشان می‌دهد چرا ایرج حریرچی درباره این موج تازه از تعبیر «تغییر ابتلای پلکانی به آسانسوری» یاد می‌کند. در این میان به گواه خبرها، وضعیت پایتخت نگران کننده‌تر است، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تهران تکمیل شده، اورژانس به حالت آماده‌باش درآمده، سینماها، گالری‌ها، باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی تعطیل شده‌اند و استانداری می‌گوید دورکاری 50درصدی کارمندان دولت و ادارات کلید خورده‌است. سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان وضعیت کنونی را «سهمگین ترین موج کرونا» خوانده و آمار قربانیان روزانه کرونا در پایتخت تنها ظرف یک هفته از 20 نفر با افزایش سه برابری به بیش از 60 نفر در روز رسیده‌است. هولناک‌تر این‌که اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند هنوز ابتدای راه موج تازه‌ایم و این تغییرات فاحش ابتلا و مرگ‌ها نتیجه شلوغی و تجمعات پیش از نوروز است. یکی از آنها گفته از دو هفته دیگر افزایش فاحش فوتی‌های کرونا تازه به چشم خواهد آمد.
 تصمیمات تازه برای تهران
172 نفر فقط در یک روز جان عزیزشان را از دست داده‌اند، این تعداد درحالی به مرز 200 نفر در روز نزدیک می‌شود که هفته گذشته دو رقمی بوده‌است. طی همین روز 13 هزار و 890 مبتلای قطعی هم شناسایی شده که بیش از2000نفر آنها بستری شده‌اند؛ تقربیا نیمی از تعداد بستری‌ها مربوط به تهران است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی کرونای استان تهران می‌گوید: «در حال حاضر ۴۴۰۰بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تهران بستری هستند و روزانه حدود ۵۷۰۰ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را شاهد هستیم که روزانه هزار نفر بستری می‌شوند.» وضعیت پایتخت به گونه‌ای است که دیروز این ستاد با حضور روسای بیمارستان‌های استان، جلسه‌ای برگزار کرد تا تصمیمات جدیدی برای توسعه تخت‌ها گرفته شود.
ستادفرماندهی کرونای استان روز گذشته همچنین چند تصمیم اتخاذ و چند پیشنهاد ارائه کرد  نادر توکلی درباره آنها به جام‌جم گفت. به گفته او، از این پس و تا اطلاع بعدی اعمال جراحی غیرضروری در پایتخت متوقف می‌شود و تعداد تخت‌های بستری نیز افزایش می‌یابد. به عبارت روشن‌تر از مجموع 20هزار تخت کاربردی فعلی در تهران قرار است 40درصد،‌ حدود 8000تخت به درمان بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یابد.
طبق آمار اعلامی او هم اکنون از 175بیمارستان تهران 173مورد درگیر کرونا هستند که در جلسه دیروز تصویب شد به دلیل بستری شدن روزانه هزار بیمار در استان تهران، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل کنند.
در کنار این تصمیمات و تلاش برای هماهنگ‌شدن بخش‌های مختلف اما مهم‌ترین خروجی جلسه عصر دیروز یک پیشنهاد بود از ستاد مدیریت کرونای تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا. به گفته توکلی، این پیشنهاد مشتمل است بر قرنطینه 10روزه تهران به طوری که به جز گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) بقیه شغل‌ها به مدت 10روز تعطیل باشند. البته این تنها یک پیشنهاد است و تجربه یک سال اخیر نشان داده ستادملی و به عبارت بهتر، دولت، رغبتی به عملیاتی کردن این پیشنهاد ندارد.
 10برابرشدن شهرهای قرمز در یک روز
تازه‌ترین وضعیت رنگ‌بندی شهرها حکایت از افزایش هولناک شهرهای قرمز دارد. تنها در یک روز ۴۲شهرستان شامل هفت مرکز استان در وضعیت قرمز قرار گرفتند و ۵۴شهرستان از جمله شش‌مرکز استان اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد از امروز نارنجی شدند تا در حال حاضر ۸۸ شهرستان قرمز، ۱۳۹ شهرستان نارنجی، ۱۹۸ شهرستان زرد و تنها ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار بگیرند؛ 23 شهرستانی که تنها 5درصد از شهرهای ایران را تشکیل می‌دهد. نکته در این است که شهرهای قرمز و نارنجی کلانشهرهایی هستند که از نظر جمعیت هم تراکم بیشتری دارند.
 کارمندان خانه‌نشین شدند
موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و سینماها همین دیروز بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شد. فعالیت‌های ورزشی در بسیاری از استان‌ها هم به حالت تعلیق درآمده‌است. نیمی از کارمندان دولتی هم از امروز باید به صورت دورکار فعالیت خود را انجام دهند. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران می‌گوید: «بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرهای قرمز از جمله تهران حداکثر یک دوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به صورت حضوری فعالیت کنند؛ یعنی می‌توانند حداکثر تا ۵۰ درصد به صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند و سایر ادارات هم می‌توانند حداکثر تا ۳۰درصد به‌صورت حضوری از کارمندان بهره ببرند؛ یعنی دو سوم کارمندان به صورت دورکار، وظایف خود را باید انجام دهند.» آن‌طور که غلامرضا عباس پاشا گفته برگزاری جلسات هم در صورت ضرورت باید حداکثر با ۱۵ نفر تشکیل شود و برگزاری جلسات غیرضروری و بیش از این تعداد ممنوع است.
 افسار کرونا رها شد
در میانه این حجم از اخبار کرونایی اما انگار برای بسیاری فراگیری این بیماری تمام‌شده محسوب می‌شود. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ۵۶درصد تقلیل پیدا کرده و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده ۱۵هزار بیمار کرونا که تست مثبت داشتند در ایام نوروز به سفر رفتند! همین آمارهاست که شاید سعید نمکی را به این باور رسانده که حالا «افسار کرونا از دستمان رها شده‌است» وزیر بهداشت و درمان در دوازدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور از سیاست‌های اتخاذشده درباره سفرهای نوروزی گلایه کرد و گفت: « اقتصاد گردشگری اهمیت دارد ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه‌های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور نیز بی‌اهمیت نیست.گفتیم اگر به حرف‌های کارشناسی‌مان گوش ندهند، بهار سختی در پیش است.»
 مطب‌ها تعطیل، بیماران بستری
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرای شهرداری تهران می‌گوید اوضاع تهران وخیم است. سعید خال دیروز گفته سه روز است آمارها بالا رفته و از ۲۰ نفر فوتی کرونایی در روز به ۶۰ نفر رسیده‌ایم. ناهید خداکرمی، عضو شورای تهران هم گفته تعداد فوتی‌های کرونایی 14 و 15 فروردین در تهران از فوتی‌های تصادفات جاده‌ای بیشتر بوده‌است. او این آمار را در حالی داد که همین دیروز از زبان مسؤولان پلیس‌راهور اعلام شد در تعطیلات نوروز روزانه 34نفر در تصادفات جاده‌ای جانشان را از دست داده‌اند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونای تهران گفته یکی از دلایل افزایش مراجعات به مراکز درمانی در تهران تعطیلی مراکز درمانی خصوصی و مطب‌هاست! جالب این‌که بسیاری از فعالیت‌های غیراورژانسی بیمارستان‌های تهران لغو شده تا به بیماران کرونایی رسیدگی شود، اما هنوز و پس از گذشت چند روز از پایان تعطیلات بسیاری از مطب‌ها و مراکز خصوصی درمانی در تعطیلات به سر می‌برند. دعوای مقصریابی وضعیت پیش آمده نیز همچنان ادامه دارد، وزیر بهداشت می‌گوید با وجود هشدار و خواهش و التماس بازهم کسی به حرف او گوش نداده‌است. بسیاری رسانه‌ها را مقصر دانستند که توپ تقصیرات را همیشه به زمین مردم انداخته‌اند و حجت نظری، عضو شورای شهر تهران هم می‌گوید: «آن طور که برخی مسؤولان به دنبال القای آن هستند، مقصر فقط مردم غیرعادی بودند که کرونا به پیک چهارم خود رسیده‌است.»
 مسافران 5 روز در خانه بمانند
از ابتدای فراگیری بارها از زبان کارشناسان حوزه بهداشت عنوان شده بود که تاثیرات هر اقدام پرخطری در رابطه با بیماری کرونا دو تا سه هفته پس از آن در آمارها نمود پیدا می‌کند. بنابراین آمار 172کشته در روز مربوط به ابتدای تعطیلات است و وضعیت افزایش 70درصدی مسافرت‌های نوروزی هنوز در آمارها لحاظ نشده‌است. مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست به ایسنا می‌گوید: «در مورد سفرها پیامی که مردم دریافت کرده‌بودند این بود که مسافرتشان به مناطق زرد و آبی بدون هیچ محدودیتی آزاد است که این تصمیم درستی نبود و به نظر بنده حتی اشتباهی استراتژیک بود؛ زیرا شرط منفی بودن نتیجه تست کرونا را برای رفتن به این شهرهای زرد و آبی قائل نشده بودند؛ در حالی که مهم‌تر از این‌که بگوییم به مناطق آلوده سفر نکنید، این نکته مهم است بگوییم افراد آلوده به مناطق پاک‌تر ( زرد و آبی) سفر نکنند؛ چون یک بیمار می‌تواند در آن منطقه جمع کثیری را به کووید - ۱۹  مبتلا کند.» او همچنین گفته با توجه به افزایش‌های فعلی موارد مبتلایان، از دو هفته دیگر افزایش فاحشی در تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا خواهیم‌داشت. در وضعیت کنونی هم سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده چرخش ویروس کرونا در کشور افزایش پیدا کرده و مسافران نوروزی حداقل تا پنج روز پس از بازگشت از سفر از حضور در مهمانی خودداری کنند.