اولین پس‌لرزه شکست صهیونیست‌ها

یوسی کوهن، رئیس موساد ناچار شد از سمت خود کناره‌گیری کند

اولین پس‌لرزه شکست صهیونیست‌ها

برکناری اجباری یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی و تروریستی موساد پس از شکست صهیونیست‌ها در جنگ 11 روزه غزه، توجه بسیاری از تحلیلگران را نسبت به خود جلب کرده‌است. گرچه منابع نزدیک به حزب لیکود(‌حزب متبوع نتانیاهو) از این برکناری به‌عنوان یک اقدام خودخواسته جهت کمک به نتانیاهو در انتخابات آتی در سرزمین‌های اشغالی یاد کرده‌اند اما بر همگان مسجل است که اصلی‌ترین دلیل کناره‌گیری کوهن از ریاست موساد، ناکامی دستگاه اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی در رصد محاسبات امنیتی نبرد با حماس و جهاد اسلامی بوده‌است. یوسی کوهن که یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین مهره‌های نتانیاهو در تل‌آویو محسوب می‌شود. اکنون پس از شکست نظامی رژیم‌صهیونیستی در جنگ 11 روزه، ترجیح داده از سمت خود کناره‌گیری کند تا فرد دیگری از سوی نتانیاهو در راس معادلات امنیتی صهیونیست‌ها قرار‌گیرد. دیوید بارنیا قرار است تا چند روز آینده فعالیت خود به‌عنوان رئیس جدید سازمان جاسوسی رژیم‌صهیونیستی را آغاز کند. آویخای مندلبیت، دادستان کل رژیم‌صهیونیستی خبر داد که وی روند جایگزینی یوسی کوهن، رئیس کنونی سازمان جاسوسی موساد با دیوید بارنیا، معاون موساد را اعلام خواهد کرد.

اصل ماجرا چیست؟

برخی رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی مدعی شده‌اند که چند ماه پیش،‌ دادستانی کل رژیم‌صهیونیستی و نتانیاهو، انتصاب بارنیا را به‌دلیل عدم تشکیل کابینه جدید در سرزمین‌های اشغالی متوقف کرده بودند و قرار بود این جا‌به‌جایی صورت گیرد.
با این حال جا‌به‌جایی یوسی کوهن، چند روز پس از شکست صهیونیست‌ها در نبرد با حماس و جهاد اسلامی بسیار معنادار است. واقعیت امر این است که حتی تندروترین چهره‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی مانند نفتالی بنت و آویگدور لیبرمن اذعان کرده‌اند صهیونیست‌ها نه تنها در نبرد نظامی با گروه‌های مقاومت (‌در جنگ اخیر) به اهداف خود دست پیدا نکرده‌اند، بلکه موساد در جمع‌آوری و انتقال داده‌های امنیتی و اطلاعاتی، نادرست و ناموفق عمل کرده‌است.
 به عبارت بهتر بسیاری از کارشناسان، سیاستمداران و تحلیلگران مسائل امنیتی معتقدند که شکست اخیر در جنگ 11 روزه صرفا یک شکست نظامی نبوده و سازمان جاسوسی موساد نیز در ارائه یک برآورد دقیق و واقع‌بینانه از توان نظامی و امنیتی حماس و جهاد اسلامی ناکام مانده‌است.
به‌عنوان مثال بسیاری از تحلیگران معتقدند موساد (‌به مانند نهادهای نظامی در سرزمین‌های اشغالی)، احتمال شلیک هزاران موشک مقاومت به تل‌آویو و حتی حیفا را ضعیف پیش‌بینی کرده بود.



اکنون باید رئیس موساد جابه‌جا شود

 دسامبر گذشته ( آذرماه 1399) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بارنیا را به عنوان جایگزین کوهن معرفی کرده‌بود اما شکست در جنگ غزه، روند جا‌به‌جایی رئیس سازمان موساد را تسریع کرده‌است. برخی همراهان نتانیاهو معتقد بودند با توجه به ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه از یک سو و ابهام در روند برگزاری انتخابات دوباره در سرزمین‌های‌اشغالی، اکنون جابه‌جایی یوسی‌کوهن توجیهی ندارد.
 با این حال، برخی دیگر معتقدند با حوادثی که اخیرا در جنگ غزه رخ داده‌است، جابه‌جایی رئیس موساد اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. این انتصاب بعدا توسط کمیته مشاوره‌ای خدمات شهری مورد تایید قرار گرفت. کوهن طی دو سال گذشته به عنوان رئیس موساد در حال فعالیت بوده‌است.بارنیا در کنار فعالیت در واحد شناسایی نخبگان ارتش رژیم‌صهیونیستی،‌ در بخش‌های مختلفی در سازمان موساد کار کرده‌است. وی به ویژه ریاست بخش جذب جاسوس موساد را بر عهده داشته و در بخش شنود الکترونیک نیز فعالیت داشته‌است.اکنون  این برداشت وجود دارد که بارنیا نیز همانند کوهن، احتمالا روند ریسک‌پذیری تهاجمی را به عنوان رئیس موساد در پیش بگیرد.
 این روند برخلاف رویکرد تامیر پاردو، رئیس پیشین موساد بوده که تاکید داشته این نهاد جاسوسی باید به جمع‌آوری اطلاعات ادامه داده و خطرات عملیاتی کمتری را اتخاذ کند و بکوشد همچنان در پشت صحنه باقی بماند.کوهن همچنین نقش فعالی در روند عادی‌سازی روابط رژیم‌صهیونیستی با چند کشور عربی ایفا کرده بود.



کوهن به کمک نتانیاهو می‌آید

یکی دیگر از انگیزه‌های نتانیاهو برای جابه‌جایی کوهن در سال گذشته، کمک به بقای خود در قدرت بود.
 کوهن در برخی گروه‌های محافظه‌کار افراطی در سرزمین‌های اشغالی نفوذ زیادی داشته و همین مساله، نتانیاهو را ترغیب کرده بود تا از کوهن بخواهد از ریاست موساد فاصله گرفته و به عنوان یک شریک سیاسی، در کنار وی قرار‌گیرد.
البته با وجود شکست اخیر در نبرد غزه، برخی از چهره‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی( که قبلا یوسی کوهن را فردی توانمند می‌دانستند)، نسبت به وی و عملکردش رویکردی منتقدانه‌ پیدا کرده‌اند. با این حال، نتانیاهو قصد دارد برای تشکیل کابینه اضطراری یا مجاب کردن برخی ساکنان اراضی‌اشغالی در خصوص استمرار فعالیت خود در قدرت، از هر ظرفیتی استفاده‌کند.
سقوط نتانیاهو از قدرت، به معنای حضور وی در دادگاه و سپس زندان خواهدبود. چهار پرونده قضایی علیه نتانیاهو، جایی را برای خوشبینی وی نسبت به آینده سیاسی‌اش باقی نگذاشته‌است.



عملکرد موساد در نبرد غزه

رئیس سازمان موساد در روزهای ابتدایی بمباران غزه اصرار داشت که حملات علیه غیرنظامیان ادامه پیدا کند و توقفی در میدان نبرد در کار نباشد!
 با این حال، پس از آن‌که حماس و جهاد اسلامی ابتکار عمل را در میدان نبرد در دست گرفته و با پرتاب هدفمند موشک‌ها، محاسبات رژیم‌صهیونیستی را بر هم زدند، یوسی کوهن ناچار شد به نتانیاهو پیشنهاد آتش‌بس
ارائه کند.
کابینه امنیتی رژیم‌صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو در نهایت شامگاه ۲۰ ماه می، آتش‌بس یکجانبه با حماس را پذیرفت. تمام اعضای کابینه‌امنیتی توصیه مشاوران امنیتی یعنی رئیس‌کل نیروهای‌مسلح، مدیر امنیت داخلی (شین بث) مدیر امنیت‌خارجی (موساد) و رئیس شورای‌امنیت‌ملی مبنی بر پذیرش بدون قید و شرط آتش‌بس پیشنهادی مصر را قبول کردند.
این تغییر موضع، به معنای شوکی بود که مقامات رژیم‌صهیونیستی ( خصوصا مقامات موساد) در جریان نبرد با مقاومت دریافت کرده‌بودند.