سولسشر به دنبال اولین جام

منچستریونایتد-ویارئال فینال لیگ اروپا، ساعت 23:30

سولسشر به دنبال اولین جام


 ورزشگاه شهر گدانسک در لهستان امشب بعد از مدت‌ها شاهد حضور تماشاگران است تا از 25 هزار صندلی این ورزشگاه، حدود 9500 صندلی را پر کنند و شاهد فینال لیگ اروپای امسال بین دو تیم منچستریونایتد و ویارئال باشند. دو تیمی که اوضاع‌شان در لیگ‌های انگلیس و اسپانیا کاملا با هم متفاوت بوده است. شیاطین سرخ از چند هفته پیش رتبه دوم‌شان قطعی شده بود و جواز فصل بعد لیگ قهرمانان را گرفته بودند. اما وضعیت ویارئال فرق داشت. این تیم در بازی آخر این فصل لالیگا به مصاف رئال‌مادرید رفت و در صورت پیروزی می‌توانست جواز فصل بعد لیگ اروپا را به دست آورد، اما باخت مقابل تیم زیدان باعث شد تا زیردریایی‌های اسپانیایی وارد مسابقات تازه تاسیس کنفرانس اروپا شوند.
مربیانی که روی نیمکت این دو تیم نشسته‌اند، شرایط متفاوتی از لحاظ موفقیت‌‌های اروپایی دارند. اونای امری قبلا توانسته بود با سویا سه بار در همین لیگ اروپا به قهرمانی برسد و بی‌شک موفق‌ترین مربی در این مسابقات به حساب می‌آید. مدیران ویارئال امیدوارند همین تجربه در بازی امشب به کمک امری بیاید و این باشگاه برای اولین‌بار در تاریخ 98 ساله‌اش بتواند به یک جام معتبر اروپایی برسد. البته امری در آخرین حضورش در فینال لیگ، شاهد شکست تیمش بود. او دو فصل پیش با آرسنال به فینال رسید اما مقابل چلسی که مائوریتسیو ساری روی نیمکتش بود، شکست خورد.
 اما در مقابل این مربی اسپانیایی، اوله‌گونار سولسشر قرار دارد که تنها افتخارش در دوران مربیگری قهرمانی در لیگ نروژ در سال 2013 است. سولسشر اگر بتواند از بازی امشب برنده بیرون بیاید، منچستر را بعد از چهار فصل به یک قهرمانی دیگر در اروپا می‌رساند. آخرین قهرمانی شیاطین سرخ در فصل 17-2016 همین لیگ اروپا بود که با هدایت ژوزه مورینیو توانستند آژاکس را در فینال شکست دهند.  
شاگردان امری در این فصل از لیگ اروپا با آماری فوق‌العاده پا به فینال گذاشته‌اند. زیر‌دریایی‌ها در 14 بازی این فصل لیگ اروپا هنوز شکست نخورده‌اند. از طرف دیگر، ویارئال یازدهمین تیم متفاوت اسپانیایی است که توانسته به فینال این بازی‌ها برسد. آنچه هواداران این تیم را تاحدودی امیدوار کرده، عملکرد تیم‌های اسپانیایی مقابل رقبای انگلیسی در فینال است به طوری که در 9 فینال قبلی بین تیم‌های این دو کشور، تیم‌های انگلیسی همه بازی‌ها را باخته‌اند. این پنجمین تقابل دو تیم در رقابت‌های اروپایی به حساب می‌آید. اتفاق عجیبی در چهار تقابل قبلی این دو تیم دیده می‌شود. در مرحله گروهی فصل 06-2005 و همچنین 09-2008 این دو تیم چهار بازی انجام دادند که همگی با تساوی بدون گل تمام شد. باید منتظر ماند و دید اولین گلزن دیدارهای این دو تیم، چه بازیکنی است.