سوخت و سود

فرمانده دریابانی هرمزگان در گفت‌وگو با جام‌جم از پشت‌پرده‌های قاچاق سوخت می‌گوید

سوخت و سود

هر روز به دنبال روشی جدید برای قاچاق سوخت به اعماق دریا هستند. كافی است یك بار موفق شوند تا ماه‌ها با سود آن راحت در خانه بمانند و دیگر به فكر ماهیگیری و خطرات دریا نباشند. امسال پلیس با عملیات‌های ضربتی و اقدامات پیشگیرانه ضربه‌های سختی به قاچاقچیان وارد كرده اما قاچاقچیان هربار كه به در بسته می‌خورند، روشی جدید برای انتقال گازوئیل به شناورها ابداع می‌كنند. در گفت‌وگویی با سرهنگ حسین دهكی، فرمانده دریابانی استان هرمزگان به بررسی شگردهای قاچاقچیان و میزان كشفیات پلیس در سال 97 پرداختیم كه در ادامه می‌خوانید.

  وضعیت قاچاق سوخت در سال 97 به چه صورت بود و چه اقداماتی برای برخورد با قاچاقچیان صورت گرفت؟
استان هرمزگان با 1100 كیلومتر نوار مرزی و 2300 كیلومتر ساحل با بیش از ده هزار فروند لنج و قایق، بیشترین تعداد شناور را به خود اختصاص داده است. در استان هرمزگان تعداد زیادی  خور برای عبور لنج و قایق وجود دارد كه كنترل تمام آن برای همكارانم در پلیس دریابانی كاری زمان‌بر است. همان‌طور که می‌دانید، افراد سودجویی هستند كه از موضوع سوخت سوء‌استفاده كرده و سرمایه ملی كشور را به آن سوی مرزها قاچاق می‌كنند که در سال جاری ماموران دریابانی بیش از پنج میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف کرده كه نسبت به سال گذشته 64درصد افزایش داشته است. همچنین كشفیات لوله سوخت قاچاق در سال جاری 104درصد افزایش داشته است. پرونده‌های قاچاق سوخت هم نسبت به سال قبل 406درصد رشد داشته است. ارزش ریالی سوخت كشف‌شده، 26 میلیارد تومان بوده كه نسبت به سال قبل 64درصد افزایش داشت.
اقدامات خوبی برای مقابله با قاچاق سوخت انجام شده كه بیشترین برخوردها در جنوب شرق استان بود و میزان قاچاق سوخت به حداقل ممكن رسیده است. قاچاقچیان سوخت با روش‌ها و شگردهای مختلف،درصدد قاچاق سوخت بوده که دریابانان با قاطعیت برخورد می‌کنند. زمانی كه با‌لنج‌ها قاچاق سوخت برخورد كردم، قاچاقچیان رو به قایق‌های تندرو آوردند كه این را پیش‌بینی كرده بودیم و برخوردهای خوبی صورت گرفت.

  سوخت قاچاق چطور در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گیرد؟
سوخت از مرکز کشور به سمت هرمزگان می‌آید. بعضا خودروهای حامل سوخت كه برای جایگاه‌ها سوخت می‌آورند، تعرفه‌های دولتی را دستكاری كرده و سوخت را كامل تخلیه نمی‌كنند. بعد این سوخت را قاچاقچیان جمع‌آوری و به سمت دریا ارسال می‌كنند. گاهی نیز لنج داران با گرفتن سهمیه سوخت دولتی آن را به قیمت آزاد در دریا می‌فروشند.

  با وجود برخوردهای انتظامی و قضایی، ریسك قاچاق سوخت بالاست. چه دلیلی باعث شده همچنان قاچاقچیان به اقدامات مجرمانه خود دست بزنند؟
قیمت گازوئیل در داخل كشور لیتری 300تومان است كه این گازوئیل در دریا قیمتش بین 5500تومان تا 6000 تومان می‌شود. این تفاوت قیمت یکی از دلایل روی آوردن به قاچاق سوخت بود که برای برخورد با قاچاق سوخت برنامه‌هایی پیش‌بینی كردیم و با همكارانمان در سپاه و ارتش هم‌پیمان هستیم که مبارزه جدی با این معضل انجام داده و قاچاق سوخت را به صفر برسانیم.

  برای مقابله با قاچاق سوخت توسط لنج‌ها چه اقداماتی پیش‌بینی شده است؟
لنج‌ها می‌توانند 50 تا 280 هزار لیتر در مخازن خود سوخت ذخیره كنند. برای مقابله با قاچاق سوخت توسط لنج‌ها، دهانه «خور»‌ها را به طور شبانه‌روزی زیر نظر داریم. لنج‌ها برای ماهیگیری باید از شیلات مجوز بگیرند و هنگام برگشت ماهی‌های صید شده را نشان دهند. این‌كه لنجی پر از سوخت به دریا می‌رود و ده ساعت بعد بدون صید و با مخازن خالی برمی‌گردد نشان‌دهنده قاچاق سوخت است. لنج‌های قاچاق سوخت اگر از دهانه خورها عبور كنند در اعماق دریا با گشت‌های سپاه و ارتش رو‌به‌رو می‌شوند.

  در چند ماه اخیر شاهد كشفیات قاچاق با روش لوله‌گذاری بودیم، درباره این روش بیشتر توضیح می‌دهید؟
بعد از برخورد با لنج‌های سوخت قاچاق، قاچاقچیان به سمت لوله‌گذاری در دریا آمدند كه دو ماه قبل با اقدامات جدی فرماندهی دریابانی 55 هزار متر لوله جمع‌آوری شد و در این روش هم قاچاقچیان با شكست رو‌به‌رو شدند. حتی اهالی هم به ما زنگ می‌زدند و از بوی گازوئیل كه آزارشان می‌داد، گلایه كرده و موضوع را اطلاع می‌دادند. در این روش قاچاقچیان مخازنی را در خانه جاسازی كرده و با لوله‌گذاری از خانه تا عمق سه مایلی دریا، سوخت را به شناورها منتقل می‌كردند. این كار با پمپ و در مدت 20 دقیقه انجام می‌شد .

  با شناورهای خارجی كه اقدام به خرید سوخت قاچاق می‌كنند هم برخورد می‌شود؟
اگر شناورها در داخل مرزهای ایران باشند، با آنها برخورد كرده و توقیف می‌شوند.

  مهم‌ترین پرونده كشف سوخت قاچاق در سال 97 را تشریح می‌كنید؟
چهارم بهمن امسال در جنوب شرق استان هرمزگان عملیات گسترده‌ای اجرا شد و با توقیف 9 لنج قاچاق سوخت، 70 نفر دستگیر و 700 هزار لیتر سوخت قاچاق كشف شد. در این طرح‌ها ماموران انتظامی و دریابانی هم كنار ما هستند و در عملیات‌های مشترك نتایج مطلوبی به دست می‌آید.

  در این عملیات‌ها با قاچاقچیان درگیری هم داشتید؟
در جریان عملیات‌ها گاهی قاچاقچیان برای فرار از قانون با ماموران درگیر می‌شوند و با راكت‌اندازهای كوچك وسایل آتش‌زا پرتاب می‌كنند كه اگر به اعضای حیاتی بدن ماموران اصابت كند، باعث شهادت این عزیزان می‌شود. با مقام قضایی هماهنگی لازم را انجام دادیم تا برخوردها تشدید شود. لنج‌ها به جای رو آوردن به سمت قاچاق سوخت باید به سمت ماهیگیری و تجارت بازگردند.

  روش قاچاق با مشك به چه صورتی است؟
ماجرای قاچاق با مشك‌های بزرگ مربوط به حدود هفت ماه قبل بود كه برخوردهای پلیس باعث شد این شیوه هم منسوخ شود. در این روش سوخت قاچاق علاوه بر این‌كه داخل لنج بود، داخل مشك‌های بزرگ ریخته و با طناب زیر لنج بسته می‌شد. قاچاقچیان با مشاهده ماموران این طناب‌ها را پاره می‌كردند تا از قانون و مجازات فرار كنند.
​​​​​​​
  چطور می‌توانیم این معضل را ریشه‌کن کنیم؟
برای گردش چرخ اقتصاد در مسیر درست همه باید تلاش كنیم . غیرت ایرانی نباید قبول كند در این شرایط به جای ماهیگیری و تامین گوشت سفید به سمت قاچاق سوخت رفت.