دغدغه زیر رادیكال 3

جام‌جم از پشت صحنه یك برنامه جوانانه گزارش می‌دهد:

دغدغه زیر رادیكال 3

دوران دانشجویی -تقریبا برای همه افرادی كه آن ایام را از نزدیك تجربه كرده‌اند- دوران عجیبی است. دوره گذر از نوجوانی و پا گذاشتن در مسیر تازه‌ای به نام جوانی و دوران جایگاه پیدا كردن در اجتماع. در همین دوره هم هست كه دغدغه‌های غیرشخصی و اجتماعی برای دانشجویان جدی‌تر شده و با جدا شدن از محیط خانه و خانواده، توجهشان به موضوعاتی فراتر جلب می‌شود. دانشجویی دوره شورهای سیاسی است و سوال و گشتن به دنبال جواب. مدتی است شبكه 3 سیما یك برنامه دانشجویی تازه را روانه آنتن كرده است؛ رادیكال 3 كه توسط گروهی جوان و دانشجو ساخته می‌شود و در هر قسمت خود با دستمایه قرار دادن یك موضوع روز سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی، به گفت‌وگو با مهمانان برنامه -كه عمدتا هم از میان چهره‌های شناخته شده و صاحب نفوذ و تاثیرگذار در كشور انتخاب شده‌اند- می‌نشیند. جام‌جم از پشت صحنه ضبط یكی از قسمت‌های این برنامه گزارش می‌دهد.

گفت‌وگومحور و آبرومندانه
تقریبا کمتر کسی پیدا می شود که ضرورت گفت و گو را منکر شود. امروز در جامعه ما بیش از هر چیز ضرورت گفت و گو در مورد موضوعاتی که گمان می رود برای عده ای از مردم دغدغه باشد، احساس می شود. یک برنامه تلویزیونی جوانانه در استودیویی در سازمان اوج تلاش می کند به همین موضوع بپردازد؛ گفت و گو.
 اوج كه در خیابان برادران مظفر تهران واقع شده، ساختمانی چند‌طبقه است كه از بخش‌های جالبی چون كافه و حتی استودیوی ضبط تلویزیونی تشكیل شده و برنامه رادیكال 3 در آن ضبط می‌شود. در قسمتی كه ما مهمان پشت صحنه برنامه برای تهیه گزارش از آن شده‌ایم، برنامه میزبان دكتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی كشور است و او مقابل سجاد بلوكات، مجری این برنامه نشسته تا بیانات اعلامیه گام دوم انقلاب را از منظر جهاد دانشگاهی و علم و فناوری در كشور تحلیل كند و به ارائه راهكارهایی در جواب مجری بپردازد. استودیوی رادیكال 3 ساده و كوچك و مختصر است و عوامل پشت صحنه هم انگشت‌شمارند، گروهی كوچك و البته بسیار جوان كه با همكاری میان خود توانسته‌اند یك برنامه گفت‌وگومحور و آبرومندانه را در هر قسمت روانه آنتن و حتی در خصوص موضوعاتی چون بررسی ابعاد مختلف زندگی شخصی صادق هدایت، در جامعه جریان‌سازی كنند.
دور از خط قرمزها
علی زندیه كارگردان جوانی است كه مدتی است به گروه رادیكال 3 ملحق شده و در تولید این برنامه همكاری می‌كند. او در خصوص محتوا و سبك و سیاق این برنامه چالشی به جام‌جم می‌گوید: ما از ابتدا قرار بود در رادیكال 3 حرف‌هایی بگوییم كه سوال نسل جوان بود، اما هیچ‌وقت موقعیتی برای طرح‌شان فراهم نبود و پرسیده نمی‌شد. با این حال پس از تغییراتی كه در مدیریت شبكه سه ایجاد شد، قرار شد تولید برنامه‌های جوانانه در این شبكه بیشتر شوند و دیدگاه‌های بیان‌نشده جوانان هم گفته شود. لذا به ما كمك كردند تا از خط قرمزها فاصله بگیریم و الان به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... هیچ خط قرمزی نداریم.
این كارگردان با اشاره به دعوت از مهمانان برنامه اضافه می‌كند: از ابتدا تلاشم این بوده كه در دعوت از مهمانان و جنس گفت‌وگوهای‌مان با ایشان، از فضای استاد و شاگردی فاصله بگیریم و آنها در واقع به منزله یك پدر یا نوعی بزرگ‌تر، حرف‌هایی را پدرانه و دوستانه به ما بگویند. در این راستا بارها مدل برنامه را تغییر دادیم تا به هدف مدنظرمان نزدیك‌تر شویم.
زندیه تاكید می‌كند: ما عوامل پشت صحنه برنامه هم همه دانشجو هستیم و اكثرا در مقطع فوق‌لیسانس تحصیل می‌كنیم. معتقدم كه این برنامه را كسی جز خود دانشجویان نمی‌توانست بسازد و برایمان مهم است كه بتوانیم حرفمان را بگوییم و نتیجه بگیریم. به گفته زندیه پخش این برنامه بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه خواهد داشت.
رادیكال 3 تهاجمی است
 نه تدافعی
سجاد بلوكات، مجری این برنامه تلویزیونی با توجه به رویكرد اجرایش در رادیكال 3 می‌گوید: ما از همان ابتدا نگاهمان این بود كه برنامه‌مان تدافعی نباشد و به همین دلیل رادیكال 3 یك برنامه تهاجمی است؛ چراكه در بسیاری از موارد جامعه نیاز دارد تا سوالات صریحی از مسؤولان پرسیده شود. حتی اگر پاسخ دادن به سوال مطرح شده در اختیار مهمان هم نباشد، اما همین كه مخاطب ببیند چنین سوالاتی از رسانه ملی پخش می‌شود، خود دارای نكات مثبتی است.
این در حالی است كه در گذشته شاهد چنین مساله‌ای نبودیم و حتی این‌طور بیان می‌شد كه طرح برخی سوالات باعث ایجاد شبهه می‌شود. نباید فراموش كنیم كه ماموریت ما جواب دادن به مشكلات نیست، بلكه می‌خواهیم تنها گره‌های موجود را بیان كنیم. عده‌ای تا امروز تصور می‌كردند با مطرح نشدن مشكلاتی، سپر بلایی خواهند داشت تا كارهای خود را ادامه دهند، اما رادیكال 3 این سوالات را مطرح می‌كند و نه تنها ما، بلكه مدیران شبكه نیز از این موضوع واهمه‌ای ندارند.
او با اشاره به پخش شدن این برنامه در شبكه سه ادامه می‌دهد: اگر رادیكال سه قرار بود در شبكه دیگری ساخته و پخش شود كه مدیریت آن در اختیار فردی میانسال و محافظه‌كار بود، حتما شاهد رادیكال فعلی نبودیم؛ ولی زمانی كه مدیریت این اعتماد را می‌كند و هزینه‌های ساخت چنین برنامه‌ای را هم به جان می‌خرد، حتما اتفاق خوبی می‌افتد.
امیدوارم این اتفاق مثبت به جایی برسد كه بتوانیم در سریال‌هایمان نیز شاهد آن باشیم و میزان شكستن خطوط قرمز تنها به برنامه‌های تركیبی و گفت‌وگومحور محدود نشود.
البته برای رد شدن و حركت روی خطوط قرمز باید طوری رفتار كرد كه بتوان مصالح ملی را هم پوشش داد.
بلوكات افزود: باید این موضوع را هم بگویم كه متاسفانه از نظر مدیران جمهوری اسلامی، مسائل امنیتی با مسائل قابل بیان مخلوط شده و تصور این است اگر درباره قیمت گوشت هم صحبت كنیم، یك مساله امنیتی است.
در حالی كه اصلا این‌گونه نیست و تعداد مسائل امنیتی در كشورمان مشخص است. به عبارت دیگر هیچ‌گاه نمی‌توانیم با قومیت‌ها شوخی یا یك شبهه دینی را مطرح كنیم، اما معتقدم تعداد مسائل امنیتی به تعداد انگشت‌های یك دست هم نمی‌رسد و حتی خومان خیلی علاقه‌مند بودیم یك برنامه درباره مسائل امنیتی بسازیم، اما هنوز محقق نشده و گره كار هم از سوی شبكه نیست، بلكه هنوز نتوانسته‌ایم فرد مناسب را به عنوان مهمان دعوت كنیم. ورود ما به بیانیه گام دوم انقلاب هم به این شكل بود.
یعنی سعی كردیم درباره این موضوع هم اصل شبهاتی كه درباره بند بند این بیانیه وجود دارد، از مهمان‌هایمان كه عموما جوان هستند، بپرسیم.
به گفته بلوكات، دعوت از مهمانان مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله چالش‌های اصلی در ساخت این برنامه است. او خاطرنشان می‌كند: متاسفانه مسؤولان ما برای حضور در این برنامه ترس دارند و از آنجا كه جنس برنامه ما تولیدی است، برخی از آنها این واهمه را دارند كه نكند بعد از حضور در برنامه، صحبت‌هایشان را تقطیع كنیم؛ در حالی كه یك برنامه حرفه‌ای هیچ‌گاه این كار را نمی‌كند.
البته كاری كه ما در این برنامه انجام می‌دهیم، كاری است كه دستگاه‌های نظارتی كشور باید نسبت به مسؤولان انجام دهند؛ همچنین معتقدم هرگاه رادیكال 3 نتواند رادیكال بودن خود را حفظ كند، حتما آن روز خواهد مرد.