سال نو کسب و کار نوین

آنهایی بخوانند كه در فكر راه‌اندازی كسب‌وكار تازه در سال جدید هستند

سال نو کسب و کار نوین

معمولا یكی از دعاها و آرزوهایی كه همه ما در لحظات تحویل سال داریم، به رونق اوضاع كاری خود و اطرافیانمان در سال جدید مربوط است. این آرزو می‌تواند به پیداكردن كار جدید، ارتقای شغلی یا حتی راه انداختن كسب‌وكاری تازه برای خودمان باشد. بر همین اساس، در واپسین روزهای سال 97 با امید به سالی پر بركت، راهكارهایی را برای راه‌اندازی كسب‌وكار جدید در سال پیش رو مورد بررسی قرار می‌دهیم. دانستن مواردی كه در ادامه به آن خواهیم پرداخت، چه بخواهید در سال جدید آزادكار (Freelancer) شوید، یا بخواهید ایده استارت‌آپی خود را عملی كنید، به شما كمك خواهد كرد. پس وقت را تلف نكنید و از همین حالا به فكر شكل‌دادن ایده‌های كسب‌وكاری خود باشید. منبع: The Muse

 مشخص كنید دقیقا چه كاری می‌خواهید انجام دهیدو در موردش صحبت كنید
اگر در فكر راه‌اندازی كسب‌وكار جدیدی هستید حتما یك یا چند ایده برای كاری كه می‌خواهید انجام دهید در ذهنتان دارید. الان زمان صحبت كردن در مورد این ایده‌هاست. زمانی كه با دیگران در مورد ایده‌های خود صحبت می‌كنید سه مزیت به همراه خواهد كرد: اول باید بتوانید ایده خود را به خوبی در قالب كلمات بیان كنید. هرچه بیشتر در این زمینه تمرین كنید، بهتر و كامل‌تر منظور و ایده خود را به اطرافیانتان انتقال خواهید داد. در بهترین حالت باید بتوانید ایده خود را به صورت واضح و مشخص در 30 ثانیه یا حتی یك جمله توضیح دهید. وقتی شرح ایده‌تان را با خودتان بلند بلند تمرین می‌كنید، اشكالات خود را پیدا می‌كنید و خیلی بهتر و دقیق‌تر آن را برای دیگران مطرح خواهید كرد.
مورد دوم این است كه وقتی ایده خود را مطرح می‌كنید می‌توانید عكس‌العمل و نظر دیگران را بررسی كنید. آیا مخاطبانتان به خوبی ایده شما را درك كرده‌اند؟ چه قسمت‌هایی از طرحی كه دارید برای دیگران جالب و هیجان‌انگیز است؟
سومین مزیت مطرح كردن ایده این است كه شما را مجبور به گسترش ارتباطاتتان می‌كند؛ چیزی كه خود از مسائل سخت و بسیار مهم برای كارآفرینان است. در این زمان حتما با كارآفرینان دیگر، مشاوران كسب‌وكار، افراد متخصص در حوزه كسب‌وكاری كه می‌خواهید به راه بیندازید و همه كسانی كه می‌توانند به موفقیتتان كمك كنند نیز ملاقات كنید. پس در رویدادهای كسب‌وكاری و استارت‌آپی شركت کرده، با افراد ارتباط برقرار كرده و شروع به صحبت كنید!

 قدم به ‌قدم پیش بروید
نمی‌توانید در عرض یك روز هم از كار فعلی‌تان بیرون بیایید، هم كسب‌وكار خود را به راه بیندازید و هم مشتری‌های اول خود را پیدا كنید! اگر چنین تصوری دارید، به محض شروع‌كار متوجه می‌شوید كه اوضاع به این سادگی كه فكر می‌كردید نیست. به یكباره رها كردن شغل قبلی با مسائلی همراه خواهد بود كه بر اساس شرایط شخصی و اقتصادی‌تان ممكن است از پس آن بر بیایید یا نیایید.
اگر می‌خواهید مجموعه خود را در سالی كه پیش رو دارید راه‌اندازی كنید بهتر است قدم به قدم پیش بروید. ابتدا قدم كوچكی در هفته اول بردارید، سپس در هفته بعدی قدمی دیگر و به همین ترتیب جلو بروید. این قدم كوچك می‌تواند شامل ارتباط برقرار كردن با فرد شاخصی در حوزه كاری‌تان، طراحی اولیه كسب‌وكارتان یا سفارش كار به چند كارمند آزادكار باشد. به این ترتیب می‌توانید آهسته آهسته وارد جریان كسب‌وكار جدیدتان شوید بدون این كه نیاز باشد به یكباره كار فعلی خود را رها كنید.

 گروه راه‌اندازی كسب‌وكارتان را مشخص كنید
پیش از آن كه به‌شدت در فضای كارآفرینی غرق شوید باید به طور جدی به گروه كاری خود فكر كنید. آیا می‌خواهید آن را به تنهایی راه‌اندازی كنید؟ در مورد برخی كسب‌وكارها مانند طراحی داخلی فضاها یا نویسندگی به صورت آزادكار خیلی منطقی است كه بخواهید به تنهایی كار كنید. اما در مورد كارهای دیگر مانند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های فناورانه معمولا بهتر است كه با شراكت یك یا دو نفر دیگر وارد دنیای كسب‌وكار شوید.
مقالات و كتاب‌های زیادی در رابطه با انتخاب شریك كاری مناسب منتشر شده است؛ حتی مقاله هفته پیش صفحه كسب‌وكار روزنامه جام‌جم نیز به همین موضوع اختصاص داشت. علت این توجه زیاد، اهمیت بالای این موضوع است. شراكت حتی به نوعی مهم‌ترین بخش راه‌اندازی كسب‌وكار به شمار می‌آید. برای انتخاب شریك مناسب حتما دقت كنید كه دوست‌های خوب یا اعضای خانواده لزوما شریك‌های كاری خوبی نیستند. بهترین شریك كاری كسی است كه بتواند مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و مهارت‌هایی را كه شما ندارید، به مجموعه اضافه كند. بنابراین در مورد انتخاب شریكتان بسیار دقت كنید و به هیچ‌عنوان شتاب‌زده عمل نكنید.

 مراحل اداری راه‌اندازی كسب‌وكار را طی كنید
مسلما هیچ‌كس به خاطر علاقه زیاد به پر كردن فرم‌های اداری تصمیم به راه‌اندازی كسب‌وكاری برای خودش نمی‌گیرد. اگر با انجام كارهای اداری مشكل دارید، بهتر است سراغ وكیل رسمی برای انجام كارهای قانونی راه‌اندازی كسب‌وكارتان بروید؛ زیرا هرچه این مرحله را به تعویق بیندازید چیزی تغییر نخواهد كرد، فقط ممكن است اگر این مراحل را در همان ابتدای كار به ترتیب طی نكنید، خود را در معرض دردسرهای بی‌موردی قرار دهید.
اگر دارای شركای كاری باشید، چنانچه همه‌چیز را قانونی و مكتوب پیش نبرید خود را در معرض اختلافات آتی بر سر سود و زیان شركت قرار خواهید داد. اگر حتی پای شراكت هم در میان نباشد، در صورتی كه كسب‌وكارتان را به صورت قانونی ثبت نكنید، ممكن است بعدا بر اثر مشكلات كاری با كارمندانتان برای حق‌الزحمه و بیمه و سایر مزایای خود از شما شكایت كنند و دچار مشكلات زیادی برای راه‌اندازی غیرقانونی كار شوید.
بنابراین هر طور كه بخواهید به ماجرا نگاه كنید، انجام مراحل اداری باید حتما طی شود و راه فراری ندارد. اگر مشكل مالی برای پرداخت هزینه‌های وكیل رسمی دارید، از اطرافیانتان اطلاعاتی در مورد وكیل‌هایی بگیرید كه وكالت شركت‌های نوپا را به عهده می‌گیرند. این افراد معمولا برای دریافت دستمزد خود بر اساس شرایط مراجعه‌كننده روش‌های مختلفی دارند.

 اولین نمونه واقعی محصول‌تان را تولید كنید
تا اینجا با مراحلی كه باید پیش از راه‌اندازی كسب‌وكار انجام دهید آشنا شدید. در دنیای كسب‌وكار اصطلاحی به نام «كمینه محصول پذیرفتنی» Minimum Viable Product یا به اختصار (MVP )وجود دارد كه به معنی ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین حالت محصول است كه ویژگی‌های اضافه و انتخابی روی آن اضافه نشده است. در اولین زمان ممكن این نمونه اولیه محصول را بسازید و آن را معرفی كنید (حتی اگر هنوز از كار قبلی خود بیرون نیامده باشید.)
حقیقت این است كه هر چقدر فكر و تحقیقات بازار برای نوشتن طرح كسب‌وكارتان (در شماره‌های پیشین صفحه كسب‌وكار روزنامه جام‌جم نحوه آماده‌سازی طرح كسب‌وكار آموزش داده شده است) یا ساختن نمونه‌های الگوی اولیه صرف كرده‌اید؛ تا زمانی كه محصول خود را برای فروش ارائه نكنید به صورت قطعی متوجه نمی‌شوید مردم چقدر از محصولتان استقبال خواهند كرد. بازخوردی كه از مردم در مورد نمونه اولیه خود دریافت می‌كنید به شما كمك خواهد كرد كه هر چه بهتر مسیر پیش روی كسب‌وكارتان را ترسیم كنید و با قدم‌های محكم‌تری وارد بازار شوید.
یكی دیگر از مواردی كه در این مرحله باید به آن توجه كنید، مشخص كردن مشتریان هدف است. زمانی كه در حال ساخت نمونه اولیه هستید از خودتان بپرسید چه گروهی از افراد به استفاده از این محصول تمایل دارند؟ آیا ویژگی‌هایی كه فراهم كرده‌اید یا خدماتی كه ارائه می‌دهید متناسب با نیازهای مخاطبان هدف طراحی شده است؟ بنابراین باید ابتدا مشتریان هدف خود را مشخص كنید و سپس برای به دست آوردن این گروه و جلب نظرشان برنامه‌ریزی كنید. سعی كنید ویژگی‌هایی در محصول خود ایجاد كنید كه برای مخاطب هدف بسیار جالب و خاص باشد. حالا نوبت دریافت بازخوردها و نظرات مشتریان است.

 طرح كسب‌وكار و برنامه مالی خود را مشخص كنید
آخر قرار گرفتن این مورد به این معنا نیست كه شما باید در آخرین مرحله به فكر طرح كسب‌وكار و برنامه‌ریزی مالی باشید. هر دوی این موارد اهمیت ویژه‌ای دارند، بنابراین باید از قدم اول به فكرشان باشید. اما در اصل تا زمانی كه نمونه محصولی قابل ارزیابی نداشته باشید و به صورت واقعی آن را آزمایش و بررسی نكرده باشید، طرح كسب‌وكار مانند نشانه‌گیری در تاریكی خواهد بود. به همین خاطر باید حتما در طول این مسیر به طور مداوم آن را به‌روزرسانی كنید.
بر این اساس از همان ابتدا ایده‌ای كه برای كسب‌وكارتان دارید را در قالب طرح كسب‌وكار پیاده‌سازی كنید. همچنین به محض شكل‌گرفتن ایده به فكر تامین هزینه‌های مالی مورد نیاز و حتی تامین مخارج شخصیتان تا زمانی كه كسب‌وكارتان رونق بگیرد، باشید. سپس زمانی كه نمونه آزمایشی محصولتان را ساختید و بازخوردهای جامعه را در مورد آن دریافت كردید و تغییرات مورد نیاز را پیدا كردید، مجددا طرح كسب‌وكار را بازنویسی و اصلاح كنید. همچنین اگر در این مرحله به این نتیجه رسیدید كه برای تامین مخارج نیاز به دریافت وام بانكی، سرمایه‌گذاری افراد غیر یا هر نوع دیگری از جذب سرمایه را دارید، به‌سرعت برای آن برنامه‌ریزی و اقدام كنید.