اولین نمونه واقعی محصول‌تان را تولید كنید

اولین نمونه واقعی محصول‌تان را تولید كنید

تا اینجا با مراحلی كه باید پیش از راه‌اندازی كسب‌وكار انجام دهید آشنا شدید. در دنیای كسب‌وكار اصطلاحی به نام «كمینه محصول پذیرفتنی» Minimum Viable Product یا به اختصار (MVP )وجود دارد كه به معنی ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین حالت محصول است كه ویژگی‌های اضافه و انتخابی روی آن اضافه نشده است. در اولین زمان ممكن این نمونه اولیه محصول را بسازید و آن را معرفی كنید (حتی اگر هنوز از كار قبلی خود بیرون نیامده باشید.)
حقیقت این است كه هر چقدر فكر و تحقیقات بازار برای نوشتن طرح كسب‌وكارتان (در شماره‌های پیشین صفحه كسب‌وكار روزنامه جام‌جم نحوه آماده‌سازی طرح كسب‌وكار آموزش داده شده است) یا ساختن نمونه‌های الگوی اولیه صرف كرده‌اید؛ تا زمانی كه محصول خود را برای فروش ارائه نكنید به صورت قطعی متوجه نمی‌شوید مردم چقدر از محصولتان استقبال خواهند كرد. بازخوردی كه از مردم در مورد نمونه اولیه خود دریافت می‌كنید به شما كمك خواهد كرد كه هر چه بهتر مسیر پیش روی كسب‌وكارتان را ترسیم كنید و با قدم‌های محكم‌تری وارد بازار شوید.
یكی دیگر از مواردی كه در این مرحله باید به آن توجه كنید، مشخص كردن مشتریان هدف است. زمانی كه در حال ساخت نمونه اولیه هستید از خودتان بپرسید چه گروهی از افراد به استفاده از این محصول تمایل دارند؟ آیا ویژگی‌هایی كه فراهم كرده‌اید یا خدماتی كه ارائه می‌دهید متناسب با نیازهای مخاطبان هدف طراحی شده است؟ بنابراین باید ابتدا مشتریان هدف خود را مشخص كنید و سپس برای به دست آوردن این گروه و جلب نظرشان برنامه‌ریزی كنید. سعی كنید ویژگی‌هایی در محصول خود ایجاد كنید كه برای مخاطب هدف بسیار جالب و خاص باشد. حالا نوبت دریافت بازخوردها و نظرات مشتریان است.