دانش‌بنیان‌شدن شركت‌ها چه مزایایی دارد؟

دانش‌بنیان‌شدن شركت‌ها چه مزایایی دارد؟

 برند دانش‌بنیان برای ایجاد تسهیلات ویژه مادی و معنوی شكل گرفته است. شركت‌هایی كه پس از گذراندن مراحل مربوط با این نام شناخته می‌شوند، می‌توانند برای تولید و رشد از این امكانات بهره ببرند.
گام نخست شكل‌گیری بسیاری از ایده‌ها، استارت‌آپ‌هایی است كه در دانشگاه‌ها و مراكز علمی ایجاد می‌شوند كه خود نوعی حمایت دولتی است. از طرفی زمانی كه این استارت‌آپ‌ها به شركت‌های دانش‌بنیان تبدیل می‌شوند برای تولید و تجاری‌سازی محصول خود می‌توانند در دوره‌های مخصوصی كه در پارك‌های علم و فناوری یا از طریق سایر مراكز ارائه می‌شود شركت كنند، زیرا معمولا شركت‌های دانش‌بنیان را افرادی ایجاد می‌كنند كه در حوزه تحصیل و پژوهش خود متخصص هستند و درك عمیقی از شرایط بازار و فروش و مسائل مالی ندارند.
حال كه یك شركت دانش‌بنیان پا گرفته و به محصول و فروش رسیده، وقت حمایت‌های دیگری است. آنها در خصوص درآمد ناشی از فروش كالا و خدمات دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی هستند، ضمن این‌كه این نوع شركت‌ها در خصوص سایر بسته محصولات خود نیز مشاوره مالیاتی دریافت می‌كنند تا روند مالی شركت تاثیر منفی بر تولیدات دانش‌بنیان نداشته باشد. گاهی هم شركت‌های دانش‌بنیان برای فعالیت‌هایشان نیاز به واردات ماشین‌آلات خاص، تجهیزات آزمایشگاهی دقیق و به‌روز و كالاهایی با هدف مهندسی معكوس دارند كه بر این اساس نیز از معافیت از حقوق گمركی، عوارضی و سود بازرگانی بهره می‌گیرند.
اما باز هم ممكن است نخبگان ما اطلاعاتی در خصوص روند امور گمركی نداشته باشند كه باید گفت در این خصوص مشاوره رایگان دریافت می‌كنند. سازمان صداوسیما نیز در راستای حمایت از كالای ایرانی، برای تبلیغات كالاها و خدمات دانش‌بنیان در رادیو، تلویزیون سراسری و شبكه‌های استانی
۲۰۰ درصد اضافه پخش تشویقی در نظر گرفته است. این شركت‌ها برای حضور مستقل در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تسهیلات
 در یافت می‌كنند. كلی تسهیلات دیگر هم شامل حال شركت‌های دانش‌بنیان می‌شود؛ لذا می‌توان گفت ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارند تا دانش‌بنیانی شَوی و به باطل نروی!