میانسال، ماجراجو و پركار

تام كروز با قسمت دوم «تاپ‌گان» در راه است

میانسال، ماجراجو و پركار

با وجود 57 سال سن، هنوز هم اكشن كاری می‌كند و حاضر به دل كندن از ژانر حادثه و هیجان نیست. جالب این كه تمام بدلكاری‌های خطرناك فیلم‌هایش را نیز خودش انجام می‌دهد. تهیه‌كنندگان سینما به گونه‌ای در پی او هستند كه انگار با یك ستاره تازه نفس روبه‌رو شده‌اند. هنوز هم یكی از گران‌ترین دستمزدها را در هالیوود می‌گیرد و فیلم‌هایش در فهرست ده فیلم اول جدول گیشه نمایش است. با این اوصاف، بعید به نظر می‌رسد تام كروز حتی در دورترین تصوراتش هم به فكر بازنشستگی بیفتد! او كه فعالیت هنری‌اش را از اوایل دهه 80 میلادی آغاز كرد، بعد از گذشت چهار دهه هنوز خودش را گزینه مناسب برای اكشن‌های ماجراجویانه و سطح بالا می‌داند. در این رابطه، كل صنعت سینما و تهیه و تولید‌كنندگان فیلم‌های سینمایی هم با او هم نظر هستند. به همین دلیل است كه كروز هم‌اكنون بازی در حداقل سه فیلم سینمایی را در دست دارد و تعدادی پروژه گران قیمت دیگر، در انتظار ورودش به صحنه فیلمبرداری است.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، سازندگان «تاپ گان» اعلام كرده اند می‌خواهند آن را تبدیل به فیلمی سه قسمتی كنند. ساخت این تریلوژی تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. قسمت دوم این اكشن جوان پسند مدتی قبل با نام «تاپ گان: ماوریك» وارد مرحله تولید شد و كار فیلمبرداری آن ادامه دارد. مدیران كمپانی پارامونت از چند سال قبل به دنبال ساخت قسمت دوم تاپ گان بودند. چند بار فیلمنامه آن تغییر كرد و اصلاحات زیادی روی آن صورت گرفت. نتیجه فیلمنامه‌ای بود كه هم كروز آن را پسندید و هم تهیه‌كنندگان. اما هنوز كسی نمی‌داند خط اصلی فیلمنامه چیست و ماجراجویی‌های 40سال قبل خلبان پت میچل (معروف به ماوریك) را چگونه دنبال خواهد كرد. كروز و كمپانی پارامونت به تماشاگران سینما و دوستداران نسخه اصلی، قول فیلمی
هیجان انگیز و تماشایی را داده‌اند.
فیلمبرداری در سکوت
به گفته تهیه‌كنندگان فیلم، دومین قسمت آن تا زودتر از حداقل دو سال دیگر آماده نمایش عمومی نخواهد شد. كار فیلمبرداری در سكوت ادامه دارد و خبرنگاران اجازه حضور سر صحنه فیلمبرداری را ندارند. طبیعی است كه پت میچل حالا پیر شده است، اما با وجود بالا رفتن سن، از اشتیاق او برای هوانوردی كم نشده و همچنان در جست‌و‌جوی حادثه و ماجراجویی است. جنیفر كانلی، مایلز تلر، اد هریس، وال كیلمر، گلن پاول، جان هم و چارلز پارنل هم در دومین قسمت تاپ گان بازی و حضور دارند. كارگردانی فیلم را جوزف كاسینسكی به عهده دارد. او قبل از این با كروز در درام علمی ـ تخیلی «فراموشی» همكاری داشته و از طرفداران ژانر علمی ـ تخیلی است، اما موضوع پرواز (كه در فیلم‌های علمی ـ تخیلی نقش مهمی در داستان و ماجراها دارد) در تاپ گان چیزی است كه او را جذب كارگردانی آن كرده است.
چراغ سبز یا قرمز
حالا خبر می‌رسد مدیران پارامونت، طرح اولیه فیلمنامه تاپ گان 3 را آماده كرده‌اند. این طرح 20 صفحه‌ای را پیتر كریگ نوشته است كه نویسنده فیلمنامه قسمت دوم هم هست. ظاهرا تهیه كنندگان فیلم هنوز برای نگارش فیلمنامه كامل قسمت سوم، چراغ سبز نداده‌اند. از داخل پارامونت خبر می‌رسد كه مدیران آن، منتظر نوع واكنش تماشاگران به قسمت دوم هستند. از قرار معلوم، اگر افتتاحیه تاپ گان  2 خوب و بالا باشد، بلافاصله چراغ سبز كار نوشتن فیلمنامه سومین قسمت به كریگ داده می‌شود. با این حال، مدیران پارامونت هیچ یك از خبرها و شایعات منتشر شده را تایید یا تكذیب نكرده‌اند. این در حالی است كه تولید سومین قسمت تاپ گان از حالا قطعی است.
قسمت اول فیلم، سال 1986 اكران عمومی شد. تام كروز با این فیلم بود كه به یكی از مطرح‌ترین چهره‌های روز هالیوود تبدیل شد. فروش جهانی فیلم در آمریكا و دیگر كشورهای دنیا به رقم بالا و بسیار خوب
 356 میلیون دلار رسید. عالی بودن این رقم فروش زمانی مشخص می‌شود كه به یاد داشته باشیم در آن دوران، فیلمی با فروش صد میلیون دلاری لقب یك كار موفق و پرفروش را می‌گرفت.
 ادامه ماجرا و ماجراجویی
اما این تمام ماجرا نیست! تام كروز همین حالا جلوی دوربین قسمت هفتم مجموعه بسیار موفق و پرفروش «ماموریت غیرممكن/ بالاتر از خطر» هم هست. این قسمت با نام مختصر ماموریت: غیرممكن 7 در دست تولید است. كریستوفر
مك كواری دوست قدیمی كروز، كارگردان فیلم است. او هشتمین قسمت این اكشن دلهره‌آور را هم كارگردانی خواهد كرد. تهیه‌كننده این فیلم هم كمپانی پارامونت است. به هر حال، دوستداران سینما می‌دانند كروز و پارامونت در دهه گذشته چند بار با هم قهر و آشتی داشتند. اما بالاخره همه چیز به خیر و خوشی تمام شد و حالا كروز بيشتر پروژه‌هایش را با همكاری این كمپانی تهیه و تولید می‌كند.
 غیرممکن اما موفق و پر فروش
كار نوشتن فیلمنامه هر دو قسمت هفتم و هشتم ماموریت غیرممكن را خود مك كواری به عهده دارد. هفتمین قسمت برای تابستان 2021 اكران عمومی می‌شود. به احتمال بسیار زیاد، قسمت بعدی آن برای نمایش عمومی در تابستان سال بعد از آن آماده خواهد شد. كروز یك‌بار دیگر در قالب ایتن هانت، مدیر یك سازمان ضد‌جاسوسی، راهی یك ماموریت بسیار سخت و غیرممكن می‌شود. در این راه چند همكار ورزیده‌اش، او را همراهی می‌كنند. نقش این همكاران را سایمن پگ و وینگ رامس بازی می‌كنند. تحلیلگران اقتصادی سینما از ماموریت غیرممكن‌ها به عنوان یكی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین مجموعه‌های سینمایی اسم می‌برند. شش قسمت قبلی فیلم تا امروز توانسته‌اند بیش از 5/3 میلیارد دلار در آمریكا و دیگر كشورهای دنیا فروش كنند. ششمین قسمت این اكشن ماجراجویانه و دلهره‌آور، دو سال قبل موفق به فروش جهانی 784 میلیون دلاری شد. منتقدان سینمایی از این مجموعه فیلم به‌عنوان گنج پنهان كروز و پارامونت اسم می‌برند.