بن‌سلمان مسؤول قتل خاشقچی است

گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد:

بن‌سلمان مسؤول قتل خاشقچی است

 سرانجام بعد از 9 ماه تحقیقات سازمان ملل پیرامون قتل شنیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در خاک ترکیه منتشر شد و نشان داد که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان مسؤول مستقیم این جنایت بوده است .
به گزارش تسنیم،  روز گذشته آگنس کالامرد ، محقق مسائل حقوق بشری سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد : تحقیقات نشان می ‌دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سایر مقام‌های ارشد سعودی مسؤول قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول هستند. تحقیقات سازمان ملل به صورت یک گزارش 100 صفحه‌ای تنظیم و پیش از اعلام برای مقامات سعودی نیز ارسال شده بود. رژیم عربستان دست داشتن مقامات رسمی این کشور در این قتل را انکار کرده و گفته‌اند عاملان آن را محاکمه ومجازات خواهند کرد. کالامرد در پایان گزارش خود از کشورها خواست تحریم‌ها علیه رژیم سعودی را گسترش داده و محمد بن‌سلمان و دارایی‌های شخصی او را هم در فهرست سیاه قرار دهند. جمال خاشقچی مهرماه سال گذشته بعد از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد. تحقیقات بعدی نشان داد او داخل ساختمان به قتل رسیده و بدنش قطعه‌قطعه شده است.
به گزارش رویترز ، کالامرد در گزارش خود که بعد از تحقیقات 6 ماهه درباره این قتل انجام شده گفت: جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که خاشقچی قربانی یک قتل عمد، از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده و قتل فراقضایی شده که مسؤولیت آن به عهده عربستان سعودی است. این گزارشگر ویژه چهار فرضیه بالقوه معتبر درباره مرگ خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را مطرح کرد و گفت: اول: کشتن با قصد قبلی ،  دوم: ربایش با نیت کشتن و در صورتی که ربودن غیر ممکن یا ناموفق باشد ،​ سوم: قتل در نتیجه یک تصادف حین ربودن و چهارم: تصمیم به قتل در محل از سوی اعضای تیم سعودی. طبق این گزارش، تمامی فرضیه‌های مذکور «به جرمی اشاره دارند که نقض فاحش حقوق بشری است.» کالامرد اما گفت سازمان ملل به این نتیجه رسید که فرضیه اول یا دوم محتمل‌ترین گزینه‌ها هستند. وی تاکید کرد : مدرک معتبری وجود دارد که می‌تواند تحقیق بیشتر درباره ولیعهد سعودی و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه این کشور را درباره پرونده خاشقچی تضمین کند. مدارک معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در قتل مسؤول است، در عین حال نیاز است تا تحقیقات بیشتری انجام شود.
او همچنین گفت، تحقیقات ترکیه درباره قتل خاشقچی «فاقد استانداردهای بین‌المللی» بود. این گزارشگر نتیجه‌گیری کرد: مدرک کافی وجود ندارد که نشان دهد ترکیه یا آمریکا نسبت به هرگونه خطر واقعی علیه حیات خاشقچی مطلع بوده‌اند. وی از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست در نشستی غیررسمی پیامدها و تهدیدهای فراسرزمینی علیه افراد را بررسی کند . وی همچنین خواستار عذرخواهی ریاض از خانواده و دوستان خاشقچی، پذیرش مسوولیت این قتل و پرداخت غرامت شد. او همچنین توصیه کرد اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) درباره پرونده خاشقچی تحقیق کند.