خواب جدید غرب برای ایران

گزارش جام‌جم درباره جنب‌وجوش اروپا در هفته‌های پایانی مهلت 60روزه

خواب جدید غرب برای ایران

در حالی كه حدود سه هفته دیگر، مهلت دوماهه ایران به اروپایی‌ها در گام اول كاهش تعهدات برجامی به پایان می‌رسد و آن‌طور كه سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در ششم تیر از سقف تعیین شده در برجام یعنی 300 كیلوگرم فراتر می‌رود رویترز از سفر احتمالی وزیران خارجه سه كشور اروپایی برجام یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان به تهران در آینده نزدیك خبر داده است. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، سه كشور اروپایی طرف برجام، طرح جدیدی برای حفظ این توافق دارند و به همین منظور وزیران خارجه این كشورها ممكن است به زودی به ایران سفر كنند، هرچند هنوز قطعی نشده است و یك گزینه به‌شمار می‌آید.البته رویترز با اشاره به این سفر احتمالی تحلیل كرده وزیران خارجه اروپایی ممكن است در حال نزدیك شدن به پایان مسیر دیپلماتیكی باشند كه بیش از ۱۵ سال پیش آن را آغاز كردند. ایران پس از خروج آمریكا از برجام، یك سال به مقامات اروپایی فرصت داد راه چاره‌ای برای حفظ منافع ایران از برجام بیندیشند و تعهدات خود را در این زمینه اجرایی كنند، اما وقتی این اتفاق نیفتاد در 18 اردیبهشت امسال اعلام كرد بخشی از تعهدات برجامی خود را كاهش می‌دهد و این روند را در دوره‌های 60 روزه ادامه می‌دهد. اكنون با نزدیك شدن به پایان مهلت 60 روزه اول به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به دلیل نگرانی از نابودی برجام، جنب‌وجوش بیشتری پیدا كرده‌اند.در همین زمینه علاوه بر خبر رویترز مبنی بر احتمال سفر وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه، فدریكا موگرینی در روزهای اخیر برای دیدار با مقامات آمریكایی به واشنگتن رفت. به گفته دیپلمات‌ها، برایان هوك، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریكا در امور ایران نیز قرار است روز ۱۷ ژوئن (ششم تیرماه) در پاریس با مسؤولان سیاسی تروئیكای اروپا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو كند. این درست همزمان با ضرب‌الاجلی است كه تهران برای عبور از محدودیت‌های هسته‌ایش اعلام كرده است.همچنین نشست كمیسیون مشترك برجام نیز جمعه هفته آینده برگزار خواهد شد.البته اروپایی‌ها همزمان با این اقدامات، سیاست گذشته خود مبنی بر تهدید را نیز كنار نگذاشته‌اند و در یكی از تازه‌ترین مواضع، آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان با تاكید بر لزوم پایبندی ایران به برجام گفته پایبند نبودن ایران به برجام، عواقبی به دنبال خواهد داشت. وی همچنین با اتهام‌زنی به ایران درباره حمله رخ داده به دو نفتكش دریای عمان از موضع آمریكا و انگلیس در این زمینه پیروی كرد. با این‌حال روند طی شده در یك‌سال گذشته نشان می‌دهد نباید به چنین تهدیداتی از طرف مقابل توجه كرد و فقط اقدام قاطع است كه می‌تواند غرب را نرم كند. در همین زمینه كارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم تاكید می‌کنند ایران باید قاطعانه بر درخواست‌هایش مبنی بر تضمین فروش نفت و تبادلات بانكی تا پایان مهلت 60 روزه اصرار كند و در صورت عملی نشدن وعده‌های اروپا، گام دوم را در 18 تیر بردارد. بر این اساس سفر مقامات اروپایی و طرح‌های جدید آنها نیز صرفا در همین چارچوب قابل بررسی بوده و دیگر فرصتی برای تمدید مهلت‌های داده شده نیست.

در صورت عدم‌تحقق وعده‌ها، گام دوم برداشته شود
محمدجواد جمالی نوبندگانی/ عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
جمهوری اسلامی ایران به دنیا اثبات كرده كه نه تنها اهل مذاكره و تعامل است، بلكه حتی وقتی تعهدی داده صددرصد به آن عمل می‌كند. عمل به تعهدات برجامی از سوی ایران مورد تایید اروپا و حتی هیات حاكمه آمریكاست.
در عین حال جمهوری اسلامی ایران در طول این مدت در مقابل نقض عهدهای طرف مقابل خویشتنداری كرده اما دیگر خویشتنداری بیش از حد ما ممكن است موجب سوءبرداشت آنها شده و تصور كنند شاید این موضوع نشانه ضعف ما باشد.جمهوری اسلامی ایران مطابق برجام از بسیاری از حقوق حقه خود چشم‌پوشی كرد تا حق غنی‌سازی كشورمان به‌رسمیت شناخته شده و سپس فضای مناسب سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای ما ایجاد شود. این در حالی است كه به‌رغم رفت‌وآمدهای بسیار مقامات اروپایی به ایران، اتفاقی در عمل رخ نداد و آنها صرفا به گفتاردرمانی بسنده كردند. آنها در طول این مدت ما را به نوعی در برزخ قرار دادند تا قادر به انجام كاری نباشیم. آنها صرفا به‌دنبال وقت‌كشی بودند و با دادن وعده‌های راه‌اندازی كانال مالی، ما را سرگرم كردند.
به همین دلیل آزموده را آزمودن خطاست و اقدامات بعدی ایران باید در مقابل اقدامات عملی اروپا باشد. بنابراین در صورتی كه پس از پایان مهلت 60 روزه اقدام عملی از سوی اروپا در جهت رفع موانع بانكی و خرید نفت صورت نگیرد باید گام دوم خود را اجرایی كنیم.

نباید فرصت دیگری به اروپا داد
فواد ایزدی/ استاد دانشگاه
به نظر می‌رسد سفر احتمالی وزرای خارجه سه كشور اروپایی به ایران شبیه سفر چند روز قبل وزیر خارجه آلمان باشد. اهداف سفر هایكو ماس به ایران در راستای منافع ملی ایران نبود و بیشتر به‌دنبال توجیه امتیازاتی بود كه آمریكا در پی دستیابی به آن است. در حقیقت وزیر خارجه آلمان كار
چاق كن آمریكا شده و ادبیات وی نیز مناسب نبود و نشان داد تحلیل‌هایی مبنی بر این‌كه نباید منتظر برجام آمریكایی بود محقق شده است.
در هر حال هایكو ماس به اهدافش نرسید، حال شاید دو وزیر دیگر نیز به نوعی همان اهداف وزیر خارجه آلمان را پیگیری كنند، اما احساسشان این است كه شاید سه وزیر بهتر از یك وزیر باشد. به هر حال انتظار می‌رود برخورد مقامات جمهوری اسلامی ایران در این‌گونه سفرهای احتمالی، همانند سفر وزیر خارجه آلمان بوده و مقاومت كنند چرا كه در نهایت آمریكا از اروپا به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافی استفاده می‌كند كه خودش قادر به دستیابی به آن نبوده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید بلافاصله پس از پایان مهلت 60 روزه و در صورت عدم محقق شدن خواسته‌هایش گام دوم را اجرایی كند، هر چند معتقدم دادن مهلت 60 روزه نیز توجیهی نداشت زیرا همان مقطع اروپا پاسخ خود را به این مهلت داده بود و مشخص شد قرار نیست اقدام سازنده‌ای داشته باشد. به همین دلیل شاید مناسب نبود كه 60 روز كشورمان معطل جوابی بماند كه از همان ابتدا مشخص بود.
امیدواریم این سبك اصلاح شود، چرا كه اروپاییان به‌دنبال خرید زمان هستند كه این رویكرد در راستای منافع ملی كشورمان نیست.



باز هم وعده و وعیدهای توخالی در راه است
منصور حقیقت‌پور / كارشناس مسائل بین‌الملل
با توجه به سوابقی كه از رفتار سه كشور اروپایی در برجام در طول یك سال اخیر مشاهده كرده‌ایم به نظر می‌رسد وزیران خارجه اروپایی در سفر احتمالی به ایران نیز همچنان به روال سابق، درصدد ارائه وعده و وعیدهای تو خالی و صرفا شعارگونه باشند.
بنابراین می‌بایست ضمن استقبال از این وزرای خارجه، در عین حال قاطعانه بر مواضع خود بایستیم و تاكید كنیم كه دیگر منتظر اجرایی شدن وعده‌های آنها نخواهیم ماند.
باید به آنها تفهیم كنیم مهلت 60 روزه ایران قابل تمدید نیست و اروپا باید تصمیم جدی در مورد اجرایی شدن تعهداتش اتخاذ كند تا به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران نیز بتواند از مزایای برجام بهره‌مند شود.
حداقل خواسته جمهوری اسلامی ایران براساس برجام تداوم خرید نفت ایران توسط اروپا و راه‌اندازی كانال بانكی موثر است، بنابراین پس از پایان مهلت 60 روزه در صورتی كه طرف اروپایی این خواسته‌ها را برآورده نكند ایران می‌بایست گام‌های بعدی را در جهت كاهش تعهدات برجامی خود بردارد.
اروپا باید اقدامی عملی و موثر در جهت جبران فرصت‌سوزی‌های خود به‌عمل آورد، در غیر این صورت كشورمان اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌كند مگر این‌كه آنها خواسته‌های ما را تامین كنند.


عمل به تعهدات قبل از سفر به ایران
 اسماعیل كوثری/ جانشین فرمانده قرارگاه ثارا...
اروپاییان بعد از مواضع محكم و قاطعانه رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر عدم مذاكره با آمریكا به تكاپو افتاده‌اند و درصدد سفر به ایران هستند، این در حالی است كه در طول یك سال گذشته هیچ‌گونه اقدام عملی از سوی اروپا مشاهده نكردیم و صرفا به صورت لفظی از برجام و پایبندی به آن سخن گفته و در عمل اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند.
آنها در این مدت به تعبیری مسؤولان كشورمان را با وعده‌هایشان بازی دادند، بنابراین طبیعتا در سفر احتمالی كه این بار نیز به ایران داشته باشند همچنان جز ارائه وعده‌های دروغ و پوچ گام مثبتی برنخواهند داشت. به همین دلیل مسؤولان كشورمان باید نسبت به گذشته شفاف‌تر و قاطعانه‌تر با اروپا برخورد و تاكید كنند كه دیگر مهلت 60 روزه تمدید نخواهد شد و آنها باید در همان چارچوب برجام به وعده‌هایشان در راستای خرید نفت و حل مشكلات بانكی عمل كنند و در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران گام دوم خود را اجرایی می‌كند.
جمهوری اسلامی ایران به اذعان طرف‌های مقابل برجام، همه تعهدات خود را عملی كرده و به آنها پایبند بوده است، بنابراین باید وزرای خارجه اروپایی قبل از سفر به ایران در عمل، پایبندی خود را به برجام نشان دهند و پس از عملی شدن تعهداتشان به ایران سفر كنند؛ در غیر این صورت مقامات كشورمان تا قبل از عملی كردن تعهدات اروپاییان نباید با آنها جلسه و مذاكره‌ای داشته باشند.


روحانی با انتقاد از طولانی شدن روند بررسی لوایح اف‌.ای‌.تی‌.اف در مجمع:
كوه منافع ملی را در مقابل ارزنی از دست ندهیم
در حالی كه بررسی لوایح سی‌.اف‌.تی و پالرمو در مجمع همچنان ادامه دارد و كارشناسان و برخی اعضای مجمع، ایرادات زیادی به این لوایح وارد می‌كنند، رئیس‌جمهور در جلسه دیروز بار دیگر خواستار تصویب این دو لایحه شد و با تاكید بر این‌كه باید روابط بانكی را با دنیا توسعه دهیم، گفت: این روابط بدون تصویب دو لایحه‌ای كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده، به راه نمی‌افتد و دچار مشكل می‌شویم.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی در جلسه دیروز هیات دولت گفت: به خاطر بحث‌های جزئی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار كلان را از دست می‌دهیم؛ این معامله خسارت‌بار است كه ارزنی را بگیرید و كوهی را از دست بدهید؛ امروز داریم ارزن می‌گیریم و كوه منافع ملی را از دست می‌دهیم.روحانی تصریح كرد: فردا اگر روابط بانكی ما با دنیا دچار مشكل شد، مردم نگویند دولت ناكارآمد است، دولت كارآمد است؛ چرا كه به موقع لوایح را تهیه و به مجلس فرستاده و خوشبختانه مجلس نیز همكاری كرده و مجلس و دولت در این زمینه سرافراز هستند؛ اما در عین حال مردم توقعاتی دارند كه همه نهادها و بخش‌ها باید در این زمینه تلاش كنند.رئیس‌جمهور اظهار كرد: منافع ملی برای ما اهمیت دارد؛ شعار مهم نیست؛ ما باید منافع ملی و زندگی مردم را تضمین كنیم تا در آینده، تاریخ نسبت به ما درست قضاوت كند.
وزارت بازرگانی تشكیل شود، یك‌هفته‌ای زندگی مردم بهتر می‌شود
بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیات دولت به ضرورت تشكیل وزارت بازرگانی مربوط بود. دولت لایحه تشكیل این وزارتخانه را به مجلس فرستاده، اما نمایندگان با آن مخالفت كردند و چند روز قبل هم در بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند دیگر تشكیل این وزارتخانه را پیگیری نكند.
با این‌حال روحانی در جلسه دیروز هیات دولت گفت: اگر وزارت بازرگانی تاسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسؤولیت مجلس شورای اسلامی است كه البته همیشه در روزهای سخت در كنار دولت بوده و همكاری كرده و امروز هم حتما در كنار دولت است و امیدوارم این گام مهم
از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و كنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.


مگر روابط بانکی داریم که به مشکل بخورد
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در گفت‌وگو با جام‌جم، در خصوص سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه روابط بانکی ما بدون تصویب دو لایحه ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده، به راه نمی افتد و دچار مشکل می شویم، گفت: این اظهارات تعجب آور است مگر در حال حاضر روابط بانکی ما درست است؟ اصلا مگر چنین روابطی برقرار است که در صورت تصویب نشدن لوایح به مشکل بخورند؟


ضرر تصویب لوایح از رد آنها بیشتر است
آیت‌ا... مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص در خصوص سخنان رئیس جمهور در مورد مضرات عدم تصویب لوایح سی.‌اف.‌تی و پالرمو گفت: اظهار نظر در این خصوص آزاد بوده و این نظر دولت است، اما اکثر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر دیگری داشته و معتقد هستند ضرر تصویب این لوایح از
عدم تصویب آن بیشتر است. وی ادامه داد: همان طور که در رسانه ها نیز منتشر شده است مجمع تشخیص مصلحت در ارتباط با این لوایح 11 سوال از هیات دولت مطرح کرده که اگر به آنها پاسخ داده شود مجمع می تواند در مورد تصویب یا عدم تصویب آنها تصمیم بگیرد.
مجتهد شبستری در عین حال تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت ادله قانع کننده‌ای دارد که نه تنها به هیچ نحو عدم تصویب لوایح ضرری متوجه کشور نخواهد کرد، بلکه به واسطه تصویب لوایح، ضررهای جبران ناپذیری متوجه کشور خواهد شد.