اینستکس شتری!

گزارشی از جزئیات دستگیری یک تبعه اروپایی که با پوشش طرح پرورش شتر از ایرانی‌ها کلاهبرداری کرد

اینستکس شتری!

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی از دستگیری تبعه كشور اروپایی به اتهام كلاهبرداری 12 میلیارد تومانی خبر داد. همدست مرد كلاهبردار به اتهام كلاهبرداری در كشورهای دیگر، تحت تعقیب پلیس اینترپل است.

سردار مجید شجاع در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در تشریح این خبر گفت: با رصد اخبار و اطلاعات روزانه توسط اداره اطلاعات جنایی پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی، اخباری به دست آمد كه دو تبعه یكی از كشورهای اروپایی به قصد سرمایه‌گذاری وارد خراسان جنوبی شده و در این استان ساكن شده‌اند. در ادامه شناسایی و احراز هویت اتباع خارجی به صورت ویژه در دستور كار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت و تیمی از كارآگاهان اینترپل و عملیات ویژه موضوع را مورد رسیدگی و بررسی قرار دادند.
وی ادامه داد: با استعلام از پلیس اینترپل مشخص شد یكی از افراد مرتبط با تبعه اروپایی كه نام وی به‌عنوان سرمایه‌گذار مطرح است و مبالغی به حساب‌های وی در كشورهای بوركینافاسو، جیبوتی، مالزی، اسپانیا و سنگاپور واریز شده است تحت تعقیب پلیس اینترپل بوده و چندین فقره كلاهبرداری در سطح دنیا به‌ویژه كشورهای اروپایی، آفریقایی و حاشیه خلیج فارس انجام داده است.
شجاع افزود: كارآگاهان با اقدامات فنی و پلیسی به مداركی كه از سوی تبعه اروپایی ارائه شده بود دسترسی پیدا كردند و در بررسی كارشناسان تشخیص هویت مشخص شد این مدارك جعلی و فاقد اصالت است.
در پیگیری‌ها مشخص شد، دو تبعه كشور اروپایی با مراجعه به سفارت ایران در یكی از كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خود را به‌عنوان سرمایه‌گذار معرفی و مدعی شده بودند قصد سرمایه‌گذاری به مبلغ 70 میلیون یورو برای كشاورزی و پرورش شتر در كشور دارند كه توسط سازمان‌های اداری به استان خراسان جنوبی معرفی شده و یكی از سرمایه‌گذاران داخلی را ترغیب به شراكت و سرمایه‌گذاری كرده بودند.
رئیس پلیس خراسان جنوبی خاطرنشان كرد: در ادامه روند پرونده و تحقیقات پلیس مشخص شد در بدو ورود این افراد به استان خراسان جنوبی استعلام‌های لازم از سوی نهادهای مسؤول صورت نگرفته و شریك ایرانی طی مدت حضور این افراد هزینه‌های بسیار زیادی متحمل شده و علاوه بر هزینه اسكان، درمان، بلیت پرواز بیزینس كلاس به كشورهای سنگاپور، تركیه، مالزی، اسپانیا، جیبوتی، آلمان، امارات و تهیه دفتر كار با به روزترین امكانات و... حدود 12 میلیارد تومان نیز به حساب این دو تبعه اروپایی واریز كرده است. با شكایت شریك ایرانی و دستور مقام قضایی یكی از این دو تبعه اروپایی كه در ایران حضور داشت و تصور نمی‌كرد توسط پلیس رصد و كنترل شود، دستگیر و پس از تحقیقات تخصصی با قرار 20 میلیارد تومانی بازداشت شد.
شجاع یادآور شد: پلیس با توجه به مشكلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریكا با اشراف كامل روی نشانگاه‌های اقتصادی تمركز دارد و هرگونه فعالیت مجرمانه را در حوزه اقتصادی رصد و با قاطعیت با مخلان اقتصادی برخورد می‌كند.