خدمت‌رسانی به مردم را همگانی کنید

پیام رهبر انقلاب خطاب به جوانان گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در اجتماع بزرگ جهادگران قرائت شد

خدمت‌رسانی به مردم را همگانی کنید

پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ۹۸ جمعی از نمایندگان گروه‌های جهادی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت ا... خامنه‌ای در این دیدار بر «پیشرفت بدون حد در اندیشه و کار جهادی»، «لزوم تبدیل حرکت‌های جهادی به گفتمان عمومی» و «لزوم ثبات قدم در صراط مستقیم» تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی یک روز پس از این دیدار صمیمی نیز نکاتی را در قالب پیام به جوانان گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی مرقوم کردند که این پیام دیروز (چهارشنبه) در مراسمی با حضور ۱۵۰۰ نفر از اعضای گروه‌های جهادی در مصلا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی قرائت شد.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه‌تعالی
جوانان عزیز گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی
افزون بر چند کلمه‌ای که دیشب حضوراً  گفته شد:
    اولاً: کارتان با ارزش است. سپاس امثال من حق آن را ادا نمی‌کند؛ سپاس خدا نصیبتان باد، شکر ا... مساعیکم.
    ثانیاً: کار جهادی، به معنی کار برخاسته از ایمان و به کار گیرنده‌ هر چه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است و این دو هیچ‌یک نقطه‌ پایان ندارد. پس کار جهادی امروز شما می‌تواند ده‌ها و صدها برابر، کیفیت و ارتقاء و گسترش یابد.
    ثالثاً: ارتقاء فکری و عملی جهادگران (که گزارش آن را دادید) آنها را از خدمت‌رسانی‌های ابتدایی و یَدی غافل و دور نکند. تعمیر دیوار و بام و خانه‌ آن پیرزن روستایی، به شما و کارهای بزرگ‌تان برکت و نورانیت می‌بخشد.
    رابعاً: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید. منظومه‌ معرفتی اسلام در این‌باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در بِرّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است در برابر میلیون‌ها جوان کشور بگذارید.
    خامساً: جهاد خدمت‌رسانی پیش از سود رساندن به گیرنده‌ خدمت، به خود خدمت‌رسان سود می‌رساند. دل‌کندن از بهره‌های شخصی برای بهره‌رساندن به دیگران، دل را روشنی و ذهن و اندیشه را ارتقاء و اراده را قوت می‌بخشد و فراتر از همه، رضای الهی را جلب می‌کند. این را با قول و عمل خود به کسانی که هنوز قدم در وادی خدمت‌رسانی نگذاشته‌اند، نشان دهید.
    سادساً: در محیط خدمت‌رسانی با اخلاق نیکو و عمل مؤمنانه؛ اجتناب از محرمات، تقید به مستحبات، فضای پیرامون خود را آکنده از عطر ایمان و عمل صالح کنید.
    سابعاً: حتماً خودِ مردم منطقه خدمت‌رسانی، به‌ویژه جوانان را در کار خدمت‌رسانی شریک کنید. این نیز خدمتی بزرگ به آنها است.
    ثامناً: به ارتباط گروه‌های جهادی با یکدیگر و ارتباط آنها با دستگاه‌های قادر بر پشتیبانی، بپردازید بی‌آنکه دچار ارتباط‌های اداری مرسوم و دست‌وپاگیر شوید.
    تاسعاً: کارهای خود، پیشرفت‌های خود، موقعیت‌های خود، توانایی‌های روزافزون خود را به شکل هنرمندانه به اطلاع همگان برسانید. نشان دهید که جهاد موفق شما که فقط بر گوشه‌ای از ظرفیت‌های انسانی کشور متکی است، چقدر زیبا و شوق‌انگیز است.
صلوات و سلام خدا بر روح مطهّر حضرت امام ابی‌جعفر الجواد سلام‌ا...‌علیه.
سیّد علی خامنه‌ای
جمعه ۳۰ ذیقعده، ۱۱ مرداد ۱۳۹۸






اجتماع بزرگ جهادگران بسیجی در حرم حضرت عبدالعظیم برگزار شد؛ خبرنگار جام‌جم از حال و هوای این مراسم گزارش می‌دهد
جهاد به وقت جوانی



 «گفتمان حركت جهادی، شماها را به وجود آورده. ما بایستی كاری كنیم كه این گفتمان به یك گفتمان عمومی تبدیل شود؛ عده‌ای هستند كه محرومیت زندگی و جسمانی ندارند، اما از خدمت به محرومان محرومند. به آنها هم خدمت كنید.» این نكته‌ای بود كه رهبر انقلاب اسلامی در دهم مردادماه امسال، در جمعی از گروه‌های جهادی به آن اشاره كردند. این نشست یك بهانه شده است تا هزاران گروه جهادی، در حرم حضرت عبدالعظیم دور هم جمع شوند و بیانیه رهبر انقلاب را بخوانند. جمع هزار‌نفری‌ای كه همه جوان هستند و حرف اول همه‌شان هم حرف از جهاد است تا سخن رهبر را عملی انجام دهند:‌ «بگذارید ما مجموعه عظیمی از نسل انقلاب اسلامی را در كشورمان شاهد باشیم كه از لحاظ سطح فهم، مسائل مدیریتی، خدمت‌رسانی، ایجاد عدالت و قیام به قسط، به جایی رسیده باشد كه ذهن‌های معمولی بشر به آنجا نرسیده و باید از او الگو بگیرند.»

روز چهارشنبه است. حرم حضرت شاه‌عبدالعظیم اما بیش از اندازه شلوغ است. این شلوغی در قسمت ورودی شرقی بیشتر است. در حیاط‌های كوچك جمعیت جوان زیادی، در رفت‌وآمدند. وجه مشترك آقایان به جز جوانی، ته‌ریش و بلوز كرم‌رنگ‌شان است كه آرم دایره‌شكلی روی لباس‌هایشان است. توی دایره با رنگ سبزرنگ نوشته شده است: «ما همه با هم هستیم، گروه جهاد سازندگی.» خانم‌ها همه با چادر یكدست مشكی حاضرند. تعدادشان از آقایان هم بیشتر است. منظم و مرتب و آرام از در مصلا وارد می‌شوند. برخی از مردها هم جلیقه‌های طوسی و كرم به تن كرده‌اند. روحانی با لباس روحانیت، نوجوانی با لباس پلنگی قهوه‌ای و سبز، همه، با هم جمع شده‌اند تا در اجتماع بزرگ گروه‌های جهادی شركت كنند.
سالن مصلا پر شده است. گچ‌كاری‌های دالبری و نیم‌دایره‌ای عظیم سقف مصلا بزرگ، لوسترهای سبزرنگ و شیشه‌های رنگی مصلا رنگ باخته‌اند در مقابل جمعیت عظیم جوان زن و مرد. یك نفر از قسمت آقایان آرام می‌گوید: «جهادی بلندشو و برو جلو.» همه صلوات می‌فرستند و چند متری جابه‌جا می‌شوند. یك نفر از انتظامات خانم‌ها، خانم‌های جهادی را به طرف جلو راهنمایی می‌كند تا روی صندلی‌ها بنشینند. مصلا بزرگ پر شده است، همهمه گنگی در هوا پیچیده است، صدای صوت قرآن می‌آید، همه آرام گرفته‌اند. نسیم خنكی در فضا در جریان است. جوان‌های پرشور حالا آرام نشسته‌اند و این صدای عطرآگین دعاست كه به گوش می‌رسد.
 خلا ایجاد شرایط
گوشه‌ای از مصلا روی زمین نشسته است. لباس یكدست سبزرنگ دارد و آرام به دور از هیاهوی جمعیت، در حال مطالعه است. او محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی است. كسی كه در جمع كوچك دیدار رهبر انقلاب با جهادگران حاضر بوده و حال قرار است ۹ بند پیام رهبری را برای جهادگران بخواند. او با اشاره به گفت‌وگوی دوستانه كه با ۴۲ نفر از جهادگران داشته است، به ما می‌گوید: «فردای روز دیدار، حضرت آقا در ۹ بند پیامی را خطاب به جهادگران دادند.» او توضیح می‌دهد در این پیام توصیه شده است كه گفتمان جهادی باید گفتمان عمومی باشد. گروه‌های جهادی گسترش پیدا كند و اخلاص عمل خود را بیشتر و ارتباط بین گروه‌های را جهادی حفظ كنید. كارهای خوب خود را هنرمندانه نشان دهید و در این پیام آمده است كه اگر كار بزرگی می‌كنید از كارهای كوچك مانند ساخت یك دیوار كوچك برای یك پیرزن غافل نشوید.
زهرایی درباره احساس خود برای خوانش پیام رهبر انقلاب نیز می‌گوید: «افتخار من است كه پیام حضرت آقا را خطاب به جوانان گروه‌های جهادی می‌خوانم. بهترین لحظه زندگی من است.» او امیدوار است كه پس از خوانش این پیام، فصل جدیدی در جهاد سازندگی اتفاق بیفتد و در گام دوم انقلاب، جهادیان نقش خود را در مدیریت، حاكمیت و در عرصه‌های خدمت پیدا كنند. او معتقد است كه خلا موجود در جامعه، خلا بسیج‌شوندگی و گسترش گروه‌های جهادی نیست بلكه خلا ایجاد شرایط برای كارگروه‌های جهادی است.  آن طور كه زهرایی می‌گوید بعد از این اجتماع بزرگ جهادگران، ستاد گسترش گفتمان جهادی با محوریت بسیج و حضور همه نهادهای حاكمیتی كه حمایت می‌كنند، گروه‌های جهادی با قدرت بیشتر انجام وظیفه خواهند كرد.
اعزام پس از همایش
علی اسوی، 26 سال دارد و رئیس گروه بسیج منطقه ۱۳ است. او در گفت‌وگو با ما با اشاره به این که در گروهش از هر سن و هر رشته تحصیلی عضو هستند، می‌گوید: «امروز ما به عشق پیام آقا در این همایش شرکت کرده ایم.» او توضیح می‌دهد که عکس پروفایلش عکس رهبر انقلاب است و هر بار که این عکس را می‌بیند انرژی می‌گیرد، حال با این پیام که مخاطب خاص او و یارانش است، با انرژی بیشتری کار خواهند کرد. علی توضیح می‌دهد چند دقیقه دیگر، گروه جهادی از بچه‌هایش به بشاگرد خواهند رفت ؛ گروهی که قرار است به کار اقتصادی در این شهر بپردازد.
تعامل سازنده
مهناز خسروی‌فرد  20 سالش است و مسؤول گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین‌. خودش هم در این استان زندگی می‌کند و حالا سه ماهی می‌شود که به طور مداوم، کار فرهنگی می‌کنند. خسروی فرد به ما می‌گوید آنها جهاد را از استا‌ن‌شان شروع کرده‌‌اند و هر هفته، چهارشنبه‌ها به یکی از شهرهای کوچک و روستاهای شهرش سر می‌زنند. دلیل اصلی که در این همایش شرکت کرده، نیز جالب است. او به یکی از بندهای پیام رهبر انقلاب اشاره می‌کند و می‌گوید:«یکی از دلایلی که ما رنج مسافت را به جان خریده‌ایم و در اینجا حضور داریم، تعامل با دیگر گروه‌های جهادی است.» نکته ای که رهبر انقلاب به جوانان پیشنهاد داده اند. او معتقد است تعامل با دیگر گروه‌های جهادی برایشان خیلی مهم است:«در تعاملات با گروه‌های جهادی به بسیاری از نکاتی که ما اشتباه داشتیم، رسیدیم. اتفاقی که حالا تجربه‌اش نخواهیم کرد و به لطف این تعامل رفع می‌شود.»
خسروی فرد معتقد است پیام رهبر انقلاب خطاب به جوانان جهادی، انرژی مضاعفی را برای کار کردن به آنها خواهد داد؛ اتفاقی که از نظر این دختر جوان، عملکرد بهتری را برای آ‌نها به ارمغان خواهد آورد.
برنامه‌ها منظم‌تر می‌شود
یک گروه هفت هشت نفره گوشه‌ای بیرون از هیاهوی مصلا بزرگ نشسته‌اند و بی‌اعتنا به دیگران گرم صحبت‌اند. راضیه، خاطره، مرضیه، فاطمه، بهاره، مریم و نرگس در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر جهادی هستند. هر کدام‌شان هم در دانشگاه یک رشته را می‌خوانند، یکی‌شان رشته‌اش حقوق است، آن یکی رشته آموزش ابتدایی می‌خواند و یکی دو نفرشان هم روان شناسی. راضیه به ما می‌گوید: «داریم برنامه شهریورماه‌مان را می‌چینیم.» قرار است به یکی از روستاهای دورافتاده شهرشان قزوین بروند و به بچه‌های کوچک، آموزش فرهنگی بدهند. او می‌‌گوید: « این که با بچه‌ها کار کنیم ، خیلی مهم‌ است. به نظرم این کار با ارزش ماست. این که از کودکی با آنها کار کنیم». خود راضیه همه جور کار فرهنگی کرده است. رشته‌اش روان شناسی است و هم به زوج‌های جوان مشاوره ازدواج داده، هم خانه ساخته، هم دست به قلم مو شده و مدرسه‌ای را رنگ کرده و هم به سر زمین کشاورزی رفته است و محصول جمع آوری است. کارهایی که با افتخار از آنها یاد می‌کند و حالا معتقد است بعد از پیام رهبری، برنامه‌ریزی‌ها بهتر و منظم‌تری خواهد شد، چرا که مسوولیتش سنگین‌تر شده و حالا باید بیشتر تلاش کنند. از کار جهادی که حرف می‌زند، چشمان راضیه برق می‌زند، لبخند عمیقی می‌نشیند روی لبانش و صورتش گل می‌اندازد.
از گروه کوچک دختران جهادی که دور می‌شویم، صدای همهمه و جدی‌شان دوباره بلند می‌شود. حالا اسم چند تا روستا را می‌گویند. این که قرار است برای بچه‌های آن روستا برنامه خاص فرهنگی برگزار کنند.
آسمان حرم طلایی شده است. نور افتاده روی گنبد زرد طلایی و درخشش را بیشتر کرده است. حالا همه رفته‌اند. مصلا خالی شده، غروب آفتاب روی شیشه‌های رنگی افتاده و در و دیوار مصلا را روحانی و رنگی کرده است.