پیشرفت 10 درصدی ایل دا

پیشرفت 10 درصدی ایل دا

تهیه‌كننده «ایل دا» از پیشروی تصویربرداری این سریال تا 10 درصد و ادامه ساخت دو محل فیلمبرداری اصلی خبر داد.
سید علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌كننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با صبا درباره آخرین وضعیت سریال ایل دا به كارگردانی راما قویدل و نویسندگی نوشین پیرحیاتی عنوان كرد: تصویربرداری سریال ایل دا همزمان با عید قربان در منطقه روستایی اطراف شهرستان خرم‌آباد آغاز شد و حدود دو‌هفته است كه كار را با صحنه‌های شب خارجی در محل‌های فیلمبرداری شروع كرده و ۱۰ درصد تصویربرداری این سریال به پایان رسیده است.
وی افزود: به دلیل آن‌كه دو بازیگر نقش ایرج و شیرزاد درگیر پروژه‌های دیگری نیز هستند و‌به‌دلیل گرمای هوا در مناطق روستایی شهرستان خرم‌آباد به‌ناچار و برخلاف میل باطنی تصویربرداری را از شب‌كاری‌های متوالی شروع كردیم و هنوز در شب‌كاری هستیم. احتمالا تا سه روز دیگر شب‌كاری این بخش به پایان می‌رسد و وارد مرحله تصویربرداری صحنه‌های روز می‌شویم.
سبط‌احمدی در پاسخ به این كه چه بازیگرانی جلوی دوربین این سریال رفته‌اند، گفت: تاكنون پوریا پورسرخ، كوروش سلیمانی، سیامك ادیب، محمد صادق ملك كه نقش دو برادر دوقلو را بازی می‌كند، امید محمدنژاد و منصور نواصری و دو‌سه بازیگر دیگر جلوی دوربین مصطفی احمدیان رفته‌اند.
تهیه‌كننده سریال ایل دا تاكید كرد: این ویژگی هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند آسیب‌پذیر باشد، چراكه حدود ۷۰ درصد از تصویربرداری این سریال مربوط به صحنه‌های خارجی روز است و از آنجا كه با شروع این دو فصل شرایط آب و هوایی تغییر می‌كند و روز‌ها كوتاه‌تر می‌شود، كار برای ما سخت‌تر خواهد شد.
سبط‌احمدی معتقد است شروع تصویربرداری هر سریالی كه كار تصویربرداری طولانی مدتی در روستا، جاده و كوه، درگیری و جنگ، مکان‌های فیلمبرداری خارجی متفاوت و جلوه‌های ویژه میدانی، موتورسواری و ماشین‌سواری دارد با شب‌كاری، كار سخت و پر ریسكی است.
وی در پاسخ به این پرسش كه همه مکان‌های فیلمبرداری آماده هستند یا نه، بیان كرد: بخشی از لوكیشن‌ها مانند میدانگاه، قهوه‌خانه، خانه صالح‌خان و خانه نصیرخان آماده شده و می‌توانیم به‌سرعت در فضاهای روستایی كار خود را پیش ببریم. دو محل فیلمبرداری دیگر پاسگاه مرزی ژاندارمری و درمانگاهی كه مابین دو روستای نصیرآباد و صالح‌آباد و تقریبا نزدیك حاشیه مرزها است، از مکان‌های اصلی این مجموعه هستند.
تهیه‌كننده سریال ایل دا ادامه داد: به دلیل آن‌كه بخش اعظم كار در این دو مکان اصلی می‌گذرد، ساخت و ساز آنها را همزمان با تصویربرداری پیش می‌بریم.
 آماده‌سازی بخشی از كارهای سخت‌افزاری آنها انجام شده و بخشی از كارهای چیدمان و ظریف‌كاری در حال نهایی شدن است كه به‌زودی به پایان می‌رسد. مکان فیلمبرداری دیگری نیز داریم كه طی چند روز آینده آماده‌سازی آن آغاز می‌شود. سبط‌احمدی در پاسخ به این پرسش كه مراحل فنی همزمان با تصویربرداری در حال انجام است یا نه، مطرح كرد: از آنجا كه در سریال ایل دا موسیقی در متن كار هم وجود دارد ساخت برخی از قطعات موسیقی همزمان در حال انجام است. همچنین مرحله تدوین نیز همزمان با تصویربرداری پیش می‌رود.
وی با اشاره به این‌كه ایل دا یك سریال تاریخی، دفاع مقدسی، عشایری، پر بازیگر و پر مکان فیلمبرداری است، اظهار كرد: من معتقدم سریالی كه برای دفاع مقدس در سینما و تلویزیون ساخته می‌شود از دسته كارهای فرهنگی و جزو كارهایی است كه باید ویژه و جداگانه دیده شود و متفاوت با كارهای شهری، آپارتمانی و معمولی است. این تفاوت باید در نیروی به كار گرفته شده، بودجه اختصاص یافته، امكانات و همراهی و همیاری مدیران ارشد این حوزه و مدیران استان‌ها احساس شود و اگر حمایتی صورت نگیرد، كار دفاع مقدس ساخته و تولید نمی‌شود. سبط‌احمدی در جواب این كه ایل دا برای چه زمانی آماده می‌شود، تصریح كرد: اگر بتوانیم فیلمبرداری این سریال را تا اواخر سال به پایان برسانیم، قصد داریم ایل دا را برای سال ۹۹ كه مصادف است با چهلمین سالگرد آغاز حماسه دفاع مقدس آماده كنیم. این سریال به حمایت نیاز دارد كه اگر این حمایت صورت نگیرد، مسلما جان مطلب ادا نمی‌شود.