هیس!  «حرفشم نزن»

گزارش جام‌جم از برنامه‌ای جدید در شبكه افق که با نگاه طنز به سراغ مسائل مختلف می‌رود

هیس! «حرفشم نزن»

برنامه «حرفشم نزن» كه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 روی آنتن شبكه افق سیما می‌رود، برنامه‌ای است كه موضوع‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز كشور و جهان را با زبانی طنز بیان می‌كند و گفت‌وگو، استندآپ، شعرخوانی، نقالی طنز و تقویم تاریخ از جمله بخش‌های آن است. این برنامه با اجرا و تهیه‌كنندگی محمدرضا شهبازی و به قلم یك گروه نویسندگی روی آنتن رفته و پخش آن تا آغاز محرم ادامه دارد. البته تهیه‌كننده می‌گوید ساخت فصل بعدی برنامه هم محتمل است و به این ترتیب امكان دارد ادامه حرفشم نزن با تغییراتی بعد از ماه صفر روی آنتن برود. در این گزارش با محمدرضا شهبازی گفت‌وگو كردیم و از جزئیات برنامه پرسیدیم.

درباره جوان‌گرایی «حرفشم نزن»
حرفشم نزن برنامه‌ای طنز و استودیویی است كه از بخش‌های مختلفی تشكیل شده. زمان شكل‌گیری ایده ساخت این برنامه در شبكه افق به زمستان 97 بازمی‌گردد. محمدرضا شهبازی، تهیه‌كننده و مجری برنامه در‌این‌باره به جام‌جم می‌گوید: ایده حرفشم نزن بهمن‌ سال گذشته حول چند محور شكل گرفت، از جمله این‌كه قالب برنامه تا جایی كه امكان دارد، نمایشی نباشد و شكل رسمی به خود بگیرد. علاوه‌بر خط اصلی برنامه، به دنبال این بودیم كه با یك تیم جوان،‌ انقلابی، ارزشی و كمتر دیده شده همكاری كنیم. كم‌كم كار را شروع كردیم و از اوایل تابستان به طور جدی وارد مرحله تولید شدیم. او دلیل به کار نگرفتن قالب نمایشی را این چنین توضیح می‌دهد: طنزهای نمایشی در دیگر شبكه‌های تلویزیون وجود دارد. دلیل دیگرش هم این است كه به طور كلی تمركز ما در باشگاه طنز انقلاب بر محتواست تا اجرا، یعنی به جای بازیگر، بیشتر نویسنده و مجری داریم.



جای خالی طنز
شهبازی درباره هدف اصلی برنامه توضیح می‌دهد: یك‌سری از حرف‌هایی كه باید در قالب طنز گفته شود در برنامه‌های طنز صداوسیما زده نمی‌شود. در واقع ما از آن ظرفیتی كه در طنز برای بیان بسیاری از مسائل اجتماعی، خواسته‌ها و كاستی‌ها وجود دارد،‌ استفاده نمی‌كنیم.
غالب برنامه‌هایی كه به اسم طنز در صداوسیما ساخته می‌شود، بار سرگرمی و فكاهه در آن سنگینی می‌كند و خیلی انتقادهای جدی، واكنش به مسائل روز، اخبار و اتفاقات را در آنها نمی‌بینیم.
 ما هدفمان این است كه از طنز به صورت جدی استفاده كنیم و در این راه نگاه انقلابی، اصلاح مسائل كشور و... را سرلوحه قرار می‌دهیم.  این در شرایطی است كه بسیاری سراغ این فضای جدی نمی‌روند و رغبتی به این كار نشان نمی‌دهند.  برخی به اصطلاح می‌گویند اینها خط قرمز است، ولی در واقع چنین نیست. بیش از آن‌كه این خط قرمزها از سمت مدیران مطرح باشد، طنزپردازها چنین مسائلی را دنبال نمی‌کنند.


یك گفت‌وگوی طنازانه
بخش اصلی برنامه گفت‌وگو با یك طنزپرداز است كه در آن با خبر روز شوخی می‌شود.  بخش‌هایی مثل شعرخوانی،‌ استندآپ، نقالی طنز، تقویم تاریخ، اخبار 60 و چند ثانیه هم جزو برنامه است كه بین گفت‌وگو پخش می‌شود. شهبازی بیان می‌كند: در بخش شعرخوانی، استندآپ و... هم گروه‌های جوان،‌ كمتر دیده شده و انقلابی را به كار گرفته‌ایم.


انتظارش را نداشتیم
شهبازی صفحه‌ها و كانال‌های برنامه در فضای مجازی را راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان حرفشم نزن و دریافت نظرهای آنان می‌داند. این مجری می‌گوید: برنامه تقریبا یك ماه است روی آنتن رفته و در این زمان بازخوردهای خوبی دریافت كردیم. در این واكنش‌ها، نقدهای بجا و همچنین نظرهای مثبت وجود دارد. با توجه به این‌كه حرفشم نزن اولین تجربه ماست و برنامه ابتدای راه قرار دارد، تعداد پیامك‌ها و ابراز لطف‌ها در فضای مجازی خیلی زیادتر از حد انتظارمان بوده است. خیلی از مخاطبان پیام دادند ما با این برنامه، بیننده شبكه شدیم و واقعیت این است كه فكرش را نمی‌كردم برنامه این چنین میان مخاطبان جا باز كند.



از همه جا از همه رنگ
تهیه‌كننده «حرفشم نزن» در مورد معیار انتخاب سوژه‌های برنامه عنوان می‌كند: معیار ما برای انتخاب موضوعات همان نگاه انقلابی است؛ مثلا می‌دانیم در حوزه اقتصاد اشرافی‌گری، آقازادگی و رانت نباید باشد و باید از قشر مستضعف و آسیب‌پذیر جامعه حمایت شود؛ پس در این مورد برنامه می‌سازیم.
در حوزه سیاست هم از تقبیح باندبازی، عدم شایسته‌سالاری و... می‌گوییم. در مسائل بین‌المللی هم سوژه‌هایی از كشورهای غربی را مطرح می‌كنیم كه در ایران دیده نمی‌شود.
 مشكلات و كاستی‌هایی در آن سوی آب‌ها وجود دارد، اما هیچ‌كدام از رسانه‌های كشور آنها را بیان نمی‌كنند. در حیطه مسائل اجتماعی هم به چشم و هم‌چشمی، آداب و رسوم غلط، تجمل‌گرایی و... را نقد می‌كنیم.
در فرهنگ و هنر و دیگر موضوعات هم با نگاه انقلابی و منتقدانه به معضلات می‌پردازیم. انتخاب سوژه‌های برنامه به عهده گروهی از نویسندگان است كه ناصر جوادی و فاطمه رضوی از جمله آنها هستند. باتوجه به این‌كه برنامه پنج روز در هفته پخش می‌شود،‌ انتخاب سوژه‌ها یك كار هرروزه است.


فصلی برای تغییر
حرفشم نزن برنامه‌ای تولیدی است اما به خاطر آن‌كه بخش مهمی از آن به خبرها می‌پردازد، تصویربرداری هر قسمت در نهایت یكی دو روز قبل از پخش انجام می‌شود تا آنچه روی آنتن می‌رود، مانده نباشد.
 پخش این برنامه تا قبل از محرم ادامه دارد و به گفته شهبازی ادامه آن منوط به نظر مسؤولان شبكه است. او البته بازگشت برنامه را همراه با تغییراتی از جمله كم‌كم اضافه شدن بخش‌های نمایشی و تنوع دادن هر چه بیشتر به برنامه بیان می‌كند.
 او می‌گوید: «در حال فكر كردن و طراحی برخی آیتم‌های تازه هستیم؛ همچنین افراد جدیدی را به برنامه دعوت كنیم. احتمال تغییر زمان برنامه هم وجود دارد.
 الان حدود 20 دقیقه روی آنتن می‌رویم و ممكن است به خواست مخاطبان زمان بیشتر شود. حتی احتمال اضافه شدن تماشاگر در استودیو هم وجود دارد. محرم و صفر فرصتی است تا به این تغییرات بیشتر فكر كنیم.»