دورهمی گروه 7 در فرانسه

دورهمی گروه 7 در فرانسه


چهل‌وپنجمین اجلاس سران هفت كشور بزرگ صنعتی موسوم به گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه آغاز شد. این اجلاس با مراسم ضیافت شام كاری كه امانوئل مكرون، رئیس‌جمهور فرانسه به افتخار شركت‌كنندگان در این نشست برگزار كرد، شروع به كار كرد. مكرون پیشتر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و آنگلا مركل، صدراعظم آلمان جداگانه دیدار و گفت‌وگو كرده بود. در این نشست قرار است مسائلی مانند مبارزه با تبعیض امنیت، تغییرات آب و هوایی، خشونت علیه زنان و برابری جنسیتی، تحولات مربوط به اوكراین، سوریه، ایران و برگزیت بررسی شود. نشست سران گروه هفت این بار نیز همزمان بود با اعتراضات گسترده به نظام سرمایه داری كه در اماكن نزدیك نشست برگزار شد .
به گزارش شبكه خبری سی‌ان‌ان، شركت‌كنندگان در این تظاهرات ضمن اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های زیست‌محیطی كشورهای صنعتی شعارهایی را علیه جهانی‌سازی و نظام سرمایه‌داری سر دادند. گروهی از جلیقه‌زردها و جدایی‌طلبان باسك نیز در این تظاهرات شركت داشتند. درهمین رابطه مقام‌های فرانسه اعلام كردند ۶۸ نفر را بازداشت كرده‌اند. این افراد متهم به پرتاب اشیای مختلف، پنهان ساختن چهره‌هایشان یا داشتن اشیایی قابل استفاده با عنوان سلاح هستند. نیروهای پلیس فرانسه همچنین برای متفرق كردن معترضان اقدام به استفاده از گاز اشك‌آور، ماشین‌های آب پاش و سلاح‌های مخصوص كردند. گفته می‌شود معترضان از چندین كشور به فرانسه آمده تا در تظاهرات ضدسرمایه‌داری شركت كنند. روز شنبه نیز هزاران تظاهركننده یك راهپیمایی صلح آمیز را به سمت مرز اسپانیا برگزار كردند تا مطالباتی نظیر اقدام علیه تغییرات آب و هوایی و نابرابری اقتصادی را مطرح كنند.
رهبران اروپا كه موضوع برگزیت را در صدر دستوركارهای خود قرار داده‌اند، قبل از آغاز رسمی اجلاس گروه ۷ نشستی را در پشت میز كوچكی با بوریس جانسون برگزار كردند. درهمین نشست بود كه جانسون با دونالد تاسك، رئیس شورای اتحادیه اروپا نزاع لفظی پیدا كرد و بعد هم گفته شد تاسك در نشست جی 7 حضور نخواهد داشت.
گروه 7 در واقع یك سازمان بین‌المللی و متشكل از به اصطلاح «هفت اقتصاد پیشرفته» جهان یعنی كانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریكاست. (البته نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارد تا همه ۲۸ عضو اتحادیه را نمایندگی كند.) پیش از اخراج روسیه از این اجلاس، نشست‌های این گروه با نام «جی 8» برگزار می‌شد . اختلافات بلوك غرب و مسكو بر سر مساله اوكراین و انقلاب‌های رنگین در اروپای شرقی موجب اخراج روسیه شد . كارشناسان می‌گویند اكنون سال‌هاست جی‌7 از یك كلوب اقتصادی به كلوبی سیاسی - ایدئولوژیك تغییر ماهیت داده و اعضایش از یادآوری این موضوع نیز ابایی ندارند.جی ‌7 میزبان ثابتی ندارد اما هر كشور كه نوبتی این وظیفه را می‌پذیرد به‌عنوان یك‌سال میزبان جی‌7 است. در نشست‌های این گروه، هر موضوعی ممكن است به بحث گذاشته شود؛ از سیاست انرژی، تغییرات جوی و گسترش ویروس ایدز گرفته تا امنیت جهانی و «تروریسم» و همكاری‌های نظامی. در پایان نیز یك بیانیه رسمی صادر می‌شود كه در آن موارد توافق سران گنجانده شده است. جی‌ 7 همواره با این انتقاد نیز روبه‌رو است كه به جز نمایش اعتبار و قدرت برای اعضا، فایده واقعی دیگری نداشته و به یک دورهمی شباهت  پیدا کرده است.