آرزوی خاكستری

آرزوی خاكستری


آتش از اوایل هفته گذشته، دامن محوطه حفاظت‌شده ارسباران در آذربایجان شرقی را گرفته؛ آتشی كه نه‌تنها بخش وسیعی از محوطه طبیعی در جنگل‌های شمالی كشور را می‌سوزاند، بلكه طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی هم كه می‌خواستند این محوطه را جهانی كنند، خاكستر می‌شوند.
به گزارش ایسنا، در شرایطی كه یونسكو ۱۴‌تیر امسال بر جهانی شدن جنگل‌های هیركانی در ایران مُهر تایید زد و ده روز بعد محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی ـ اعلام كرد كه «با توجه به محدودیت‌هایی كه در سهمیه‌بندی یونسكو برای ثبت‌های جهانی ایجاد شده می‌توانیم پرونده ارسباران را نیز به پرونده جنگل‌های هیركانی الحاق كنیم، اكنون جنگل‌های ارسباران در آتش می‌سوزد و مشخص نیست این آتش‌سوزی تا چه حد امتیازاتی را كه می‌توانست جهانی شدن این محوطه طبیعی را نهایی كند، خاكستر می‌كند!
اواخر مهر‌96 و پس از سه‌سال پیگیری، سرانجام ارزیابان یونسكو به ایران آمدند تا این محوطه طبیعی و تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی كنند.
سرانجام منطقه حفاظت‌شده ارسباران در سال‌۲۰۱۷ به عنوان میراث طبیعی ایران به یونسكو معرفی شد، اما یونسكو بررسی آن را به اجلاس امسال موكول كرد، اما IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) در چهل و دومین اجلاس یونسكو در منامه بحرین پرونده ارسباران را در مرحله فنی رد كرد. جهانی شدن محوطه ارسباران تا چندماه بعد مسكوت ماند تا این‌كه با جهانی شدن جنگل‌های هیركانی در تیر امسال، طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور در یک نشست خبری توضیح داد: در آینده این امكان وجود دارد كه اگر كشور آذربایجان قصد اضافه كردن بخش جنگل‌های هیركانی خود به پرونده ایران را داشته باشد، برای یكپارچه كردن این پرونده و جنگل‌ها، پرونده ارسباران را نیز به پرونده هیركانی اضافه كنیم.