یک اعتراض توپ!

کیفیت توپ لیگ برتر یک‌بار دیگر خبرساز شده است؛ مثل همیشه سازمان لیگ دفاع می‌کند و تیم‌ها علیه آن صحبت می‌کنند

یک اعتراض توپ!

کیفیت توپ لیگ برتر یک‌بار دیگر خبرساز شده است؛ مثل همیشه سازمان لیگ دفاع می‌کند و تیم‌ها علیه آن صحبت می‌کنند یک اعتراض توپ!

داوری نه! این بار كیفیت پایین توپ‌های لیگ برتر است كه به سوژه اصلی انتقادها تبدیل شده. توپ سفید‌رنگ شركت «دربی استار»، كه به دلیل شكل ظاهری ساده‌اش به توپ پینگ‌پنگی معروف شده، صدای خیلی‌ها را در همین هفته نخست درآورده و همین اعتراض‌ها هم باعث شده پای برخی‌ها، خیلی زود به كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باز شود. احضاریه به دلیل اعتراض به توپ!
محمد نوری، كاپیتان پارس جنوبی جم یكی از همین معترضان است. او در پایان بازی با پرسپولیس درباره كیفیت توپ بازی گفت: من به عنوان كسی كه ۲۲ سال است فوتبال بازی می‌كند می‌گویم این توپ بی‌كیفیت است و استاندارد لازم را ندارد. توپ خیلی تنبل است، ضرب آن خوب نیست و تغییر جهت می‌دهد. به نظرم بهتر است از برندهای دیگر كه در آسیا به كار می‌رود یا از همان توپ‌های سال گذشته استفاده كرد.
امید عالیشاه، دیگر بازیكنی بود كه اعتراض خود را به كیفیت توپ‌های لیگ برتر با انتشار پستی در اینستاگرام علنی كرد.‌هافبك پرسپولیس نوشت: بی‌تعارف توپ مسابقات لیگ نوزدهم از كیفیت خوبی در قیاس با برندهای جهانی دنیای فوتبال برخوردار نیست. لیگ برتر ایران یكی از برترین لیگ‌های آسیاست و باید توپ آن هم یكی از برترین‌ها باشد. این فوتبال دلخوشی مردم است و در میان این هزینه‌ها انتخاب برندی با كیفیت ممتاز به پیشرفت و كیفیت لیگ ما كمك می‌كند.
دیگر بازیكنی كه در اعتراض به كیفیت توپ‌های لیگ برتر استوری گذاشت كاپیتان قرمزها بود. سیدجلال حسینی پس از نخستین بازی در لیگ نوزدهم نوشت: متاسفانه توپ‌های جدید كه به تیم‌ها داده شده، كیفیت خوبی ندارد. این توپ‌ها بیشتر شبیه توپ فوتسال است تا توپ فوتبال! شاید بهتر باشد مسؤولان از همان توپ‌های فصل قبل استفاده كنند!
اعتراض پرسروصدای بعدی، دقایقی پس از نخستین شكست استقلال در لیگ نوزدهم شنیده شد. وریا غفوری، كاپیتان آبی‌ها در میكس زون ورزشگاه ماشین‌سازی، حرف‌هایش را با این چند جمله آغاز كرد: من قبل از این‌كه حرفی بزنم باید در مورد توپ‌ها صحبت كنم. این توپ‌ها با توپ‌هایی كه سال گذشته همه از آن راضی بودند فرق دارد و خیلی سنگین است. این حرف من نیست و می‌توانید از همه تیم‌ها سؤال كنید. اگر سازمان لیگ به بازیكنان احترام می‌گذارد و برایش مهم است كه بازی‌ها باكیفیت برگزار شود باید این توپ‌ها را عوض كند.
وریا به این این انتقاد كلامی بسنده كرد و وقتی پایش به رختكن رسید با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: امیدوارم سازمان لیگ مشكل توپ‌های بی‌كیفیت را حل كند. قطعا بازی كردن با این توپ‌ها، كیفیت سطح رقابت‌ها را پایین می‌آورد.
البته انتقاد از كیفیت توپ‌های لیگ برتر فقط به بازیكنان پا به توپ خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال فراز كمالوند، سرمربی پارس جنوبی جم با افتضاح قلمداد كردن این توپ‌ها تأكید كرد همه باشگاه‌ها به كیفیت توپ‌ها اعتراض دارند.
رضا مهاجری، سرمربی نساجی مازندران هم به كیفیت توپ‌های لیگ نوزدهم انتقاد كند. او در نشست خبری خود گفت: اطلاعی كه به دست ما رسیده، از این توپ‌ها ۲۴ سال قبل در بوندس لیگا استفاده می‌كردند. از نظر من توپ‌های لیگ برتر كیفیت متوسطی دارند....
احضار به دلیل اعتراض به آقای توپ!
با این حال موضعگیری اولیه سازمان لیگ چیز دیگری بود. آنها هر كس را كه در رسانه‌ها یا فضای مجازی به كیفیت توپ‌های لیگ برتر اعتراض كرده‌اند به كمیته انضباطی احضار كردند و در ابلاغیه‌های خود آوردند: بدیهی است حق باشگاه‌ها در اعتراض به كیفیت توپ‌های لیگ برتر از طریق انعكاس قانونی محفوظ است و آنها می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت با ارائه نامه رسمی به سازمان لیگ، فرآیند مربوط را از طریق قانونی پیگیری كنند.
البته بیانیه‌ای هم روی سایت سازمان لیگ قرار گرفت كه تقریبا همه موارد مورد انتقاد در آن رد شده. در آن بیانیه آمده: توپ‌های امسال از جنس همان توپ‌های فصل گذشته است و به لحاظ كیفی، یك ستاره هم بیشتر دارد. در این توپ‌ها از تكنولوژی روز دنیا استفاده شده كه مورد تایید فیفاست. برخلاف آنچه گفته می‌شود این توپ‌ها نسبت به گذشته سنگین‌تر شده‌اند اصلا چنین مسال‌های صحت ندارد و وزن این توپ‌ها كاملا استاندارد و دقیقا مثل توپ‌های فصل گذشته ۴۳۵ گرم است. توپ‌های دربی‌استار مورد استفاده در فوتبال ایران هم‌اكنون در مسابقات باشگاهی فوتبال فرانسه و آلمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و سنگینی و تنبلی این توپ‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد.
دفاعیه وكیل مدافع توپ
پس از انتقادات زیادی كه به كیفیت توپ‌های دربی استار در فصل جدید فوتبال ایران ایجاد شده، نماینده انحصاری این شركت در ایران، به گلایه‌های مطرح شده پاسخ داد. مهرداد ناظمی در گفت‌وگو با ورزش سه عنوان كرد: دربی استار از سال ۲۰۱۷ وارد ایران شد.
پیش از ایران دو لیگ حرفه‌ای هلند و بلژیك از توپ‌های دربی استار در تمام تمرینات و بازی‌های دوستانه خود استفاده می‌كردند و در آلمان هم تا سال 2024 از این توپ‌ها استفاده خواهد شد. به دلیل استاندارد بودن توپ‌ها و FIFA Quality در باشگاه‌هایی كه فقط از اورجینال این توپ‌ها استفاده كردند، آسیب‌های فیزیكی به بازیكنان كاهش چشمگیری داشت و كیفیت بازی‌ها از جمله آمار گل‌های بازی‌ها نسبت به سال‌های قبل از دربی استار نیز افزایش ۴۰ درصد را داشت.
ناظمی در واكنش به این سؤال كه چرا شركت دربی استار اقدام به تغییر توپ‌های فصل گذشته كرده كه رضایت زیادی از آن، میان اهالی فوتبال وجود داشت، بیان كرد: در واقع به‌دلیل نبودن كپی رایت در ایران و اشباع شدن توپ‌های تقلبی نمونه قبل در بازار ایران و متاسفانه استفاده اكثر باشگاه‌ها از توپ‌های تقلبی موجود در بازار مجبور به تغییر شدیم. برای تشخیص و شناخت توپ‌های اصل از تقلبی برای عموم، با صلاحدید مسؤولان و كارشناسان محترم سازمان لیگ فوتبال ایران، نمونه جدید این توپ‌ها با رنگ و مدل Brillant Aps سفید
 FIFA Quality با ارتقای كیفی در جهت سلامت و پیشرفت فوتبال ایران تهیه شده است.