ترامپ چگونه بی‌«جان‌» شد ؟

بررسی چالش‌های رئیس‌جمهور آمریکا پس از برکناری جان‌بولتون و تقویت موضوع استیضاح دولت

ترامپ چگونه بی‌«جان‌» شد ؟

این روزها دونالد ترامپ حال خوشی ندارد. تقریبا همه راه‌های پیش‌روی او به بن‌بست ختم شده و بركناری جان بولتون نیز شاخ این دولت را شكسته است. ناكامی در مذاكرات با كره‌شمالی و طالبان، شكست در تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، عدم موفقیت در جنگ تجاری با چین، خروج بی‌حاصل از توافق‌نامه‌های جهانی، دامن زدن به موج نژادپرستی در كشور، باج‌دهی به رژیم صهیونیستی و عربستان و اخیرا نیز افشای جاسوسی رژیم صهیونیستی از كاخ سفید، نمونه‌های متنوعی از شكست‌ها و بن‌بست‌های دونالد ترامپ است كه این روزها به‌شدت او را در مخمصه وحشتناكی قرار داده است. این درحالی است كه هنوز اتهامات داخلی در زمینه فساد و تبانی با روسیه نیز برطرف نشده و مجلس نمایندگان آمریكا همچنان به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور است. آیا تا یك سال دیگر دونالد ترامپ در قدرت خواهد برد؟

مقامات قضایی مجلس نمایندگان آمریكا می‌گویند به‌تازگی رای داده‌اند كه تلاش‌ها برای بررسی امكان استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این كشور افزایش یابد.
به گزارش الجزیره، این اقدام كمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریكا با انتقاد جمهوریخواهان مواجه شده است. طرح تشدید تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ در این كمیته كه اكثریت آن در اختیار دموكرات‌هاست با ۲۴ رای موافق و ۱۷ رای مخالف تصویب شد. جرولد نادلر، رئیس دموكرات این كمیته پس از رای‌گیری به خبرنگاران گفت: این بررسی به ما اجازه خواهد داد تا مشخص كنیم آیا اجرای روند استیضاح در رابطه با ترامپ ممكن است یا خیر؟ او ادامه داد: با این تدابیر جدید كه از هفته آینده آغاز خواهد شد، اتهام‌هایی كه علیه رئیس‌جمهور مطرح است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته نادلر در حال حاضر ترامپ با اتهام‌هایی نظیر فساد، سوءاستفاده از قدرت و ایجاد مانع بر سر راه اجرای قانون و عدالت مواجه است. كمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریكا امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی كه كمی بیش از سه ماه از آن باقی مانده، بتواند نظر نهایی خود را در این‌باره اعلام كند.
مساله بولتون
این خبر در حالی منتشر می‌شود كه اخراج جان بولتون چهره جنگ‌طلب كاخ سفید همچنان نقل مجالس و محافل رسانه‌ای است. جان بولتون از همان ابتدا دیدگاه‌های متفاوتی با ترامپ داشت اما برخی می‌پنداشتند او قادر خواهد بود بر ترامپ تاثیر گذاشته و او را به دنبال اهداف و برنامه‌های خود بكشاند.  
از طرفی  دونالد ترامپ نیز در ابتدا به دنبال همان ایده‌ها و اهداف بولتون به‌خصوص در ارتباط با موضوع ایران بود، اما بعدها او دریافت این راه سرانجامی جز خواری و شكست برای آمریكا نخواهد داشت.
اخراج بولتون درحالی است كه گفته می‌شود مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا نیز به دنبال ثبت نام برای حضور در مجلس سنا بوده و احتمالا مقام خود را واگذار خواهد كرد. دونالد ترامپ در واكنش به خروج بولتون گفته است قصد ندارد پمپئو را با حفظ سمت، به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی كند، اما با این حال در این باره با او صحبت كرده است. ترامپ می‌گوید: « دوست دارد فرد دیگری تصدی سمت مشاور امنیت ملی را به‌عهده بگیرد.»
 «جان بولتون» نامی آشنا برای ایرانیان بود و پیشتر با نام منافقین گره خورده بود. او شخصیتی جنگ افروز داشت و می‌خواست با كمك عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی جنگی را علیه ایران به راه اندازد؛ اما بعدها كارشناسان نظامی آمریكا به این نتیجه رسیدند كه هرگونه جنگ با ایران مساوی با به آتش كشیده شدن كل منطقه غرب آسیا بوده و شرایطی را به وجود خواهد آورد كه هرگز نیروهای آمریكایی قادر به شكست ایران و طرفدارانش در منطقه از لبنان گرفته تا عراق نخواهند بود. درنهایت دونالد ترامپ به روشنی دریافت كه جنگ با ایران حاصلی جز شكست برای او و دولتش نخواهد داشت و بنابراین مجبور شد عذر جان بولتون را خواسته و از كاخ سفید اخراجش كند.
در یكی از خبرها آمده بود كه ترامپ با طرح رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر دادن یك خط اعتباری معادل 15 میلیارد دلار به ایران موافقت كرده است، اما بولتون به شدت با آن مخالف بوده و در نتیجه ترامپ او را اخراج كرده است.
مناظره دموكرات‌ها
شامگاه پنجشنبه سومین مناظره انتخاباتی حزب دموكرات برگزار شد. جو بایدن، از پیشتازان رقابت برای نامزدی حزب دموكرات در انتخابات ریاست جمهوری، در كنار رقبای خود، الیزابت وارن و برنی سندرز در مناظره انتخاباتی در هیوستون حضور داشت.
به گزارش بی. بی. سی در این مناظره برنی سندرز و الیزابت وارن، دو نامزدی كه گرایش چپ بیشتری نسبت به دیگر شركت كننده‌ها داشتند، هدف انتقاد رقبای میانه‌روتر قرار گرفتند. بایدن گفت برنامه بیمه درمانی همگانی برنی سندرز آنقدر پرهزینه است كه عملا آن را غیرممكن می‌كند و افزود كشور باید بر بهبود برنامه بیمه درمانی باراك اوباما تمركز كند.
 اغلب شركت‌كنندگان در مناظره در اولین جملات خود به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا تاختند و از او به‌دلیل ایجاد تفرقه در كشور و نژادپرستی انتقاد كردند. دموكرات‌ها می‌گویند قادر به شكست دونالد ترامپ در انتخابات سال 2020 خواهند بود. برخی
نظر سنجی‌ها نیز نشان می‌دهد امكان شكست ترامپ در انتخابات پیش‌رو وجود دارد. به نظر می‌رسد شكست‌های اخیر ترامپ در نحوه برخورد با پرونده‌های مهم در حوزه سیاست خارجی آمریكا نیز از میزان محبوبیت او كاسته است. حال باید دید آیا دونالد ترامپ پیش از انتخابات استیضاح هم خواهد شد یا خیر.