هندســـــه ایســـــتادگی

تحلیل معادلات جدید محور مقاومت در گفت‌وگو با محمدعلی مهتدی

هندســـــه ایســـــتادگی

روند تحولات در یك ماه گذشته در منطقه شتاب فزاینده‌ای گرفته و اتفاقات و رویدادها، حاكی از ورود محور مقاومت به فاز جدیدی از ایستادگی در برابر آمریكا و رژیم صهیونیستی است. محمدعلی مهتدی، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم بر این نكته تاكید دارد كه روز به روز ضمن افزایش اقتدار جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش در محور مقاومت، عرصه بر دشمنان ایران و جریان مقاومت تنگ‌تر خواهد شد.

 تحولات و اتفاقات اخیری كه در منطقه رخ داده به‌ویژه سخنان دبیر كل حزب‌ا... در حمایت از رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد كه محور مقاومت در شرایط جدیدی قرار گرفته است. تحلیل شما از این وضعیت چیست؟
تحولاتی كه در چند هفته اخیر در منطقه اتفاق افتاد، نشان می‌دهد كه محور مقاومت كاملا وارد فاز جدیدی در برابر رژیم صهیونیستی و آمریكا شده است. برای تحلیل عمیق‌تر مساله باید به قبل برگردیم و مجموعه‌ای از اتفاقات را مرور كنیم. از جمله می‌توان به سفر هیات جنبش حماس به جمهوری اسلامی ایران و نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب اشاره كرد. همچنین در نوار غزه شاهدیم كه نوعی بازدارندگی در برابر ارتش صهیونیستی ایجاد شده و مقاومت در نوار غزه به پهپاد و موشك‌های نقطه‌زن مجهز است. اخیرا هم شاهد بودیم حتی زمانی كه نتانیاهو در شهر اشدود مشغول سخنرانی بود، مقاومت توانست پنج راكت به محل سخنرانی او پرتاب كند و نتانیاهو و همراهانش مجبور شدند به پناهگاه بروند. علاوه بر این، ما در جنوب لبنان وارد معادله جدیدی شدیم و بعد از این‌كه رژیم‌صهیونیستی با استفاده از دو پهپاد حمله‌ای را در حومه جنوبی بیروت علیه یكی از مراكز حزب‌ا... انجام داد متعاقب آن سید حسن نصرا... در سخنرانی خود تاكید كرد كه به این حمله پاسخ خواهد داد و خط قرمزی نیز برای آن متصور نیست. همان طور كه دیدیم پاسخ حزب‌ا... هم بسیار حساب شده از لحاظ سیاسی و نظامی بود.
 آیا حضور مقتدی صدر در كنار رهبر انقلاب را نیز می‌توان به عنوان تحولی در معادلات محور مقاومت قلمداد كرد؟
سفر آقای مقتدی صدر به ایران و حضور وی در كنار رهبر انقلاب و سردار قاسم سلیمانی در بیت رهبری را نیز باید در ادامه تحولات اخیر تحلیل كرد. مجموعه این تحولات نشان می‌دهد مقاومت در فاز جدیدی قرار گرفته است. بخصوص اگر به سخنان نصرا... دقت كنیم می‌بینیم به‌طور صریح اعلام كرد كه از هر نظر تابع نظر رهبر انقلاب است. چنین صراحتی تاكنون از حزب‌ا... شنیده نشده بود به‌خصوص این‌كه آمریكا سعی می‌كند از طریق تحریم بانك‌ها و فشار اقتصادی در لبنان بحران ایجاد كند و تقصیر آن را به گردن حزب‌ا... بیندازد. به نظر می‌رسد در این شرایط محور مقاومت كاملا یكپارچه شده و همین موضعی كه از سوی حماس و حزب‌ا... و دیگر نیروهای موجود در محور مقاومت اعلام شده دربرگیرنده این معناست كه اگر در هر نقطه‌ای، تجاوزی از سوی دشمن صورت گیرد پاسخ این تجاوز الزاما در همان نقطه داده نخواهد شد و ممكن است در دیگر نقاط محور مقاومت پاسخ این تعرض داده شود. این به آ‌ن معناست كه زنجیره‌محور مقاومت یكپارچه است و تحت رهبری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و نیروهای محور مقاومت مثل حماس،‌ حزب‌ا...، نیروهای حشدالشعبی و انصارا... یمن تهدید كرده‌اند كه اگر هر حمله‌ای به ایران صورت گیرد این نیروها ساكت نخواهند بود و در كنار جمهوری اسلامی وارد كارزار خواهند شد. این مساله نشان‌دهنده فاز جدیدی در منطقه است كه به‌شدت دشمن را ترسانده است. این در حالی است كه ثابت شده دونالد ترامپ هم حاضر نیست بیش از آنچه برای دولت نتانیاهو خرج كرده باز هم برای رژیم‌صهیونیستی هزینه كند. بنابراین محورمقاومت در حال حاضر در اوج قدرت قرار دارد و در همه جا مخالفان آچمز هستند و هیچ اقدامی نمی‌توانند بكنند. در این شرایط می‌بینیم كه حتی نتانیاهو اعتماد خود را به آمریكا از دست داده و به سمت پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روی آورده تا مانع از حملات محور مقاومت علیه این رژیم شود. در كل معادلات منطقه در مقایسه با یك ماه پیش به شدت تغییر كرده و در حالی كه آمریكا سعی كرده بالاترین فشار تحریمی را علیه ایران و هم پیمانان ما وارد كند، مشخص شده كه این فشار حداكثری هیچ تاثیری ندارد و باعث نشده كه ایران و هم‌پیمانانش در محور مقاومت موضع خود را نسبت به آمریكا و رژیم صهیونیستی تغییر دهند. به همین دلیل تصور ما این است كه در آینده آمریكا و رژیم‌صهیونیستی همچنان در برابر محور مقاومت دست بسته خواهند ماند و ابتكار عمل در منطقه در عرصه نظامی و امنیت در دست محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 سید حسن نصرا... به عنوان فردی كه چند دهه در خط مقدم جبهه مقاومت بوده رهبر انقلاب را حسین زمان خوانده است. طبیعتا این حرف نمی‌تواند یك تعارف سیاسی باشد. تحلیل شما از این جمله نصرا... چیست؟
بله من هم در صحبت قبلی از این مساله به‌عنوان یك تحول در گفتمان سیاسی حزب‌ا... یاد كردم. تا به حال حزب‌ا... چنین موضعی نگرفته بود چون در داخل لبنان از سوی بعضی از نیروهای سیاسی به‌خصوص جریان سعد حریری و حزب نیروهای لبنان به رهبری سمیر جعجع و تا حدودی از سوی نیروهای تحت رهبری ولید جنبلاط فشارهایی وارد می‌آمد تا حزب‌ا... با توجه به مسائل داخلی لبنان پاسخی به اسرائیل ندهد یا در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی كوتاه بیاید، اما این موضع اخیر حسن نصرا... نشان داده در این شرایط نیازی به موضعگیری سابق نیست. با توجه به این‌كه ایشان تاكید كرد عاشورا در همین زمان ما هم جریان دارد و حسین زمان، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای است و ما ایشان را تنها نمی‌گذاریم، نشان می‌دهد كه حزب‌ا... اهمیتی به معادلات داخلی لبنان نمی‌دهد. در حالی كه آمریكایی‌ها و اسرائیل و سعودی تصور می‌كردند با تحت فشار قراردادن گروه‌های سیاسی لبنان و بانك‌های این كشور و تحریم برخی بانك‌ها و شخصیت‌های سیاسی لبنان، نیروی حزب‌ا... را زمینگیر خواهند كرد. اما این موضع اخیر نشان داد این فشارها تاثیر نخواهد داشت و حزب‌ا... نه تنها زمینگیر نشده بلكه آمادگی حضور در هر كارزاری را دارد. جالب اینجاست بعد از موضعگیری نصرا...، مواضع انتقادی سختی هم از سوی دشمنان داخلی حزب‌ا... نشنیدیم و این ثابت می‌كند آنها هم معادلات منطقه‌ای را درك كردند و به این نتیجه رسیدند كه فشار آوردن به حزب‌ا... از داخل نه‌تنها هیچ سودی ندارد بلكه به زیان آنهاست.
 نتانیاهو این روزها برای پیروزی در انتخابات به هر دری می‌زند. آیا با توجه به حضور فعال محور مقاومت او می‌تواند برنامه‌های ادعایی خود را اجرایی كند؟
بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدامات اخیر نتانیاهو به‌خصوص فرستادن پهپاد به حومه جنوبی بیروت یا حمله پهپادی به مراكزی در سوریه و علیه حشدالشعبی در عراق به‌خاطر مسائل انتخاباتی است. نتانیاهو تصور می‌كرد به این ترتیب بتواند روحیه جامعه صهیونیستی و ارتش را بالا ببرد. می‌دانیم كه وضعیت اجتماعی جامعه صهیونیستی بسیار بد است و مردم به‌شدت ترسیدند و حتی در داخل ارتش هم انضباط و قدرت معنوی اصولا وجود ندارد. اخیرا شاهد بودیم بعد از پاسخ حزب‌ا... به رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین، ارتش پادگان‌ها را كاملا تخلیه كرده بود. خبرنگار روسیه دیروز توانسته بود به یكی از این پادگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی برود و از آنجا عكس و فیلم تهیه كند و نشان دهد هیچ سربازی در این پادگان نیست. این مساله نشان می‌دهد نتانیاهو می‌خواست هم در زمینه انتخابات امتیازاتی را به دست بیاورد و هم روحیه مردم در داخل و ارتش را بالا ببرد. اما واكنشی كه از سوی حزب‌ا... و نوار غزه انجام شده نشان داد وی به این هدف نرسیده و الان هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اقبال نتانیاهو برای به‌دست آوردن كرسی‌های زیاد در انتخابات آینده رو به كاهش است و شانس او هم برای ائتلاف راحت با گروه‌های دیگر دست راستی برای تشكیل كابینه كم شده است.