در بازداشتگاه دق می‌كنم

در بازداشتگاه دق می‌كنم


دختر جوان در طول مصاحبه سعی می‌کند، علت سرقت را توجیه کند و می‌گوید اگر مشکل مالی نداشتم و کاری پیدا می‌کردم به سمت سرقت نمی‌رفتم. گفت‌وگوی جام‌جم با این دختر را در ادامه می‌خوانید:
چند سال داری؟
متولد سال 1371 هستم.
درس خوانده‌ای؟
بله، از دانشگاه آزاد، كارشناسی مدیریت بازرگانی گرفته‌ام.
چطور شد به فكر سرقت افتادی؟
اردیبهشت امسال بود كه صاحبخانه‌مان گفت باید خانه را تخلیه كنید. پدرم سكته كرد و چند وقتی نتوانست سر كار برود. برای همین پولی نداشتیم كه بتوانیم اجاره را پرداخت كنیم. اگر هم می‌خواستیم به خانه‌ای دیگر برویم، صاحبخانه مبلغی از ودیعه را به جای اجاره‌های عقب‌افتاده‌اش برمی‌داشت و باز هم به مشكل برمی‌خوردیم. این روند ادامه داشت وسایلمان را در كوچه می‌ریخت. برای همین خیلی ناراحت بودم و دنبال راه‌حلی می‌گشتم. یك روز كه در همین فكر بودم، در آرایشگاه خیلی اتفاقی رمز عابربانك یك مشتری را موقع پرداخت وجه متوجه شدم. بعد همان مشتری در كنار من نشست و حواسش به كیفش نبود. یكدفعه جرقه سرقت از كارت عابربانك او در ذهنم زده شد.
یعنی قبل از آن هیچ نقشه‌ای برای سرقت از كارت عابربانك نداشتی؟
بار اول خیلی اتفاقی موفق به سرقت شدم. در یك چشم بر هم زدن كیف پول آن خانم را از داخل كیفش برداشتم. اما بار بعد فكر كردم برداشتن كل كیف، ریسك كمتری دارد.
چرا برای حل مشكل سر كار نرفتی؟
می‌خواستم سر كار بروم. اما كار پیدا نمی‌كردم. حتی در آزمون بانك هم شركت كردم اما قبول نشدم. چند آگهی استخدام منشی هم دیدم و به آنها هم سر زدم. اما به من پیشنهادهای غیراخلاقی می‌دادند.
با پول‌های سرقتی چه كردی؟
تبدیل به ارز می‌كردم و بعد سر فرصت دوباره به ریال تبدیل می‌كردم و اجاره خانه می‌دادم.
چند ماه اجاره عقب‌افتاده داشتید كه مبلغ آن 80 میلیون تومان شد؟
می‌خواستم مبلغی هم برای آینده خودم پس‌انداز كنم. پدرم نمی‌توانست به من جهیزیه بدهد.
الان دوست داری چه اتفاقی بیفتد؟
دلم می‌خواهد رضایت بگیرم و به خانه برگردم. فكرش را هم نمی‌كردم دستگیر شوم. من نمی‌توانم در بازداشتگاه بمانم. تا صبح در اتاق دربسته دق می‌كنم. حاضرم با یكی از شاكیان به خانه‌شان بروم تا مطمئن باشند فرار نمی‌كنم. باور كنید اگر آزاد شوم دیگر دست به دزدی نمی‌زنم.
می‌توانی اموال مسروقه را پس بدهی؟
باور كنید من 20 میلیون آن را گم كرده‌ام. وقتی سكه خریدم، سكه‌ها را گم كردم. بقیه را هم اجاره خانه داده‌ام. اما تمام سعی خودم را می‌كنم كه پول‌شان را پس بدهم.