در حال نصب بزرگ‌ترین چرخ و فلك كشور بودیم

جزئیات حادثه شهربازی بسیج از زبان پیمانكار و راننده جرثقیل

در حال نصب بزرگ‌ترین چرخ و فلك كشور بودیم

راننده جرثقیل و یكی از مدیران شركت تولید و نصب تجهیزات وسایل شهربازی در حالی بازداشت شدند كه قرار شده هیات سه نفره بعد از بررسی محل علت نهایی حادثه را اعلام كند.
به گزارش خبرنگارجنایی جام‌جم، ظهر روز شنبه، بوم جرثقیل 160 تنی شهربازی بسیج به سمت خیابان افتاد كه بر اثر آن دو نفركشته و سه مرد و یك زن مصدوم شدند. با توجه به وخیم بودن حال مصدوم احتمال افزایش قربانیان وجود دارد.
 بررسی‌های اولیه از محل حادثه نشان داد كه نقص در جرثقیل باعث حادثه شده، چرا كه دو پایه آن مورد بررسی قرار نگرفته و باعث برهم خوردن تعادل آن شده و حادثه مرگبار رقم خورده است.
دیروز راننده جرثقیل و یكی از مدیران شركت تولید و نصب تجهیزات وسایل شهربازی برای تحقیقات به دادسرای جنایی تهران منتقل شدند و اظهارات آنها اخذ شد. قرار شد كه از مسؤول پیمانكاری جرثقیل نیز تحقیق شود. همچنین قرار شد هیات سه نفره متشكل از كارشناس ایمنی حوادث، برق و تاسیسات و كارشناس آتش نشانی محل حادثه را بررسی و علت و مقصران حادثه را مشخص كنند.
راننده 53 ساله جرثقیل به جام‌جم گفت: 20 سال سابقه رانندگی با گواهینامه برای همه مدل جرثقیل را دارم. شش ماه است در این پروژه كار می‌كنم. از 8 صبح تا 5عصر بدون بیمه ماهی چهار میلیون و 500 هزار تومان دستمزد داشتم. ساعت 12 و 20 دقیقه موقع ناهار و تعطیلی كار در كابین بودم كه جرثقیل واژگون شد. 10دقیقه محبوس بودم كه همكارانم نجاتم دادند اما دستانم آسیب دیده است. ما در حال نصب بزرگ‌ترین چرخ و فلك كشور با ظرفیت 240 نفر بودیم كه این حادثه رخ داد. هفت ساعت عملیات نجات در محل حادثه انجام گرفت. یك پیك موتوری و یك راننده فوت شدند. وزش باد باعث حادثه شد.
 همچنین یكی از مدیران شركت تولید و نصب وسایل شهربازی نیز به جام‌جم گفت: مهندسم و دكترای مدیریت صنعتی دارم. 20 سال در این زمینه فعالیت دارم و در این شركت سه شریك دارم. وسایل شهربازی‌ها با استاندارد كشورمان و مورد تایید سازمان استاندارد است. كارآفرین نمونه‌ام و از مسؤولان شهری و كشوری لوح‌های تقدیر بسیار گرفتم. كار پروژه بوستان بسیج را از سه سال پیش شروع كردیم. در یك سال و نیم گذشته 40 وسیله بازی تولید و نصب كردیم. چرخ و فلك آخرین وسیله بود كه در حال نصب آن بودیم.
وی افزود: در بوستان بسیج 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری كردیم كه فقط هزینه تولید و نصب چرخ و فلك 25 میلیارد تومان بود. در عراق، سوریه، افغانستان، تبریز، میانه، تهران و ورامین وسایل بازی نصب كردیم، روزی هشت میلیون تومان هم بابت اجاره جرثقیل می‌پرداختیم. همه كارگران بیمه بودند و اگر ده نفر در حادثه كار كشته می‌شدند شركت دیه‌شان را می‌پرداخت. جرثقیل در دست پیمانكار بود و مسؤولیت حادثه‌ها را به‌عهده داشت. مهندس ناظر پروژه، دو مهندس شهرداری، دو مشاور گریل یك و یك افسر ایمنی فعالیت پروژه را زیر نظر داشتند و یك نماینده از شهرداری هر روز برای بررسی وضعیت پروژه به آنجا می‌آمد و سركشی می‌كرد.